10 april 2009

The Gasoline Brothers doen het zo

Drummer Leon Geuyen stuurde mij onlangs het nieuwe, tweede album van zijn band The Gasoline Brothers dat eind augustus verschijnt.

Vraag was wat ze moe(s)ten doen met de release: gratis of betaald uitbrengen, op CD, LP of alleen digitaal, hoe promoten en marketen etc.? De gebruikelijke maar niet minder relevante vragen voor muzikanten anno 2009. Na 1 telefoontje en wat vrijblijvend uitwisselen van ideeën, gingen de heren aan de slag. Hopelijk laten ze hier regelmatig weten wat ze hebben bedacht, hoe ze het uitvoeren en doen ze verslag van de resultaten.

De eerste leuke actie is inmiddels een feit. Leon: "Het verhaal is hier al tientallen keren verteld: als ‘kleine’ band moet je je het vuur uit de sloffen lopen om te zorgen dat jouw release opvalt. Een plaat uitbrengen en wachten tot de pers en Het Grote Geld tot je komen is wel heel erg 1967. En zo lang je beste vriend nog geen hoofdredacteur is van de landelijke 3VOOR12 en je buurman niet de programmeur van Noorderslag, zal de actie toch vooral van jezelf moeten komen. Toen het debuut van The Gasoline Brothers (indie met een Guided by Voices-tic) op een klein platenlabel uitkwam in 2006, hebben we met een paar creatieve acties een boel publiciteit gehaald (kijk bijvoorbeeld hier, hier, hier en hier). De fijne recensies en de publiciteit leidden ertoe dat we dat jaar in elke uithoek van het land hebben gespeeld, wat er vervolgens weer toe leidde dat we het jaar daarop helemáál geen zin meer hadden om op te treden. Maar dit terzijde. Nu we eind augustus 2009 met een nieuwe plaat komen, wordt de ideeënmachine weer langzaam aangezwengeld.

Het eerste idee dat we in de praktijk brengen is een samenwerking met online brillenwinkel Brilerbij.nl. Waarom, in hemelsnaam? Ach, zoals vele ideeën uit de wereldgeschiedenis ontstond ook dit in de kroeg. The Gasoline Brothers zijn niet meer de jongsten en toen we in het Utrechtse café De B. bij elkaar kwamen om met Martijn Groeneveld de tracklisting van ons album te bespreken (!), viel het ons op dat we inmiddels allemaal een bril dragen. Een running gag was geboren. De videoclip bij de nieuwe single zou als thema ‘de bril’ krijgen en op de hoes van het nieuwe album zouden we ‘iets met een bril’ doen. Toen het idee een dag later nog steeds grappig leek, zijn we het gaan uitwerken.

We hadden tijdens de kroegmeeting een paar uitgangspunten afgesproken: de muziek moest centraal staan bij alle (promotie-)acties
[nooit vergeten!] en het doel zou altijd zijn: zoveel mogelijk mensen kennis laten maken met onze muziek. Dat dat betekent dat iedereen de single en het album gratis moet kunnen downloaden was meteen duidelijk." Zoals vaker hier gezegd, met name in deze serie: als relatief onbekende band heb je meer te winnen bij aandacht dan bij omzet. Focus dus in eerste instantie op verspreiding van je muziek, niet op verkoop. Het grote schaarse goed van de 21e eeuw is niet geld, maar tijd. Na aandacht volgt uiteindelijk omzet.

Leon merkt terecht op dat je muziek weggeven nooit Het Gouden Idee kan zijn: "Iedereen en zijn oude tante geeft muziek gratis weg op internet. Hoe kun je nog opvallen? Daar was de bril weer. Een Gasoline Brother met wat alcohol in het bloed: ‘Zou het geen humor zijn als we iedereen die de single gaat downloaden laten meedingen naar een mooie prijs: een nieuwe bril’? Tja, op zo’n moment kun je 2 dingen doen: meer absurde lolligheid bedenken en het de volgende dag vergeten of gewoon proberen of je het voor elkaar kunt krijgen." Doen, niet zeuren, handen uit de mouwen en aan de slag, da's inderdaad belangrijk in deze tijden.

"De dag na de bandbijeenkomst heb ik een grote brillenketen en een relatief onbekende brillenwebsite gemaild of ze zo’n soort actie zagen zitten. De grote keten vond het ‘een geweldig idee’, maar deed eigenlijk geen sponsoring op zo’n kleine schaal. De online brillenwinkel vond het erg leuk dat we aan ze hadden gedacht en besloot dat ze onze actie wilden steunen. En zo kan het dat we straks in mei, als de single (en de clip waarin de bril een opvallende rol speelt!) uitkomt een (zonne)bril mogen verloten onder iedereen die de single downloadt. Het idee is dat de downloader zijn e-mailadres achterlaat (ja, dat willen we natuurlijk hebben) en zo meedingt naar de prijs. En als extraatje krijg je bij de download ook nog een remix van de single door Vincent Koreman (This Is Total War, Generationbass). Voor de release van het album eind augustus hebben we ook nog wat leuke acties in petto."

En daar lezen we hier t.z.t. graag meer over, Leon. Dank voor deze bijdrage!

3 opmerkingen:

Bart zei

leuk om te lezen!

Enne, contactlenzen dan? ;-)

Grt
Bart

Leon zei

Brilerbij.nl doet ook in contactlenzen, dus geen zorgen!

En bovendien kun je als winnaar natuurlijk ook kiezen voor 'n hippe zonnebril...

Silence is Sexy zei

Briljant!