Geen Top 25, geen miljoenenpubliek, maar volgens mij kan de Beste Singer-Songwriter van Nederland (DBSSW) toch een succes zijn:
- Format, deelnemers en winnaar passen 100% bij de uitstraling en het format van 3FM, waar afgelopen jaar vergelijkbare artiesten als Ed Sheeran en Ben Howard veel gedraaid, hoog gewaardeerd werden en mede dankzij 3FM's steun doorbraken in Nederland. Voor radiozenders is het deels kunnen 'claimen' van succes van onderscheidend klinkende artiesten (die passen bij hun uitstraling, playlist en format) een hoofdprijs.
- Genoemde artiesten en hun muziek 'laden' omgekeerd merk en uitstraling van 3FM. Dat geldt nu dus ook voor het DBSSW-format, deelnemers en winnaar Douwe Bob.
- Alle deelnemers hebben zich binnen een geloofwaardig, passend programmaformat (goed, daar lopen de meningen enigszins over uiteen...) in de kijker gespeeld. Daar zullen ze de komende maanden vast iets van merken in hun boekingen, deuren die eerder of gemakkelijker open gaan bij labels, distributeurs, boekers, platenmaatschappijen, publishers, pers, andere programma's, radio- en TV-programma's. Als ze het verstandig aanpakken, winnen deelnemers ook. Let op: dat 'verstandig' in die laatste zin is wat mij betreft cruciaal. DBSSW is wellicht een mooie springplank, maar ik ben met Bob eens dat eigenheid, uithoudingsvermogen en je eigen artistieke plan trekken op lange termijn altijd het beste is voor muzikanten.
- Nog even over die kijker: dat mogen er misschien relatief weinig zijn, het formaat selecteert wel de 'juiste'. De eigenaar van P79 dus, in plaats van Dieka Disco. Want wie één van de deelnemers boekt, heeft een aantrekkelijk onderschrift voor poster, flyer en Facebookpagina. En in tegenstelling tot The Voice of Holland suggereert 'bekend van De Beste Singer-Songwriter van Nederland' meer dan een tape act en de 'kwaliteit' om 20 minuten 'entertainment' in de disco te verzorgen. Over 1-2 jaar zal blijken hoe goed en lang die tagline werkt...
Gezien bovenstaande sluit DBSSW mooi aan bij Bepaal het speelveld, win de wedstrijd (Seth Godin blogde afgelopen week iets vergelijkbaars): het gaat niet altijd om het grootste publiek, maar in een sterk versnipperd medialandschap steeds vaker om het juiste. Dat doel lijkt met DBSSW zowel voor Douwe Bob, enkele andere deelnemers als 3FM bereikt. De statistieken geven ze gelijk.
En wie weet is dat relatief kleine publiek van gisterenavond met ingang van komende week ineens veel groter als Douwe 3FM's Megahit scoort... UPDATE:
UPDATE II: Haha, Johan-mastermind Jacob de Greeuw vindt zichzelf de beste :-)
UPDATE III: Finalist Daniël Versteegh doet het zo, met hulp van filmmaker Tobias Mathijssen (Tall Tales). Ook leuk te lezen hoe Daniël openhartig blogt achter de schermen, bijvoorbeeld over de vrij impertinente 'aanwijzingen' van Waylon of hoe het format en presentator Giel de deelnemers soms dwingen om door een brandend hoepeltje te springen.
UPDATE IV: meer achtergronden over DBSSW en (online) populariteit van deelnemers op Marketingfacts.
2 opmerkingen:
Ik denk vooral, wat betreft kijkcijfers, dat het publiek (en de 3FM doelgroep) meer van het online terugkijken zijn. Maandagavond is ook een maffe avond voor tv, dus als je dan niet kan kijken (ikzelf ook niet), kijk ik het de volgende ochtend terug. En dan niet op uitzendinggemist, maar via de Facebook van DBSSW, waar alle liedjes/filmpjes op stonden.
-Coen
Ik denk dat nog veel meer mensen gaan terugkijken hoe de geest van een jonge Elvis (in goede doen!) terugkeerde in een heerlijk programma met talentvolle jonge singer/songwriters. Thanks Douwe Bob en anderen. Let it flow !
Een reactie posten