5 juli 2011

Perfect Shins (according to @ElsbethT)

Is de Perfect-serie een mannenserie? Is compileren een mannending? De hoeveelste keer is dit dat een vrouw een Perfect maakt? Speelt Maxime Verhagen vals met patience? Allemaal vragen waar we geen antwoord op hebben (maar wel een vermoeden). Elsbeth Teeling (o.a. vrouw, moeder, dochter, schrijfster) maakte in ieder geval deze week Perfect Shins. En schreef ook nog eens een echte 'liefhebbersbijsluiter'. Onder het artwork vind je 'em.

HIER de download,
HIER de Spotify link (slechts een beperkt aantal tracks beschikbaar).

Enjoy!'De muziek van The Shins [wiki] greep mij in 2007, toen zij uitkwamen met het album Wincing the Night Away en ik in een serieuze dip zat. De dromerige en melodieuze liedjes van James Mercer hielpen mij door slapeloze nachten (Sleeping Lessons) en gaven woorden aan hoe ik me eigenlijk voelde (Girl Sailor - 'A stronger girl would shake this off in flight, and never give it more than a frowning hour, but you have had your heart decide'). En doordat ik méér wilde ontdekte ik ook de twee eerdere albums. Ook op Oh, Inverted World en Chutes Too Narrow stonden nummers om bij weg te dromen, om bij te glimlachen en te huilen. De track 'Girl Inform Me' bleek nogal van toepassing:
'Girl inform me all my senses warn me
Your clever eyes could easily disguise
Some backwards purpose
It's enough to make me nervous.
Do you harbor sighs, or spit in my eye'
En zo zijn er allerlei losse zinnetjes, die nu een paar jaar later soms nog steeds door mijn hoofd schieten:
'And you're not obliged,
To swallow anything that you despise' (Sleeping Lessons)
'There's no connection' (Phantom Limb)
De prachtige tekst van Sea Legs snap ik nog steeds niet helemaal, maar het is een gedicht waar je zelf je betekenis aan kan geven en dat nooit gaat vervelen.

Ik ben inmiddels anno 2011 hetzelfde maar toch een totaal ander iemand en kijk uit naar het nieuwe album van The Shins en nieuwe teksten van Mercer. Vooralsnog hoop ik dat iedereen met deze Perfect Shins net zo gelukkig kan worden als ik!'
- Elsbeth Teeling

Geen opmerkingen: