24 mei 2010

Leuk dat Spotify, maar er is meer! (door @JobDeWit)

"Net toen ik vorige week een stukje wilde schrijven over 22tracks, de streamingmuziekwebsite met 22 verschillende playlists, lanceerde Spotify in Nederland. Wat nou 22tracks? 8milliontracks — dat is nog eens concurrentie! 22tracks kan wel inpakken, zou je denken. Maar hoewel het inderdaad zo is dat je de tijd die je hebt om naar muziek te luisteren maar één keer kan uitgeven, ook al is het gratis, en Spotify alleen al daarom een grote concurrent van 22tracks is, denk ik dat de Zweedse streamgrootgrutter alleen maar onderstreept hoe zinnig en welkom 22tracks is. De twee zouden elkaar zelfs kunnen versterken.

Mijn aanbevelende praat komt niet uit onverdachte hoek. Ik ken 22tracks-initiatiefnemer Vincent ‘Venz’ Reinders al 5 jaar en ik ben al sinds de start van zijn website, ruim een jaar geleden, nauw betrokken bij 22tracks. Drie van de 22 playlists (pop, rock en disco) worden door mij samengesteld, ik blog er (in het Engels) en momenteel werk ik mee aan de lancering van 22videos, een wekelijks clipprogramma op kabelzender Xite dat over een kleine maand van start gaat.

Wat is 22tracks? 22tracks is een website met 22 playlists in verschillende genres waarop je naar streaming muziek kunt luisteren. ls het ene nummer afgelopen, dan begint het volgende vanzelf, en als een liedje je niet bevalt, skip je probleemloos naar een ander. Alle playlists worden wekelijks met zeker 5 nieuwe tracks ververst, waarna de 5 oudste (onderaan de lijst) er vanzelf uit vallen. Er zit geen reclame tussen de liedjes, die voorzien zijn van links naar de website/MySpace van de artiest/band en naar een plek om het nummer aan te schaffen (iTunes).

Er kan dus volop gebrowst worden op 22tracks, en nieuwe ontdekkingen worden gedaan, iets wat op Spotify nog niet meevalt. Spotify is een enorm regenwoud, 22tracks laat je het bos zien. Dat doet het, om een metafoor nodeloos op te rekken, door je door kundige boswachters aan de hand te nemen. De hiphop-playlist wordt samengesteld door
Venz zelf, die samen met Jiggy Djé verantwoordelijk is voor Nederlands beste hiphopradioshow Wat Anders, wekelijks op Lijn5. De dancehall- en reggaeplaylists worden bijgehouden door DJ WaxFiend, Nederlands nummer-één-reggae-DJ. De pop-, rock- en discoplaylists... Je begrijpt het ;-)

Door voorselecties te maken binnen herkenbare muzikale stromingen en door bovenop de actualiteit te zitten (veruit de meeste muziek op 22tracks is nog niet eens op Spotify te vinden!) bewijst 22tracks dagelijks zijn bestaansrecht. Met 2 muisklikken twitter je rond waarnaar je aan het luisteren bent. Ik zie tweets uit Japan voorbij komen, uit Rusland, Turkije, Amerika, Engeland, Zuid-Korea, Brazilië. Maar vooral uit Nederland natuurlijk. Even wat cijfers: bij elkaar verwelkomt de site dagelijks meer dan 10.000 luisteraars, waarvan 65% in Nederland zit. Maandelijks is 22tracks goed voor meer dan drie miljoen beluisterde tracks. Daar zitten natuurlijk ook Nederlandse artiesten tussen. Ik vraag mij af hoeveel Japanners er momenteel meezingen met Ik Heb Een Meisje van Lucky Fonz III [Zomerhit!], niet veel waarschijnlijk, maar ik kan mij wél voorstellen dat een nieuwe band als Secret Umbrella (ook in de pop-playlist) nieuwe fans wint op 22tracks.

Er is (in goed overleg) een
BUMA/STEMRA-logo op de website geplaatst maar dat betekent niet dat we er al uit zijn met de rechten. Daar wordt door Reinders en mede-eigenaar Gilles de Smit (ook op Twitter) nog steeds over gepraat met BUMA, die zich vooralsnog zeer welwillend opstelt. Intussen worden nieuwe plannen gesmeed, bijvoorbeeld voor 22tracks-offshoots in meerdere wereldsteden, te beginnen in Londen. Op 7 juni starten we op de digitale clipzender Xite met 22videos, een wekelijks programma dat (revolutionair concept!) alleen maar hele goede videoclips uitzendt en op 22 juni wordt de gratis iPhone-app van 22tracks gelanceerd.

Als Spotify het luisteren naar streaming muziek stimuleert, is dat uiteindelijk alleen maar goed voor 22tracks. Wie iets nieuws wil horen, wie verrast wil worden (we hebben ook een shuffle-functie), wie eenvoudig op de hoogte gebracht wil worden van de beste nieuwe muziek heeft op 22tracks zijn bestemming gevonden."

