19 mei 2010

Woost † doet het zo - je digi-fobie overwinnen (slot)

Vanmorgen schetsten de heren van Woost kort de geschiedenis en ontwikkeling van hun band aan de hand van de eerste 3 (!) albums. Het vierde is net uit en aanleiding om online flink aan de slag te gaan. Drummer Nicky Hustinx vertelt waar zijn band specifiek op let: "Om te beginnen: een website die voor iedereen in de band gemakkelijk is bij te houden en van links naar rechts, boven naar onder leest. Onze zanger Koen-Willem sprak op het Groningse Unconvention iemand die vertelde dat het menselijk brein die volgorde hanteert bij de eerste blik op een site. Verder Flash de deur uit gedaan omdat Apple en haar mateloos populaire iPhone dit niet ondersteunt. Een site lijkt tegenwoordig niet meer dan een combinatie van het belangrijkste nieuws met veel nieuwe content, gecombineerd met links naar alle mogelijke sociale platforms. MySpace is zijn allure als interactieplatform al geruime tijd verloren [yep!], en Hyves lijkt vooral te mikken op 15-jarigen. Het huidige alternatief Facebook werkt voor ons geweldig. We gingen door het eerst uitnodigen van eigen vrienden in een paar maanden van 0 naar 744 fans (of "mensen die het leuk vinden" tegenwoordig):

De interactie is speelser en veel eenvoudiger dan het op je website ooit zal zijn, omdat iedereen de kans krijgt op elkaar te reageren. Mensen voelen zich mede daardoor betrokken. Twitter zorgt ook voor allerlei handige bijkomstigheden: het ouwehoeren in de kroeg gebeurt nu op je beeldscherm en je krijgt de kans om met je band in alle kroegen waar je naam valt aanwezig te zijn [wat ik zeg!]. Door te lullen in de digitale kroeg trek je mensen naar je toe en weet je dingen die je anders slechts via-via of niet zou horen.

Een ander heel belangrijk gegeven dat we met deze plaat wilden bewaken is het hebben van nieuws dat de moeite waard is. Een albumpresentatie zomaar uit het niets levert weinig op. Vanaf de opnamen in december wilden we een opbouw creëren in het aanbod aan nieuws. Niet te veel herkauwde prut, maar toffe nieuwe dingen. Niet een week na dato een stukje op de site, maar er meteen bij zijn. Foto's, filmpjes en verhalen uit de studio direct online zetten bijvoorbeeld. Zelf doen, maar ook durven delegeren: we nodigden filmmakers Turbo Turbo uit om een paar uur mee te pikken van een studiodag. Omdat we alles live inspeelden (alleen zang overgedubt) zie je in dit korte fragment live het nummer ontstaan. Dit werd in De Wereld Draait Door uitgezonden, en dan ben je blij dat het er verzorgd uitziet. In het traject naar de release namen we ook een Onder Invloed-sessie op, waarin we een eigen nummer en 3 nummers van Sparklehorse speelden. Zo eerden we een held en hebben nu prachtige beelden van een live-sessie.

Het merendeel van deze 'nieuwe' inzichten hadden we niet verworven zonder de bezielde hulp van Morning Coffee Records, het label van Marike Jager en Henk Jan Heuvelink. Het is een vruchbare samenwerking: zij zitten ons op de huid en daardoor weten wij ons enthousiasme om te zetten in acties. Wel zo handig. Rough Trade doet onze distributie en wat perspromotie. Gecombineerd met onze eigen connecties spreek je zo doelgericht een grote groep mensen aan, die wellicht je plaatje leuk vinden en dat aan de buitenwereld laten weten.

De manier waarop we nu stukje bij beetje meer kennis vergaren over het functioneel bijhouden van een band is leerzaam en noodzakelijk. Zoals vanmorgen gezegd is het creëren van muziek waar we over 50 jaar nog trots op zijn nog altijd onze grootste drijfveer. Maar het is 2010 en de kansen liggen voor het oprapen. De platenindustrie, dat zijn wíj. Met jullie.
"

Eerlijk verhaal, Nicky. Ik weet zeker dat jullie niet de enige muzikanten zijn die 100 keer liever tijd en aandacht steken in je muziek dan in het promoten en verkopen ervan. Toch is het zonde dat prachtige muziek en al jullie bloed, zweet en tranen op die manier door minder mensen gehoord dreigen te worden. Een actieve, brede online aanwezigheid opbouwen, al dan niet met hulp van een enthousiast team of label, loont de moeite. Het maakt je minder afhankelijk van die paar grote (nationale) media, met slechts zeer beperkt ruimte voor nieuwe muziek. Tof dat je zo open jullie twijfels over al die platforms en nieuwe media deelt, maar nog toffer dat je laat zien dat wanneer je eenmaal aan de slag gaat je vanzelf lol krijgt in je eigen marketing en promotie. Anno 2010 kun je ongelofelijk veel zelf, met verrassend veel effect. Succes!

Geen opmerkingen: