- Naast alle tips & trucs verzanden deze wekelijkse kliekjes regelmatig in een opsomming stommiteiten van de muziekindustrie. Niet leuk, maar soms nodig. Dat niet iedereen bij de traditionele muziekmaatschappijen op z'n achterhoofd is gevallen bewijst Norbert Plantinga op 3VOOR12. Verstandig, genuanceerd verhaal (en niet omdat ik er in genoemd word), uitstekend opgetekend door Atze. Lezen dus.
- Vorige week vertelde Marinus in twee afleveringen hoe hij zijn solo-album Sorry, kid. én kaarten voor zijn huiskamerconcerten 'uit z'n achterbak' verkoopt. Via EHPO krijg je €1 korting op het album (vandaag de laatste dag, profiteer nu!), maar sommige mensen gunnen Marinus z'n winst:
- Ondertussen gaan de geheimzinnige onderhandelingen over de ACTA, een verstrekkend verdrag over bestrijding van vervalsing en piraterij via internet, gewoon door. Het document waarover gesproken wordt schijnt uitgelekt te zijn: hierrr.
- Dagblad De Pers over onophoudelijk en hard praten tijdens concerten. Dat moet kappen inderdaad (via Daan)!
- In de nieuwe Word staat een uitgebreid artikel over de teloorgang van opnamestudio's, ook op internet te lezen.
- Daar is-t-ie dan, de nieuwe C-Mon & Kypski-clip:
- Programmeur Edwin van Andel (De Melkweg) was op SXSW en hield een dagboek bij. Joost van Bellen en Gijsbert Kamer waren er ook. Er werd verstandig advies gegeven aan de muziekindustrie: "Be more like the porn industry" (via Steijn). Sandeman stelde na afloop een Perfect SXSW samen, komende dinsdag om 11u op dit blog.
- Luisteren: de nieuwe Teenage Fanclub. Helden. Ook gratis: Phoenix, live in Sydney en een single van Prins Thomas (via Atze). Die kunnen we binnenkort niet meer via Rapidshare doorsturen. De muziekindustrie slaakt vast een zucht van verlichting, maar zoals Music:)ally zelf zegt: illegale doorstuurders verkassen doodleuk naar een andere service. Pyrrusoverwinning dus.
- Erwin sprak op de universiteit van Leiden over de toekomst van uitgeven en dat is te boeiend om niet even mee te kijken:
- En die uitgevers? Daarvoor is het einde in zicht: "De ‘eerst zien, dan geloven’-houding zal fataal worden voor Nederlandse uitgevers." Als je Twitter noemt als één van de dingen die het niet gaan worden wel ja! Ik kon het niet laten te reageren... Via Timo.
- Maar het is niet slechts goud wat er blinkt op internet. Ook wel 'ns verfrissend: wat kritische kanttekeningen rond al die social networks (via Lode).
- Over de 360˚-deal is het hier vaker gegaan (onderaan beginnen met lezen). Een Amerikaanse advocaat die het kan weten zet er zeer kritische kanttekeningen bij in dit doorwrochte Billboard-artikel. Zeer boeiend.
- Volgens zangeres Clare Torry is het machtige Great Gig In The Sky een hoogtepunt op The Dark Side of the Moon dankzij een blikje Heineken. Ze heeft echter nooit een cent royalty's gezien van Pink Floyd (via Job):
- De Handige 100, "de geheel onbetrouwbare en volledig incomplete lijst van mensen die je moet kennen om als artiest een succesvolle carrière in Nederland op te bouwen". EHPO staat op pagina 11, nog makkelijker te downen op Facebook. Meer lijstjes: 10 belangrijke online marketingtrends voor 2010 en de grootste recordhouders van Billboard's hitlijst.
- De prijzen van CD's verlagen, zou dat de neerwaartse spiraal doorbreken? Let op die laatste kop: bespottelijke manier om slecht nieuws te verpakken!
- Sanne spoort iedereen aan mee te werken aan een Twitterstream over optredens en live ervaringen. Hashtag: #LiveTipsNL. Over hashtags gesproken: CD-presentatie zónder CD = #fail
- Sellaband tóch een succes? Volgens Harvard-onderzoeker Ajay Agrawal wel (via EB):
- De verwikkelingen rond EMI volg ik met grote belangstelling. Ze hebben weer iets nieuws bedacht: hun catalogus belenen. “They are not quite selling the family jewels — just taking them to the pawn shop" (via Werner). Oftewel: ze gaan naar de lommerd. Creatief.
- Die viral video's van ex-EMI band OK GO gaan als een tierelier, maar CD's verkopen ho maar, aldus The Guardian (via Ferry).
- Denk je de nieuwe Kyteman te zijn? Of heb je een beter idee? Productiehuis ON helpt het je graag realiseren. En ik kan uit eigen ervaring zeggen: dat kun je met een gerust hart aan ze toevertrouwen. Topclub! Hier de details.
- Hoe Spoon hun setlist voor Paradiso bepaalt:
- Grappig: occulte boodschappen in de clips van Lady Gaga (via Niek)? Oei! Ook lachen: hoe de gemeente Gent notoire wildplakkers aanpakt.
3 opmerkingen:
Fijne opsomming weer zeg!
En wat klinkt C-Mon & Kypski toch altijd weer lekker.
Het feit dat OK GO waarschijnlijk voor geen meter verkoopt heeft misschien te maken met het feit dat die jongens Item 1 van deze lijst niet gelezen hebben, het gaat om de muziek. Bij OK GO maken ze dezelfde fout als Sony Bravia (ze hadden de beroemde stuiterbal reclame waarvan ook bijna niemand wist waarvoor die eigenlijk was). Leuke clip, maar de muziek?
Dat stuk over dat praten ergerde ik mij afgelopen donderdag ook weer zo aan, Kane in 013 (als je dan toch gratis kunt is dat geen probleem), waarbij het gemiddelde publiek zeker 35jaar was. Bij "normale" concerten zijn de gillende meisjes eerder leuk dan vervelend.
Verder leuke lijst... ik heb mijn avond weer weten te vullen.
Handig!
Een reactie posten