'Muzikale maandagavonden in een huiskamersetting', dat is de tagline van het concept dat 4 HKU-studenten voor ogen hadden toen ze in februari jl. startten met de voorbereidingen voor Second Sunday. Het resultaat zijn 5 avonden waar het team tevreden op terugkijkt, met vanavond de laatste editie voor de boeg. René Stoop over de werkwijze van het team: ”Onderschat nooit het belang van een hecht team en een heldere taakverdeling, afgestemd op de kwaliteiten van ieder teamlid. Marlous, Marjolijn en ik kenden elkaar al langer, Paul bleek een goede aanvulling. Hofman Café, waar we onze avonden organiseerden, straalt van zichzelf iets gemoedelijks uit. Het lag voor de hand dat we daar iets mee zouden doen, dus het idee om (semi-)akoestische huiskamersessies te organiseren was snel geboren. De huiskamersfeer was daarbij cruciaal: een avond programmeren is één, maar mensen zich op hun gemak laten voelen bleek stukken lastiger...”
Ondanks het beperkte budget werden interessante opkomende artiesten bereid gevonden een huiskamersessie te geven. Zo stonden Sandy Dane, Little Things That Kill en Monks Avenue bij Second Sunday op het podium. Marlous, verantwoordelijk voor de programmering, zegt daarover: ”Het was een kwestie van barteren. We konden de artiesten in overleg met Hofman een maaltijd aanbieden en we boden ze gelegenheid om 'ns iets nieuws uit te proberen. De meeste artiesten die bij ons hebben gespeeld, spelen normaal gesproken niet in zo’n kleine, intieme setting. Ze waren vaak erg enthousiast over ons initiatief. De kleinschaligheid van ons project zorgde er daarnaast voor dat het contact met de artiesten heel informeel verliep. Dat is iedereen goed bevallen. In plaats van spelen, betaald krijgen en weer huiswaarts keren, voelden ook de artiesten zich bij Second Sunday echt welkom.”
Om een andere draai aan 3 avonden te geven werkte het team van Second Sunday samen met Lezards Bookings, de Herman Brood Academie en het Bevrijdingsfestival Utrecht. Altijd stond een intieme sfeer voorop, om de bezoeker zoveel mogelijk op zijn gemak te stellen. Paul: ”Bij elke editie waren we bijna drukker met puntjes op de i zetten wat betreft aankleding dan met de muziek. Als we binnenkwamen om op te bouwen, zaten er nog gasten te eten, maar wij wilden die tafels weg. In een uur tijd werd een eetcafé dan omgetoverd tot een woonkamer, compleet met banken, zitzak, kamerplanten en schilderijen. Gelukkig hadden we een goede geluidsman, want verstand van techniek hebben we geen van allen. De opbouw van het podium besteedden we dus uit, zodat al onze aandacht uit kon gaan naar de rest van de beleving.”
De promotie verliep vooral via mond-tot-mondreclame, posters en flyers, al werd regelmatig gepost op het eigen blog en werden de Twitter- en Hyvespagina’s en de Facebookgroep ook zo nu en dan geüpdate. Marjolijn: ”Gericht flyeren en mond-tot-mondreclame op gang brengen bleken toch effectievere middelen dan iemand toevoegen op Hyves. Bovendien verspreidden bands zelf de boodschap, vroegen studiegenoten naar onze avonden en kwamen veel mensen af op de namen op de posters. Op Koninginnenacht speelde Kensington op de Vrijmarkt, de maandag erna speelden ze bij ons. Daar hebben we succesvol geflyerd. Mensen direct benaderen en betrekken: dat werkt!”
Vanavond vindt de voorlopig laatste editie van Second Sunday plaats. Tijdens deze Indie Sessions spelen The Indoor Park en Uncle Frankle (dat Razorlight’s support was in een uitverkocht Paradiso) beiden een versterkte set. Veel succes!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten