26 juni 2009

Wilde ideeën & nieuwe muziek (23)

Pfoeh, zwaar op de maag liggende aflevering deze week. Eerst het zuur, dan wat zoet:
  • De jarenlange teruggang in de traditionele muziekindustrie, gecombineerd met de economische crisis, eist nog steeds nieuwe slachtoffers. Het jongste voorbeeld: Popkomm (toelichting op z'n Duits of op z'n Engels). Sinds 1989 min of meer een vaste waarde op de kalender van ieder label, platenmaatschappij, distributeur, muzikant, band of belangenorganisatie, dit jaar dus niet. De bodem is nog niet bereikt...
  • Dat geldt ook voor MySpace. Die 30% minder van vorige week blijkt nog maar het begin. Heftig.
  • Tot slot de traditionele kranten; ook aan de beurt. Maar dit helpt niet, meneer Brinkman! Dat notabene één van de commissieleden zich volstrekt niet in de conclusies blijkt te kunnen vinden maakt Brinkmans aanbevelingen nóg ongeloofwaardiger: "Ik vind dit advies volslagen krankzinnig". Aan het idee kun je aflezen hoe intensief de overige commissieleden gebruik maken van internet. Niet. Plasterk lijkt gelukkig verstandig.

  • Nóg een achterhoedegevecht. Veel succes, Tim!
  • Een andere Tim tipte 'Twitter & the Death of Rock Criticism':


  • In elk geval is Twitter niet de doodsteek voor de verkoop van muziek, zo lijkt het.
  • Ander goed nieuws: Spotify gaat ook CD-kwaliteit leveren. Tenminste, als je vindt dat 320 Kbps klinkt als een CD.
  • En Microsoft betaalt artiesten voor gratis downloads aldus Marco. Zou het echt...?
  • How Indie Should Be Using D2F Marketing, waarbij D2F staat voor Direct-To-Fan. Mooi compact verhaaltje, dat ook laat zien dat er nog veel goede 'oude' marketing in de nieuwe zit. Leuk. Lees gerust verder op dat blog van die Justin; daar staat veel interessants! Meer over D2F? Hier!
  • Vorige week had ik medelijden met de vrouw die bijna 2 miljoen dollar moet betalen voor 24 downloads. Maar de RIAA maakt het nog bonter blijkt!
  • Of ASCAP, één van de grote clubs waarin Amerikaanse publishers zich verenigen. Schandalig! Dit horrorverhaal kwam via Wilbert.
  • Tududuh (blog) brengt de tweede EP uit. Te luisteren of te halen op MySpace, Soundcloud en, zoals het hoort, Bandcamp:



    Daar staat ook de eerste EP. Artwork van Jasper Jongeling.
  • Mos Def maakt van zijn nieuwe album een T-shirt (dank voor de reminder, Koen).
  • Altijd al willen hebben: een FAQ-lijst over de muziekindustrie, de lees-kluif van deze week.
  • Geschiedenisles: Where Is Everyone? Een artikel over media-gebruik door de eeuwen heen (startend rond 1800) en de manier waarop we nu en in de nabije toekomst contact met elkaar, publieks- en doelgroepen, gelijk- en andersgestemden zoeken. Via Lykle.
  • Eerst telde je het aantal verkochte LP's, toen de CD's, met wat vertraging ook legale downloads en gaan binnenkort zelfs het aantal online draaibeurten meetellen voor de charts? Lijkt me op zich goed nieuws.
  • Er is al veel gezegd over de opvallende rol van Twitter in het moderne medialandschap, met name rond de #Schiphol-ramp in februari jl., de aanslag in #Apeldoorn op Koninginnedag en op dit moment rond de gebeurtenissen in #Iran. Maar check hoe Twitter in combinatie met Flickr ook op lokaal niveau werkt! Ongelooflijk. Trek zelf de lijn door naar jouw band, muziek en producties: als je verhaal de moeite van het doorvertellen waard is, heb je geen beter gereedschap in handen dan internet!
  • En in hetzelfde licht: gebeurt nieuwszenders en -rubrieken door Twitter hetzelfde als major platenmaatschappijen eerder overkwam door internet en file sharing? Erg interessant artikel in The Daily Telegraph dat uiteindelijk in het nadeel van Twitter uitvalt. Nipt.
  • Mee gekapt: Twitter automatisch doorlinken naar Facebook. Vond ik toch een minder goed idee in de praktijk. Hierom. Ondertussen zou Facebook een coupe plannen op internet, ten koste van Google (via Barry).
  • Ook gestopt: Silkstone. Da's het laatste overlijdensbericht voor deze week, OK? Niet dus.

  • Ik sluit af met een glimlach. Van Roy kwam een oudje, maar wel een hele goede. Check de enige manier waarop je een unieke Sufjan Stevens-Kerstsong kunt horen: niks internet, niks MP3, reis af naar Brooklyn! Hier het hele verhaal. Heerlijk.

3 opmerkingen:

Unknown zei

dat is weer een mooi lijstje niels,

nu ben ik eigenlijk wel heel benieuwd hoe jij over de dood van Micheal Jackson denkt? wat heeft dit voor een invloed op de muziek industrie?

verder heb ik nog een leuk dingetje. het is al een oude post, maar misschien is het je toen der tijd niet opgevallen http://tinyurl.com/lsvrc3 . wel interessant, een redelijk creatieve manier om door de muzikale zoektocht door de download wereld te komen....

Unknown zei

Dank voor de complimenten en de Mos Def-reminder, Koen. Heb 'em er meteen even tussen gezet. Als je op je naam een link wil naar een bepaalde site/blog hoor ik het wel.

Over Michael Jackson: belang van 's mans muziek en rol in de pophistorie valt natuurlijk niet te overschatten. Legendarisch, in zoveel opzichten. Muzikaal, maar ook zijn rol als voorvechter op zakelijk en sociaal gebied. Hier focus ik niet op de vervelende onzin (de 'celebrity' Michael Jackson), maar op het belangrijkste: zijn muziek. Zie mijn andere post van vandaag, een hommage aan een klassieke song.

Morgen en overmorgen ook nog maar 2 MJ-dingetjes hier. Lijkt me wel gepast.

Unknown zei

overschatten? ;-)