Dank voor je enthousiaste verhaal, Job. Een beetje reclame mag, want 22tracks is een aanwinst in streamend Internet Muziekland! Je signaleert terecht dat aan duiding, parels opduiken en de bomen in het bos tonen ernstig behoefte is op het WereldWijde Web. Bookmarken dus, dat 22tracks.

10 opmerkingen:

llovmaartje zei

Gebruiker van 22tracks, niet vanaf het eerste begin, wel al geruime tijd. Er is veel en goede muziek te vinden/ streamen. Heel fijn dat er geen reclame tussendoor komt.

Klein minpuntje:
Alternative en indie ontbreken op 22 tracks. Verders niks aan te merken, blije gebruiker :D

Llovmaartje

Job zei

"Alternatief" en "indie" zijn in mijn optiek volstrekt onbruikbare termen (die vaak meer zeggen over het zelfbeeld van degene die ze gebruikt, no offense, in plaats van de betreffende muziek), vandaar dat ik de muziek die je eventueel onder die noemer zou willen vangen gewoon onderbreng in de genres pop en rock.

Bram Versteeg zei

Op het eerste gezicht een erg mooie, overzichtelijke en doeltreffende site Job! Ik ga er even induiken ;-)

Frank Meeuwsen zei

Helemaal eens dat 22tracks een belangrijke rol heeft in het groeiende regenwoud van entertainment opties online. Digitale curators noem ik ze. Mensen met status, expertise, geschiedenis op een bepaald vlak of thema en daar duiding aan kunnen geven. Benieuwd: Gaat 22tracks OF de curators zelf op Spotify playlists aanmaken zoals Niels/Wilbert nu ook langzaam maar zeker doen met de Perfect-serie? Lijkt mij een mooie extensie van het merk 22tracks, om er dan toch maar een marketing-twist aan te geven :-)

Geert Haen zei

Helemaal eens met Frank: de Perfect serie als Spotify playlist, dat is een goed idee! En dan maar hopen dat Spotify al die fijne tracks op voorraad heeft.

Gijs Geluid zei

Ook ik mis een splitsing in pop en rock... Ik zie de mensen die naar Kane luisteren niet ook direct het zwaardere werk waarderen. En andersom al helemaal niet ;)

En folk of singer-songwriter zou ik zelf ook best een mooie toevoeging vinden. Juist in die genres komen de laatste tijd veel juweeltjes boven drijven.

Eigenlijk kan ik het bovenstaande samenvatten door te vragen: Gaan er nog mee stromingen aan de site worden toegevoegd?

Job zei

De splitsing tussen pop en rock kan niet duidelijker: het zijn twee aparte playlists. En je hoeft niet bang te zij ooit Kane in één van beide tegen te komen! De huidige genreverdeling is geen wet van Meden en Perzen, maar ik ga daar niet over.

Geert Haen zei

Wat is er toch met Kane dat zoveel muzieksnobs er een hekel aan hebben?

Ik vind het goede rock. En ik luister toch ook naar veel andere genres, van Molotov Brass Orkestar tot Hatebreed en van Damien Rice tot Cannonball Adderley en Venetian Snares.

Ober, mag ik een Perfect Extremely Eclectic?
:-)

EHPO zei

Tja, Geert, Kane... Ik ontdek in het hele oeuvre met moeite anderhalf écht goed liedje, veel ongeïnspireerd gekopieer zonder eigen smoel en hoor vooral een hele, hele matige zanger die zijn businessplan voordraagt i.p.v. mij kippenvel bezorgt. Spierballenrock is sowieso niet echt mijn ding, maar zoveel blah blah met in mijn ogen en oren zo weinig inhoud wreekt zich.

Maar goed, hele volksstammen lopen ermee weg dus ik heb ongelijk.

JW zei

Sorry Job, maar met Wu Lyf, Bon Iver, Selena Gomez, Tony Feestneus en Beyonce verenigd onder Pop vraag ik mij toch af wat de term popular music precies hier betekent. Er zitten liederen in de Rock playlist die meer populair en populistisch zijn dan het gros van die in de Pop playlist. Er is gewoon totaal geen lijn te trekken en als je dan hoort dat beide playlists samengesteld worden door dezelfde persoon, tja.. Ik luister nu naar Blondie in de playlist Rock, come on!! Ik am loving 22tracks, maar jouw pseudopsychologische praatjes over indie en alternative zijn zo weerzinwekkend. De zogenaamde indie scene is zo groot dat er nog weinig independent aan is, dat geef ik toe. Hedendaagse Rock muziek is tegenwoordig echter vrijwel allemaal experimenteel (althans conform een heersende norm) en heeft een veel sterkere vergroting nodig wanneer er naar gekeken door muziekliefhebbers van elk kaliber. Er moet echt beter onderscheid gemaakt worden tussen Pop en Rock op deze site en wellicht moet er "een categorie die nog niet genoemd mag worden" toegevoegd worden. Tot zover mijn opinie..