6 mei 2010

Hij komt, hij komt, die goeie ouwe... Spotify!

Het is zover: Spotify komt naar Nederland! Goed nieuws, vinden ook reageerders bij o.a. 3VOOR12 en Bright, zeker nu onlangs een verbeterde versie met sociale functies is uitgebracht. Vrijwel tegelijkertijd sluit ook de muziekdienst LaLa, 5 maanden nadat deze door Apple werd overgenomen. Is dit een voorteken van een cloud-based iTunes-variant? Thomas van Wijk, die hier eerder een bijdrage schreef over de visie van zijn voormalige bureau Kaiser Management, denkt van wel:

"Spotify staat voor een nieuw soort muziekgebruik: een streaming service in plaats van muziek(-files) aanschaffen en daadwerkelijk bezitten zoals bij iTunes. Het blijft nog even gissen welke strategie Apple zal kiezen, maar het lijkt vrijwel zeker dat hierop een antwoord komt. Traditioneel organiseert Apple in september een iPod/iTunes-evenement waar nieuwe producten en diensten getoond worden. Het is ook gebruikelijk dat die producten en diensten eerst in de VS beschikbaar komen. In dit scenario verspreidt de strijd zich over over twee continenten: Europa en Amerika. Spotify weet precies hoe ze hun dienst succesvol in kleinere Europese markten moeten uitrollen, terwijl Apple altijd eerst kiest voor de grote Amerikaanse markt om nieuwe producten en diensten te lanceren.



Functioneel heeft Spotify 1 probleem: de gebruiker wordt altijd geconfronteerd met een lege zoekbalk (het 'lege-zoekbalksyndroom'). De database bevat ongelofelijk veel muziek, maar je moet het zelf uit je hoofd opzoeken. Gebruikers vallen hierdoor snel terug op wat ze kennen. De nieuwste versie biedt de mogelijkheid om speellijsten te delen met vrienden en bekenden [zie boven]. Hartstikke leuk natuurlijk, mits je actief bent op sociale netwerken en de smaak van je omgeving kunt waarderen (of zij jouw smaak natuurlijk).

Misschien is een radicaal andere benadering nodig voor het lege zoekbalk syndroom? Natuurlijk, de integratie met sociale netwerken moet er zijn voor degenen die daar behoefte aan hebben. Maar zou het daarnaast niet mooi zijn als het systeem vanuit zichzelf relevante muziek kan ophoesten? Apple heeft hier de technologie voor gepatenteerd en ingevoerd:
Genius. Een functie die op basis van miljoenen gebruikersgegevens en allerlei algoritmes muzieknummers aan elkaar knoopt. Tot nu toe een vrij nutteloze functie omdat het zich qua resultaten beperkt tot je eigen bibliotheek. Een ingewikkeld stukje techniek waar je gemakkelijk overheen kijkt.

Laatst bekroop mij de volgende gedachte: wat als Apple Genius helemaal niet heeft uitgevonden voor het gesloten download-tijdperk, maar voor cloud-based diensten? Geen lege zoekbalk, maar altijd een suggestie om verder te zoeken! Zullen ze daarmee iedereen verbluffen? Is Spotify volgend jaar weer weggeblazen? Of verliest Apple eindelijk haar magische touch voor innovatie in de muziekindustrie? Ik hoop dat de 2 diensten vriendschappelijk naast elkaar kunnen bestaan. Ik vrees echter dat 2 abonnementen voor onbeperkt muziekgebruik voor de meeste mensen iets teveel van het goede is...."

Hier mijn positieve ervaringen met Spotify. Wat denk jij dat er gebeurt?

15 opmerkingen:

Unknown zei

ik heb het geluk gehad even te mogen spelen met spotify en de nieuwe versie heeft gelukkig ook de mogelijkheid om te kopen (en het afspelen van lokale bestanden). Zodat je nog steeds je favoriete nummers kunt luisteren als een of andere maatschappij weer ruzie krijgt (zie warner die al hun spul achter de paywall heeft gestopt).

Ik weet namelijk niet of ik mij weer een premium maandelijks abo kan veroorloven naast degene die ik al heb. want ik ben toch teveel een binge koper en te weinig een continue gebruiker, ik merk dit meer meer zaken (strips, games, films, tv) en dus zij deze maandelijkse diensten een beetje jammer soms.

Maar other than that: JEE SPOTIFY! EINDELIJK!

boekeman zei

Ik ben (nog) niet bekend met Spotify (in het gebruik), maar moet bij de vragen die je stelt gelijk denken aan Last.FM. Die liet (ik gebruik het niet meer sinds je moet betalen) je muziek horen op basis van wat je eerder al had geluisterd. Iets waar ik bijzonder blij mee was en waar ik menig nieuw album 'zelf' mee ontdekt heb.

