22 juni 2009

Monstertux: gemeen strak gedaan!

Zó! Die jongens en het meisje van Monstertux pakken de boel voortvarend aan. The Alison Album = klaar. Neem een kijkje op die site, want Monstertux heeft dat echt knettergoed gedaan: naast de opvallende interactieve vormgeving vind je er achtergrondinformatie, teksten, foto's, clips, een nog niet eerder vertoonde documentaire, een presskit met foto's, Nederlandse én Engelse bio en links naar alle platforms (Twitter, Hyves, Vimeo, YouTube, MySpace, Ongekend Talent en Last.fm). Niet al deze platforms kun je zelf vormgeven, maar waar dat wel mogelijk is heeft Monstertux dat in 1 strakke, herkenbare stijl gedaan. Petje af! Voor Twitter-updates is een belangrijke plaats ingeruimd op de site, zodat communicatie en interactie met fans en volgers automatisch veel aandacht krijgt. Heel verstandig.

Zoals alle hardwerkende bands die nog niet omarmd zijn door 538, 3FM, MTV of BBC's Radio 1 heeft Monstertux op dit moment meer te winnen met aandacht & fans dan met inkomsten. Dus kun je het album, met bijdragen van schrijfster Janet Fitch en Leine, gratis downloaden. Die gratis download-mogelijkheid zou ik zelf op de openingspagina plaatsen en niet 'verstoppen' achter 3-4 kliks. Wél slim: als tegenprestatie vraagt Monstertux 3 e-mailadressen van bevriende muziekliefhebbers die vervolgens ook op de hoogte worden gesteld van de downloadactie. Liever een CD? Mail je adresgegevens naar info@monstertux.nl en voor €12,50 (incl. verzendkosten) ligt-ie in je brievenbus.

Alison wordt vanavond gedoopt in de stad waar ze verwekt werd: Utrecht. Monstertux speelt in Stairway to Heaven, waar een uitzending van Downtown Café wordt opgenomen en live uitgezonden op KX Radio. De band vertrekt vanuit Friesland en biedt aan dat belangstellenden en fans meerijden. Goed plan, want ik heb het hier al eerder gezegd: focus op je omgeving. Overtuig eerst vrienden, familie, bekenden en hún vrienden. Bouw van daaruit verder. Hup naar Stairway dus vanavond!

Samengevat: Monstertux is uitstekend bezig. Wanneer ze dit blog lezen (en die indruk zou je bijna krijgen...) vind ik het leuk om uit hun eigen mond te horen hoe en waarom ze dit zo aangepakt hebben, welke moeite dat heeft gekost en wat de eerste resultaten zijn. Ben benieuwd.

13 opmerkingen:

Storm zei

Altijd grappig om ouwe bekenden op te zien duiken in een leuk bandje. Misschien toch maar even kijken vanavond. Al ga ik eerst naar Tivoli de helling, dus of dat aansluit weet ik niet.

Unknown zei

Monstertux speelt vanaf net na 23:00 uur ...

Unknown zei

Mooie woorden, thnx.

In de afgelopen maanden heeft de Alison-site de naam #ort gekregen: online release tool. Ergens raakten we een beetje gefrustreerd over alles wat je als band zou 'moeten doen', naast goede muziek maken: netwerken, online bestaan, grote bek hebben en opvallen. Logische dingen allemaal, waar we de waarde natuurlijk van inzien. Maar op een gegeven moment moet er inhoud gegeven worden aan deze kretologie. Voor Monstertux is het erg belangrijk om dicht bij onszelf te blijven, juist ook in de wijze van presenteren. Daarom zo.

De EHPO-blog raakt de essentie van de reden om het juist zo aan te pakken: wij willen gehoord worden. Wij hebben baat bij luisteraars, mensen die onze muziek kunnen waarderen en willen doorgeven. De #ort bevat een soort van distributie-model met een viraal karakter, gecombineerd met interactief artwork. Hiermee willen we het downloaden van Alison meer laten doen zijn dan bijvoorbeeld via een torrent, wat natuurlijk veel makkelijker was geweest. Je zou het kunnen zien als een bescheiden vorm van experience design.

Alles is gedaan met mensen in en rondom de band. Een aantal mensen zijn we dan ook zeer erkentelijk, Monstertux kan niet bestaan zonder haar directe omgeving. We worden wel eens 'uitgescholden' voor 'de meest sociale band op aarde'. Dat heeft nadelen. Vaak zijn we veel te bescheiden, en niet 'rock 'n roll' genoeg om serieus genomen te worden door 'de kenners'. We don't care. Juist door een netwerk van echte mensen rondom de band, krijgen we dingen voor elkaar. Zoals de #ort. Onze attitude zit 'm in de muziek, en meer. En juist daar is het ons allemaal te doen.

Mailmen zei

Vanavond eerst M83, en daarna door naar de Stairway.

Unknown zei

Geweldig gesproken, Derek! Jullie verhaal, toewijding en focus sluit volledig aan bij de inhoud van mijn blog. Veel succes vanavond. Ik kruip weer m'n bed in (griep!) en mis dus ook nog M83. Dubbel pech :-(

Unknown zei

Balen van die griep. Gisteravond had je waarschijnlijk als healing kunnen ervaren ;-)

als je ons ergens weg kunt zetten, doen we het nogges!

Storm zei

Ik was wel bij M83, maar Stairway was geen optie ivm tijdstip aanvang. Andere fotograaf is op de terugweg van Gogol Bordello nog wel even binnengehold :)

Gr.R. zei

Een ding ben ik niet eens met je verhaal. Het feit dat ik drie adressen achter moest laten zorgde ervoor dat ik het album niet meteen gedownload heb, hoewel ik wel benieuwd ben. Zoals ik niet zit te wachten op spam van anderen, zal ik anderen ook niet lastig vallen met mijn spam. Daar is overigens al over gediscussieerd, o.a. met de band en aldus aangepast, maar ik vond dat in eerste instantie een blunder...

Unknown zei

Goed punt. Dat hadden ze inderdaad optioneel moeten doen. Maar blijkbaar was 1X melden voldoende om Monstertux die vergissing te laten herstellen.

Unknown zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Unknown zei

We hebben dat naderhand aangepast, denk ook niet dat we discussie hier over hoeven te doen. Wel wil ik aangeven dat hier wel over is nagedacht: op de ort is de gehele plaat uitvoerig te beluisteren, zonder ook maar iets te hoeven downloaden of te spammen. Vooraf kun je dus goed weten wat je doorstuurt. Daarnaast vragen we de downloader niet om willekeurige adressen op te geven, maar 'muziekvrienden', wat voor mijn de focus verlegd van 'spammen' naar 'tippen'. Maar zo is het duidelijk niet opgevat ;-) Excuses daarvoor.

Inmiddels is het downloaden mogelijk zonder morele bezwaren. ;-)

Gr.R. zei

@Derek: Desalniettemin weer een puike plaat, maar dat leest u binnenkort wel op de bekende plekken (en dan zal ik niet over de drie mailadressen beginnen :-))

Unknown zei

Kan ik je in dat geval dan verblijden met een fysiek exemplaar? If so: derek@monstertux.nl