23 juni 2009

Primeur: de nieuwe Coverclub!

Vanaf vandaag staat-ie op internet, de nieuwste editie van de Coverclub: 10 Nederlandse indie-acts coveren hun guilty pleasures. Van de fraaie, verstilde versie van ‘Lydia’ door Anne Soldaat tot de onverschrokken bewerking van ‘Billie Jean’ door Silence is Sexy, van de hijgerige stalkerversie van ‘Close To You’ door The Gasoline Brothers tot de je-moet-wel-meezingen-uitvoering van ‘Can’t Get You Out Of My Head’ door Ponoka: dit zijn liedjes waarvoor een hippe alternatieve band echt uit de kast moest komen... En Eerste Hulp Bij Plaatopnamen heeft de primeur!



Drummer Leon Geuyen van The Gasoline Brothers, één van de motors achter dit project, vertelt: "Het idee voor de Coverclub ontstond eind 2006: we beginnen een club met een paar leuke bands en laten iedereen een liedje coveren van een vooraf vastgestelde artiest of thema. Zet de covers vervolgens online en wie dat wil kan de mp3’s en een hoesje gratis downloaden.

Het is zeker geen nieuw idee. Ik herinner me dat Lotje IJzermans en Fons Dellen van het VPRO-radioprogramma Nozems-A-Gogo in de late jaren '80 hetzelfde deden: zij riepen bands op om bijvoorbeeld The Pixies te coveren en de leukste inzendingen werden vervolgens op Hilversum 3 (ja, zou oud ben ik) gedraaid. Ik heb destijds nog wel eens met een simpel cassetterecordertje een cover in elkaar geknutseld trouwens. Over het algemeen stuurden toffe bands als
Fatal Flowers of Spo-Dee-O-Dee ook een cover in. De VPRO-connectie was ook de reden dat ik, toen we het Coverclub-idee uitwerkten, contact heb opgenomen met 3VOOR12. Het leek me leuk om de covers via dat platform aan te bieden, maar jammer genoeg gaven ze daar geen sjoege." Alsnog!

Leon: "In 2006 en 2007 hebben we 3 edities gedaan: ‘Kerst’ (ik heb een zwak voor coole kerstliedjes), ‘Neil Young’ en ‘Punk 1977’. In 2008 leidde de Coverclub een slapend bestaan; in het voorjaar besloten we weer een nieuwe editie te doen. Dit keer met als thema Guilty pleasures. Oftewel: liedjes die we stiekem hoog hebben zitten, maar waarvan we vooral niet tegen hippe muziekvriendjes willen vertellen dat we ze goed vinden.

Door netwerken als Facebook en Twitter is het niet zo moeilijk artiesten die we zelf waarderen te polsen of ze mee willen doen. En omdat opnemen tegenwoordig zo laagdrempelig is, hadden we voor deze editie al heel snel een geweldige line-up. Meer deelnemende bands dan ooit en ook nog eens fantastische covers! We streven altijd naar een deelnemersveld van hoge kwaliteit, met een mix van aanstormend talent (
Tim Knol) en wat meer gearriveerde artiesten (Anne Soldaat of Solo). We gaan sowieso voor A-merken!

Het motief voor bands om mee te doen is tweeledig. Aan de ene kant vinden bijna alle acts die we benaderen het leuk om een cover op te nemen en daar een eigen draai aan te geven. Aan de andere kant is de Coverclub een mooie manier om je als band te presenteren; een promotiemiddel dus. Voor deze editie hebben we bewust ook alles
shareable gemaakt: we nodigen iedereen uit bovenstaande Bandcamp-player of YouTube-filmpjes te delen via blogs of sociale netwerken als Facebook, Hyves en Twitter.

In de praktijk wordt het uitvoerende werk voor een Coverclub-editie door een paar mensen gedaan. Allereerst natuurlijk de bands die voor nop een cover opnemen. Daarna worden alle liedjes gemasterd door
Martijn Groeneveld en bouwt Roel Jorna (Gasoline Brothers) een site. Pim van de Werken (Silence is Sexy) en ik doen de communicatie naar de bands en de promotie. En voor deze nieuwe editie heeft Barry Spooren (ook Silence is Sexy) voor het eerst de hoes gemaakt." Dit is 'em geworden:

Voor deze Guilty pleasures-editie heeft Pim nog iets speciaals gedaan: de originele clips van YouTube gehaald en daar de coveropnames onder gemonteerd. Het resultaat is in veel gevallen hilarisch echt GEWELDIG. Kijk maar!

De complete line-up van deze editie:
1. Silence is Sexy - Billie Jean (origineel: Michael Jackson)
2. Novack - Gypsy Woman (She's Homeless) (origineel: Crystal Waters)
3. Anne Soldaat - Lydia (origineel: Dean Friedman)
4. Markowski - Durch den Monsun (origineel: Tokio Hotel)
5. The Gasoline Brothers - Close To You (origineel: The Carpenters)
6. Solo - Annabel (origineel: Hans de Booij)
7. Ponoka - Can't Get You Out Of My Head (origineel: Kylie Minogue)
8. Pien Feith - Englishman in New York (origineel: Sting)
9. Tim Knol – Cry (origineel: Godley & Creme)
10. Pondertone - We're All Water (origineel: Yoko Ono)

Meer info, mp3’s en korte bandbio’s op www.coverclub.nl. Of download alles in 1 klap HIERRR.

Overigens voel ik me volstrekt niet schuldig dat ik van de 10 originelen al jarenlang hardop, zonder voorbehoud en cynisme geniet! Ik heb gisteren alle covers geluisterd en ook dat resultaat is geweldig: 10X raak, op compleet verschillende manieren. Mijn voorlopige favorieten zijn Solo's hysterische versie van "Annabel" en Pien Feith. Erg goed gedaan. Enjoy!

10 opmerkingen:

Unknown zei

wat stoer! *slingert download aan*

Storm zei

Ehm de primeur stond gisteren al op File Under ;) Maar een geweldige release blijft het. Zouden ze vaker moeten doen :)

Jim Offerman zei

Erg leuk project! Ponoka zit meteen vast in mijn hoofd (wat een goed nummer is dat toch)

Leon zei

Als de reacties een beetje leuk blijven gaan we dit jaar keihard nog een editie doen. Roept u maar eens een thema!

paul westgeest zei

Lydia van Anne! Mooi!

Niek zei

Novack speelt een erg mooie cover. Is Novack trouwens het nieuwe project van de jongens van Vladimir/Solden?

Britpop eighties
Deutsche Welle
Best of the zerooooos

Leon zei

Ik voel nu al wat voor die Deutsche welle, kunnen wij (Gasoline Brothers) eindelijk Cindy & Bert met 'Immer wieder Sonntags' coveren.

Maar ik wil mee suggesties, suggest 2.0 en zo...

Novack = ex-Vladimir, in iets gewijzigde samenstelling heb ik begrepen. Mooi issie he!

Silence is Sexy zei

Als we Deutsche welle doen kan Silence is Sexy eindelijk Silence is Sexy van de Neubauten gaan coveren!

Een andere suggestie n.a.v. de geslaagde Novack-cover: Eurohouse. Of murder-ballads. Of liedjes over hoeren.

Unknown zei

Mannen, ik vind die Deutsche Welle een errûg goed idee, als ik zo vrij mag zijn.

Niek zei

Of een Guilty Pleasures II met tien andere artiesten.