Hoe je als muzikant in een razendsnel veranderende muziekindustrie je eigen boontjes dopt.
Niels Aalberts deelt zijn ervaringen, tips, trucs & adviezen, nodigt anderen uit dat ook te doen en vermijdt iedere schijn van objectiviteit. Daarvoor ga je maar naar www.ehpo.net. Daar lees je ook waar Niels al die praatjes over muziek, internet, social media, marketing, management, uitgeven en ondernemen vandaan haalt.
De Mercury Prize: van harte, alt-J (∆)! De show in Vredenburg Leidsche Rijn op 26 februari a.s. zal nu wel snel uitverkocht zijn. Kaartverkoop is zojuist gestart.
Eén van de redenen waarom ik deze blog startte was het continue, jarenlange gejammer in de muziekindustrie over illegaal downloaden en broodroof. Dat was ik zat, ik wilde iets doen. Uitgevers, kranten, schrijvers en journalisten overkomt de afgelopen jaren iets vergelijkbaars en trappen in dezelfde valkuil. Maar niet Ernst-Jan Pfauth. Hij schrijft een zeer concreet, verfrissend manifest dat maant en inspireert om aan de slag te gaan: Wat we van een nieuwe krant willen. Prachtig stuk: 'We willen geen papieren schuldgevoel op de deurmat. Geef ons zo min mogelijk. Tijd doden lukt wel met de telefoon, daar hebben we geen dagblad voor nodig. We willen de bare essentials.' Ook: 'Informatie laat zich niet inperken, wil vrij zijn. Als wij iets bijzonders zien, willen we het delen. Een slimme krant vecht daar niet tegen, een slimme krant probeert het voor zich te laten werken.' Precies. Mij uit het hart gegrepen: 'We willen best onze kennis delen. Als je het ons serieus vraagt. Zolang je maar niet die verdomde rolodex pakt waarin een groepje mensen staat die van mediacommentaartjes leveren hun beroep hebben gemaakt.' Tot slot: 'Ga aan de slag. Stop met het slappe gelul over overheidssteun, oneerlijke concurrentie, vervlakking, of papier wel of niet doodgaat, wie de advertentiemarkt domineert – het zal ons allemaal een zorg zijn. BOUW. Doe. Schijt hebben, acties maken. Hoe lang wil je verdomme nog klagend toekijken hoe zich een revolutie voltrekt? Sluit je aan. Red de kwaliteitsjournalistiek.' Bull's eye!
Interessante twitterdiscussie over het testen van producten en al dan niet (expliciet) 'gesponsord' twitteren daarover. Ook getest: 22 microfoons, luister en praat mee over de resultaten (via Marijn).
Geen opmerkingen:
Een reactie posten