- Seth Godin zegt zinnige dingen over uitgevers, de boekenbranche en wat daar staat te gebeuren. Dit volg ik met grote belangstelling, want die branche zit middenin wat de muziekindustrie jaren geleden overkwam. Ziet ook GeenStijl (via Timo):
- Waarvan acte: EMI aan rand van afgrond? Wedden dat Warner Music een afspraakje maakt?
- Meer Godin: zeer inspirerende blogpost over het uitwerken en verspreiden van ideeën. Slaat 1-op-1 op jouw muziek. Lezen dus!
- Ideeën (en dan met name viral video's) verspreiden is ook niet meer wat het geweest is trouwens (via Job).
- Over ideeën verspreiden gesproken: Bob laat in deze post prachtig zien hoe oude en nieuwe media, beeldvorming en werkelijkheid op elkaar inwerken tegenwoordig. Het lijkt wel een Twitter-strip, maar dan zonder plaatjes! Geloof me: dit
wordtis de norm. - En over goede ideeën uitvoeren gesproken: dagelijks komen er tientallen (honderden?) nieuwe apps bij in de iTunes Store. Sommigen zijn waardeloos, anderen briljant. Dit blog houdt ze uit elkaar.
- Eén zo'n app laat je geld verdienen met het doen van muzikale aanbevelingen (via Werner). Geen primeur, maar wel spannend om de resultaten te volgen.
- Eind vorige maand vond in Cannes MIDEM plaats, de beurs waar de muziekindustrie ieder jaar vele deals sluit. Er werd ook kennis gedeeld in seminars en panels. Een overzicht.
- Ook op MIDEM, Gerd 'The Future of Music' Leonhard:
- Artikel over de achtergrond van en de nieuwe inzichten die het succes van Lady GaGa opleveren voor de muziekindustrie.
- De 5 slechtste rock 'n' roll managementbeslissingen allertijden. En hier eerder al gepost, maar er was op Twitter weer veel om te doen: de 20 Biggest Record Company Screw-Ups of All Time. Pijnlijk.
- Deze week werd voor een belangrijk deel gevuld met een prachtserie van Josh over online tools en applicaties voor muzikanten. Meindert doet op zijn eigen blog ook een duit in het zakje.
- Een mens heeft helden nodig. De mijne? Dusty Springfield (Perfect Dusty is in de maak!), Nick Drake, Josh Davis, Radiohead, Lennon/McCartney en dat andere briljante componistenduo: Morrissey/Marr. Moz belooft al enige tijd zijn autobiografie te gaan schrijven, waar ik blind op inteken. Uitgeverij Faber ook, getuige deze open liefdesbrief: "It would be the fulfilment of my most pressing and persistent publishing dream to see that ‘ff’ sewn into the spine of your Life. Just any other publisher won’t do. You deserve Faber and the love we can give you. History demands it; destiny commands it." Prachtig (ook via Job)!
- EHPO beantwoordt wat vragen bij Trouble Online. Niks nieuws.
- Héél smaakvol: stem voor de Neukplaat Top 50. Via Bente. Beleef ondertussen de voorpret voor Bente's werkgever via Lowlove.nl.
- Six Apps to make your Facebook Artist Fan Page Pop (via Lykle).
- Roosmarijn ontdekt nieuwe trend: Twitter celebrities. En voor wie al uitkijkt naar de zomer en in Utrecht woont: een ijsje via Twitter.
2 opmerkingen:
re: OK GO
Is het niet gewoon zo dat de discussie hier de fout maakt om weer in hits te denken? OK GO maakt geen virale hit: ergo, viral filmpjes zijn dood en OK GO is irrelevant. Wat helemaal niet het probleem is wat word aangekaart.
Ik denk dat het probleem is dat virale filmpjes niet meer viraal mogen zijn als er (veel) geld achter zit. Je hoeft geen gazillion hits te hebben, maar dat denkt men wel en men handelt ernaar (en schrijft er zo over, waarmee het de kans loopt een self fulfilling prophecy te worden)
True!
Een reactie posten