Hoe krijg je als band veel optredens? Daarover blogde ik met hulp van verschillende programmeurs de serie Voorprogramma's scoor je zo, maar hetzelfde wordt Sam, Daan, Jasper en Tom van het Utrechtse Close Up vaak gevraagd (wel even eigen website'je maken, jongens!). 'Daar is niet echt een eenvoudig antwoord op, maar we hebben wel een aantal tips die kunnen helpen', zeggen ze.
'Onze grote truc zijn wedstrijden. We hebben aan elke wedstrijd die we konden vinden meegedaan afgelopen jaar. Niet alles gewonnen, maar toch helpt het je als band heel goed. Je krijgt feedback (waarmee je je performance en nummers kunt verbeteren), er zijn programmeurs aanwezig die optredens boeken en je kunt vaak een volgend groot optreden winnen. En natuurlijk treed je die avond op, maakt dus vlieguren en wordt beter. Alle reden om mee te doen!
Onze drukste maand was afgelopen september: negen optredens, waaronder Appelpop en een aantal in het buitenland (Duitsland, Noorwegen). Veel van deze shows hebben we te danken aan competities:
Een goede manier om te winnen met deze wedstrijden is fans creëren én mobiliseren. Sociale media als Facebook en Twitter zijn daarvoor extreem nuttig en effectief: nodig allereerst je vrienden uit, da's een goed begin. Vaak kun je door online stemmen namelijk een publieksprijs of optreden winnen. Wij hebben op deze manier o.a. een optreden in de Kroepoekfabriek en de laatste podiumplaats op Appelpop opgeëist.
Om dit voor elkaar te krijgen moet je je nieuwe fans oproepen te stemmen. Check de blog van onze vrienden The Sidekicks voor leuke en handige tips hiervoor. Online fans zorgen er ook voor dat je een stuk professioneler overkomt. Het laat zien dat je je spullen voor elkaar hebt, een achterban die enthousiast en actief is. Dat zijn belangrijke argumenten voor programmeurs en festivals om je uit te nodigen en te boeken: je neemt publiek mee.
Een voor de hand liggende maar goede tip is om ieder optreden dat je krijgt aangeboden aan te nemen: ervaring is belangrijk als beginnende band. Ook merk je dat je hierdoor langzaam steeds meer naamsbekendheid krijgt, publiek en fans opbouwt.
Vervolgens is het belangrijk dat je je fans informeert over aankomende optredens. Wij gebruiken hiervoor Artist Data, waarmee we onze shows in 1 keer op Facebook, Twitter en Songkick zetten. Songkick zorgt dat je ook meteen in een database terechtkomt en dus beter zicht- en vindbaar bent:
Hopelijk hebben we hiermee een paar handige tips gegeven over hoe je optredens binnensleept. Succes!'
Dank voor jullie verhaal, jongens. Veel plezier in Tilburg op 19 december a.s. en begin januari in Groningen op Altersonic!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten