Even een opfrisser: de dag na GBTTZ's optreden bij DWDD, naar aanleiding van het gebruik van hun song 'Beam Me Up' in een Nike-commercial, is manager Remy als een gek platenmaatschappijen gaan bellen. De meesten bleken het TV-optreden wel gezien te hebben en hadden GBTTZ al op hun lijstje staan. Remy: "Na wat heen-en-weer gemail en gebel hadden we een afspraak met Universal Music. Dus daar gingen we, met z’n allen in de trein naar Baarn. Op dat moment hadden we eigenlijk geen idee wat de status was van het gesprek, maar na een lange periode tactisch zwijgen vanuit Universal bleek het al snel redelijk serieus: ze wilden 'Beam Me Up' als single uitbrengen. En er hoefde geen gelikt zoet popsausje overheen; juist de oorspronkelijke rauwe sound vond Universal interessant. Wel moest het tussenstuk teruggebracht worden van 60 naar 20 seconden want “anders draaien ze het nooit op de radio”. Uit de voorstellen van Universal bleek dat ons nummer bij hen in goede handen zou zijn, vooral omdat we vonden dat ze gelijk hadden; het nummer zou er echt beter van worden."
Het blijft een te gekke single mannen, en ik denk niet dat ik de enige ben die dat vind. Dit gaat deze zomer wel door de ether knallen. Dank voor de update met dit leuke verhaal. Gebruik de exposure en hulp van Universal om de banden met je fans en muziekliefhebbers 1-op-1 aan te halen en te behouden. Nú is je kans!
Toen begonnen de onderhandelingen over het contract: "Om echt te weten wat we eigenlijk ondertekenden schakelden we de hulp in van Wouter Koster van Dealcheck [goede tip, Remy!]. Van de onderhandelingen kunnen we ons verder niet veel meer herinneren dan een tafeltje in een kantoor in Baarn dat bezaaid lag met allerlei contracten, clausules en papieren, maar uiteindelijk is het goed gekomen." Nu kon het echte werk beginnen.
Begin april dook GBTTZ de Bullet Sound Studios in met producer Holger Schwedt en technicus Han Nuijten om 'Beam Me Up' opnieuw op te nemen: "Terwijl we het live inspeelden bleef Holger de Ampeg van Lars maar harder zetten voor een rauwe, dikke sound. Arttu van Mokummercials was erbij om filmopnamen te maken. Met het materiaal uit de studio heeft hij meteen een mooi clipje gemaakt voor b-kant 'Change'.
Na de opnames ontmoetten we het team van Universal dat voor ons aan de slag gaat: product manager, radio plugger, marketing director, video plugger, pers promotor, de chief executive operations en de art director. Ze deden wat voorstellen voor fotografen en ontwerpers, maar toen wij kwamen met een fotograaf die we eigenlijk veel vetter vonden hebben ze hem voor ons geregeld. Met een tas vol kleren die we eerder hadden uitgezocht bij sponsor Filippa K, gingen we naar zijn studio voor de fotoshoot. Van de honderden foto’s hebben we de vetste uitgezocht, die Jarien van Mokummercials heeft gebruikt voor het ontwerp van de hoes."
Ook voor de videoclip ging GBTTZ de samenwerking aan met de jongens van Mokummercials: "We hadden een vaag idee hoe de clip er uit zou moeten zien. In de parkeergarage (die we ook als repetitieruimte mochten gebruiken) hebben we een heuse filmstudio gecreëerd door een wandje te witten. Er was geen script of draaiboek, maar met een hoop vrienden, bier, dierenmaskers, confetti en opgezette dieren hebben we twee dagen lang opnames gemaakt. Het resultaat (waar we heel blij mee zijn!) is vorige week op YouTube gezet, de single is naar de radio en nu is het wachten op wat komen gaat..."
Het blijft een te gekke single mannen, en ik denk niet dat ik de enige ben die dat vind. Dit gaat deze zomer wel door de ether knallen. Dank voor de update met dit leuke verhaal. Gebruik de exposure en hulp van Universal om de banden met je fans en muziekliefhebbers 1-op-1 aan te halen en te behouden. Nú is je kans!
5 opmerkingen:
tof! en nou ben ik tóch benieuwd naar die onderhandelingen :P
ligt het aan mij of zijn de majors weer een beetje om zich heen aan het tekenen?
Ik zou zeggen: jij kent vast wel wat van die jongens in en om GBTTZ heen, niet? Vraag 'ns door :-)
En wat betreft die majors: ja, die zijn nog steeds aan het tekenen. Niet alles lukt, zeker de startende acts & bands blijven lastig, maar de goede maatschappijen passen hun beleid hier en daar op een goede manier aan de omstandigheden, markt en ontwikkelingen aan. Da's fijn om te zien. Blijft dat je als beginnende muzikant héél goed moet afwegen wat voor jouw muziek of band de beste weg naar je fans is. En op welk moment. Zoals altijd.
Jammer dat er uiteindelijk geen GBTTZ Doet het zo #3 en meer zijn gekomen.. Dit blijven naar mijn mening de meest interessante blogs!
Jammer dat er uiteindelijk geen GBTTZ Doet het zo #3 en meer zijn gekomen.. Dit blijven naar mijn mening de meest interessante blogs!
Beste Alex, dat treft: ben al paar maanden bezig voor een (uitgebreid) vervolg en dat lijkt er rond Pinkpop aan te komen. Vind nl. exact hetzelfde als jij.
Even geduld dus nog.
Een reactie posten