- Must-read: Music Maker's hoofdredacteur Mark Postema belt met staatssecretaris Halbe Zijlstra, rekenmachine in de hand. Uitstekend want zeer onderhoudend geschreven rekensom die aan het denken zet (en da's iets anders dan 100% waar...). Meer (tegen) Halbe: Perfect Protest (according to a lot of people). De enige remedie is immers: mooie muziek.
- Ogenschijnlijk mag ik zg. middle men graag afschrijven, hier en op Twitter. Dat ligt stukken genuanceerder*, maar ik begrijp wel dat 'men' dat denkt. En BAM!, zo laat 'de tussenhandel' in de boekenbranche zien van waarde te zijn én te willen blijven. Chapeau, petje-af! Benieuwd naar de inhoud van dat addendum. Iemand?!
- Timo blogt er ook over: Waar is een uitgever nog voor nodig? Directe aanleiding: Pottermore.com van schrijfster J.K. Rowling, het Radioheadje van de boekenbranche. Ondertussen fuseert Timo's werkgever.
- Klantvriendelijke innovatie, ik juich het toe: 1 digitaal loket waar het bedrijfsleven auteursrechten kan regelen. Niet langer verschillende licenties afsluiten bij Buma, Sena, Videma en Stichting Reprorecht, maar alle gebruik van muziek, beeld en tekst gemakkelijk op mijnlicentie.nl. Hoezee!
- De videotheek bij Erwin om de hoek sluit, piraten krijgen de schuld. Erwin zegt: steek de hand in eigen boezem en ook Atze analyseert wat videotheken overkomt. Succesvolle videodienst Netflix zet de wereld andermaal op z'n kop, want roept (en onderbouwt): isp's moeten óns juist betalen!
- Verder zal het niemand verbazen dat ik bij het lezen hiervan instemmend knikte, net als bij deze Open brief aan Mark Rutte (via Joost). Prachtig!
- Samen met 3 anderen geef ik antwoord op Twitter maakt van een band een frummeltje: Popjournalisten moeten de digitale werkvloer op. Ook gymnasiast Pim vat mooi samen wat Twitter hem bracht: 'Langzamerhand ontwikkelde ik het besef dat het maar deels telt wat anderen van je zeggen of denken.'
- Het lijkt eindelijk te gebeuren, deze maand in de US: Spotify. Verder stijgen digitale sales aan de overkant van het Kanaal (via Marinus). Adeles verdienste, schijnt.
- Foursquare: eindelijk een mooi werkend businessmodel? En meer Turntable.fm. Heel spannend nieuw platform! Why Turntable.fm is the most exciting social service of the year: 'Inventing a new subgenre, ‘social listening’, the site revels in something humans have enjoyed for millennia: shared experiences around music.' Lezen!
- Meer social: de kunst van het posten op Facebook (statistieken + uitleg) volgens Denis Doeland.
- Bobs puntenlijst over touren en geld verdienen. Handig!
- Rihanna doet het zo, een hit maken/kopen.
- Wel 'ns op Terschelling geweest? Het eiland is nu ook te beluisteren met Shoudio.
- 'Finding your Hit Zone is essential if you’re an emerging songwriter, artist or producer' (via Mars):
- Afgelopen week *gratis* Single van de Week op de Japanse (!) iTunes: het Nederlandse Finn Silver. Knap! Meer *nieuwe* muziek: Wilco (krijgt 5 soorten recensies :-), Björk, 4 liefdesliedjes van 30 seconden elk door Damien Jurado (via Matthijs), Soulwax plakt klassieke intro's aan elkaar onder de noemer Introversy (wat een luister- én kijkspektakel, incl. app voor iPhone en iPad + toelichting van David Dewaele) en Bon Iver doet I Can't Make You Love Me (een Absolute Classic, if there ever was one...).
- Meer *oude* muziek: 2 sessies + korte film door Spike Jonze van Arcade Fire. En mijn tweet schopt het tot Nummer van de Dag, een terecht eerbetoon aan Ian Curtis/Joy Division. Afgelopen maandag vertelde festival In Vervoering hoe ze via VoorDeKunst hun budget proberen rond te maken (boeiende en constructieve reacties!), Maurits en Bram proberen hetzelfde. Maurits voor een bijzonder online project rond het nieuwe GEM-album, Bram voor zijn solo-album:
- Bram en zijn band benaderden ook het TAX Fonds en kregen een reactie, ruim een jaar te laat. Hij blogt ware woorden.
- MySpace verkocht voor een schamele $35 miljoen. Kostte ooit $580 miljoen... Wat ging er mis? Helaas waar, ook klaar: Kink FM.
- Wat rest ons anders dan glimlachen? Beep! Beep! Back Up The Truck verhuurt nu ook Uw tourbus! Maak kennis met Cesar:
* = De nuance: iedere middle man of tussenpartij heeft in de toekomst slechts bestaansrecht wanneer onvoorwaardelijk, onomstotelijk en overduidelijk de belangen van slechts 2 partijen worden gediend: die van maker of gebruiker. Tussenhandel moet waarde toevoegen aan of van waarde zijn voor 1 van beide partijen, liefst allebei tegelijk. Ze ontvangen pas een stuk van de taart als ze die aantoonbaar groter weten te maken. Voor veel middle men zit het probleem 'em in 1 van die 4 voorwaarden (of allevier...): onvoorwaardelijk, onomstotelijk, overduidelijk en aantoonbaar.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten