19 mei 2010

Woost † doet het zo - je digi-fobie overwinnen (1)

Afgelopen maandag hielden de 4 heren van Woost hun vierde album ten doop in Tivoli De Helling. Dat album kun je volledig beluisteren op 3VOOR12's Luisterpaal of 2 tracks op mighty Bandcamp:



Vierde album? Inderdaad, Woost is al een tijdje bezig. Drummer Nicky Hustinx vertelt hoe zijn band in die tijd langzaam maar zeker hun marketing-, promotie- en digi-fobie overwon:

"Eindeloos schaven aan nummers en platen kan Woost uitstekend. Alles wat in het werk gesteld moet worden om die muziek aan de man te brengen ontgaat ons echter nogal 'ns. We zijn minder goed in onszelf verkopen en dan is het verleidelijk om daar ook minder waarde aan te hechten. Daarom hebben we mensen nodig om ons hierbij te helpen. Goed volk, dat we met onze vierde plaat hebben gevonden. Dat is niet altijd zo geweest..."

Een kleine greep uit Woost's verleden en heden: "In 2006, ten tijde van ons tweede album Rumour. Open your ears, hadden we naar ons bescheiden mening een goed team om ons heen. Goede vooruitzichten, een plaat die door veel mensen positief werd ontvangen en de rolverdeling was duidelijk: klein label, boeker annex management en de band. We waren vol energie, maar zagen uiteindelijk de beloofde gouden bergen niet terug in matig gevulde zalen en niet-ingeloste verwachtingen. Wat ging er mis? We waren goedgelovig, hebben meer toegekeken dan ondernomen en geleerd erg kritisch te blijven en vooral niet blind te vertrouwen op mooie verhalen.

Hierna volgde een periode van bezinning, waarbij we de desillusie van de vorige plaat wilden vermijden door een nieuwe te maken zonder grote verwachtingen. Onze ambitie was flink geslonken. Weinig promotie, weinig optredens, gewoon klein houden. Dat werd
Welcome to Teleskopia.

Voordat we onze vierde plaat uit wilden brengen, moesten er een paar dingen grondig veranderen. Vooral onze online aanwezigheid hebben we flink aangepakt. Zoals
Bob Lefsetz zegt: leg je eigen groep fanatiekelingen in de watten. Interactie en betrokkenheid! Het is voor een band als de onze een behoorlijke stap geweest van onwetende vertellers tot Twitteraars. We hadden er niet echt iets mee. Uiteindelijk kom je toch uit bij dat rijtje simpele en dikwijls gratis websites, platforms en diensten die helpen om alles in kaart te brengen en bij te houden: Facebook, Twitter, Bandcamp, Last.FM, Tribe Monitor. Plus MySpace voor de handige player [Sorry? Handige player?! Die van Bandcamp zul je bedoelen!]. En natuurlijk een simpel doch degelijk mailinglist-programma met weergave van statistieken, gecombineerd met Google Analytics. Onlangs hadden we een leuk stukje promo bij De Wereld Draait Door en dan zie je goed wat voor effect dat heeft:

Met dit in je achterhoofd kun je natuurlijk heel gericht nieuwe mensen werven ('DWDD gezien? Download gratis dat nummer!') en de boeker aan het werk zetten ('bekend van DWDD!')." Gesneden koek voor de gemiddelde EHPO-lezer wellicht, aldus de heren van Woost. Of toch niet? Daarom laten ze vanmiddag, in het slot van deze serie, zien waar ze bij het optuigen van hun online aanwezigheid specifiek op hebben gelet.

Vanavond, vanaf 19.30u: EHPO e.a. live in A'dam. Schrijf je in.

4 opmerkingen:

Unknown zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Unknown zei

Ja, ja, handige player omdat de voltallige wereldbevolking 'm weet te vinden! Eens, die van Bandcamp is natuurlijk vele malen praktischer.

Bram de Wijs zei

Geweldige band, altijd al. Dat liedje bij DWDD klonk heel goed, wil het graag downloaden, maar krijg het op Bandcamp niet voor elkaar? Noch betaald, noch gratis...

Unknown zei

Ga nog even naar bandcamp en download dat ding!