Social is een bijzondere toevoeging, maar een functie als: 'wanneer je dit leuk vindt, moet je ook dit eens luisteren' heeft ook zijn grote toegevoegde waarde. En wat dat betreft was Last.FM volgens mij eerder dan Apple met zijn Genius.

Andre zei

Technologie voor het aanbieden van muziek 'die je mogelijk leuk zou vinden' bestaat al een aantal jaren. Pandora was een favoriet van me, tot ze vanwege 'licensing' Nederland niet meer mochten bedienen (http://www.pandora.com/restricted)

Niek zei

Als het er eenmaal is, ga ik het zeker proberen. Als de kwaliteit en het aanbod echt is wat ze zeggen dat het is (ik luister ook graag avant-gardeistische acts als Throbing Gristle, Muslimgauze, Merzbow, SunnO))) etc.) dan is het zeker de moeite waard.

kan ik misschien die terrabytes ruimte van die mp3s voor iets anders gebruiken. eBooks?

Unknown zei

in dat opzicht is het aanbod wat karig niek. alleen het laatste album van zowel sun 0))) als gristle. muslimgauze heeft maar een album staan. Merzbow is helemaal afwezig.

maar zoals ik net al zei: je kun nu ook je al opgebouwde collectie afspelen, dus die nummers kan je gewoon uit je eigen collectie afspelen. (helaas geen ondersteuning voor ogg en wma)

edit: ook klinik en front 242 missen veel zeg.

Unknown zei

addendum: spotify zegt in een volgende release ook de ogg formaten te ondersteunen (ogg + flac). wel raar dat het er nog niet in zat, ze streamen in ogg als ik het goed had.

A. Westerhoff zei

Eindelijk een degelijk alternatief op Itunes! Wat een bevrijding! Alleen al het feit dat het een aardig sober stuk software is zonder onnozele toeters en bellen maakt het zijn geld al waard. Ik kan dus niet wachten.

Niek zei

@ D.Ducksie
Zelfs Front is afwezig? Dat is wel erg jammer. Is er geen "zelf upload" functie in dan (zou spotify hoop geupdate schelen)? of moet dat echt via de officiële wegen dat Spotify dat regelt met de maatschappijen?

Ach, dan kan ik in elk geval die schijfruimte van de Beatles, Radiohead, Frank Zappa en meer van die omvangrijke discografieën wegdoen ;)

Unknown zei

beatles? beatles? de enige digitale releases van de beatles zitten in beatles rockband.

dus ook die houden wij op den schijf. denk trouwens maar niet dat de duizenden bootlegs van zappa er wel staan trouwens. ;)

Niek zei

Mwah, al die bootlegs hoeft ook niet, als het al maar begint met al die albums.
En geen Rockband, tenzij die net zo veel scheelt als dat laatste album van Metallica ;)

Unknown zei

Helaas: ook geen zappa. Ik begin ernstig het vermoeden te krijgen dat sommige artiesten gewoon nooit officieel digitaal beschikbaar zullen zijn.

Het lijken altijd artiesten te zijn die ik leuk vind. :(

Niek zei

ik blijkbaar ook :S

Maar, van de positieve kant, er staat ook vast heel veel muziek op die ook de moeite waard is om Spotify te gebruiken.

Voor de golden oldies hebben we dan gelukkig nog onze eigen mp3s

Unknown zei

Ja dat is wat ik in een comment op de knipselkrant ook zei. Spotify mag dan misschien niet altijd de hardcore muziekfans behagen, het is wel een legale optie extra en daar is waar je heen moet: meer opties.

Spotify geeft je de mogelijkheid muziek gratis te luisteren, betaald te luisteren of te kopen. Dat is een goede ontwikkeling, geef ons een smorgasbord van keuze en we zullen je belonen. :)

Niek zei

@ D.Ducksie
Je vergeet erbij te vermelden dat die muziek nagenoeg altijd en overal toegankelijk is! Geen gezeur meer met mp3spelers enzo.

is Spotify trouwens te koppelen aan last.fm?

Unknown zei

het is mogelijk, maar erg rudementair, je kunt bijv. geen playlists, favs of friends enzo koppelen. het is alleen het scrobbelen.

Bovendien is de mobiele toegang voorlopig nog wat omslachtig (alleen met premium mogelijk) en slecht (ik woon in een gebied waar 3g regelmatig wegvalt, dus streamen is less than ideal)