3 april 2009

Wilde ideeën & nieuwe muziek (13)

  • Voor wie het gemist heeft: Mininova en het Utrechtse label Beep! Beep! Back up the Truck hebben een deal gesloten. De torrent-site promoot de gratis downloads van het label, maar nieuw is dat Mininova ook de fysieke CD's van Beep! Beep! distribueert. Mét korting! Details en commentaar lees je bij 3VOOR12, Kicks For Free en op Mininova zelf. Daar download je ook het nieuwe album van We vs. Death dat op 11 april a.s. wordt gepresenteerd in Tivoli de Helling (maar dat wist je al).

  • Kicks For Free verwijst ook naar een fijne gratis download over marketing en social media.
    Misschien begin je een beetje moe te worden van al die verwijzingen naar gratis boekjes, blogs, rapporten, praatjes en tips over social media, netwerken en platforms? Gaat al dat gelul over de verworvenheden van internet voor bands en muzikanten een beetje langs je heen? Bedenk dan dat Kyteman, Roosbeef en De Staat die tickets en ruim 10.000 CD's niet verkocht hebben door ouderwets naar de-winkel-op-de-hoek te gaan, hun singletjes op radio gedraaid te krijgen of een keer bij Matthijs te verschijnen. Ze communiceren 1-op-1 met muziekliefhebbers en hun fans. Echt waar: er is een revolutie aan de gang! Mis 'em niet, doe mee.
  • Uitstekend artikel dat aan de hand van de ontwikkeling van de techniek en de (te laat verschoven) focus van de muziekindustrie stapsgewijs blootlegt waar het misging en wat nu het kernprobleem is. Let op: het legt de vinger op de problemen van de traditionele muziekindustrie, niet die van muzikanten. Die hebben namelijk geen problemen, louter kansen :-)
  • Nog een boeiend artikel over diezelfde industrie.
  • De volgende Esmée Denters? Wie weet, maar in elk geval een mooi rijtje nuttige tips hoe je dat aanpakt op YouTube!
  • Supermannen pakken het slim aan (en vergeet dat nooit: supersongs blíjven het belangrijkste breekijzer, niet slimme plannetjes alleen!):

    Dank voor de scan, Jørn (hij is die rechter met zonnebril).
  • Wat tof is aan de volgende iPhone generatie (3.0).
  • Voor verregaande acties op 3FM moet je voortaan ergens anders aankloppen.
  • Je muziek gratis aanbieden is zo langzamerhand een bekend trucje, maar Sean Fournier geeft het wel érg fraai vorm. Z'n muziek heeft een hoog Jack Johnson-gehalte, da's jammer.
  • Héél jammer: de Masterclass Copyright zit vol. Had ik graag bij willen zijn. Marco, breng je verslag uit op je blog?
  • Een blog vol bootlegs van optredens, voor de liefhebbers. Check ook de gratis compi voor Frank.
  • Zelfs TNT is Kyteman-fan (met dank aan ON!):

  • Hoe cool is dit?! Dieven vangen met Last.fm! Hier het verhaal. GeTwitterd:

6 opmerkingen:

Marco Raaphorst zei

voor de Masterclass hebben we besloten nog wat stoelen erbij te plaatsen. met ruim 100 personen hebben we een volle bak.

check http://www.marcoraaphorst.nl/2009/03/16/samen-met-arnoud-engelfriet-masterclass-copyright/ (update 2) voor meer info.

er zal dus ook een video gemaakt worden. en op slideshare zet ik mijn verhaal. helaas mis je dan alle audio en video. mijn woorden en goocheltrucs.

Martijn zei

Jammer dat ik niet bij de masterclass kan zijn!

Sean Fournier Jack Johnson-achtig?

Hoor nauwelijks vergelijkingen Niels, maar bovenal: what's wrong with Jack Johnson???

Unknown zei

Er is dus toch nog wat extra plek, Martijn. Zie reactie van Marco.

Jack Johnson is verschrikkelijke niks-aan-de-hand muziek, hoog gewaardeerd door rosé- of inmiddels prosecco-meisjes die het vooral zo mooi vinden omdat je je er op geen enkele wijze aan kunt storen. 'Lekkere muziek'. En dat stoort mij enorm. Zie ook: lounge. Muziek voor muziek-haters.

Martijn zei

Haha...heerlijk!
Wat een pracht van een ongenuanceerde mening Niels.

Wat betreft de workshop; ik heb een onverplaatsbare afspraak staan die dag. Toevallig met een Nederlandse Jack Johnson (nog veeeel vergelijkbaarder dan Sean) genaamd Florian Wolff. Om daarna het voorprg van Boris te voorzien in 013.

Terugkomend op de muziek.
Strand.
Badlaken.
Kampvuurtje?
Roséetje of proseccootje.
Groovende feelgood muziek (live).
Niets mis mee?

Of in de auto, cruisend door Frankrijk. Dat heeft toch niks met muziek-haters te maken, schei toch uit! Het gaat veel eerder om hoe je de muziek beleeft.

Alhoewel ik wel begrijp op welke mensen je doelt (tuthola's zonder überhaupt een greintje smaak), maar daarbij een grote groep andere liefhebbers bagatelliseert.

Unknown zei

Uiteraard was mijn commentaar bewust ongenuanceerd, Martijn, maar ik meen het wel. JJ mag van mij verboden worden. In de (overigens heerlijke) situaties die jij beschrijft draai ik ook graag bijpassende muziek, maar nog steeds geen ongevaarlijk behang van middelmatige composities. Prosecco drink ik ook wel 'ns ;-)

Groeten vanuit een zonnige speeltuin. Zonder muziek, maar héél relaxt! Niels

Jeroen zei

Toch heeft mijn winkel-op-de-hoek behoorlijk wat plaatjes verkocht van de door jou genoemde "sterren". Maar er is zeker sprake van een en/en situatie. Mensen zijn eerder bereid een CD te kopen van een band waar ze een, uh, band mee hebben. Dat 1-op-1 contact heeft dus ook nog zijn effect op de "traditionele" verkoop...