Pims harde cijfers na 1 maand:
- 7.955 paginaweergaves
- 4.023 bezoeken
- 2.439 unieke bezoekers
- De gemiddelde bezoeker brengt 2:45 min. op de site door en bezoekt 2 pagina's
Pim: "Toen ik begon had ik mijn doelgroep duidelijk voor ogen: muzikanten, de vijver waarin ik vis als producer. Blogs zijn een middel waarmee ik mezelf op een onderscheidende manier op de kaart zet. Inhoudelijk besloot ik me te focussen op het creatieve en uitvoerende gedeelte van het muzikant-zijn. Dat ligt het dichtst bij mijn werk. Voor de afdeling marketing volstaat dit blog.
Direct na de lancering via Twitter, Facebook en LinkedIn viel op hoe effectief die diensten zijn als promotiemiddel. Het balletje ging rollen en dat zorgde naast flink wat bezoekers voor aandacht in de landelijke 3VOOR12 Nieuwsbrief, Alternative Blog, NLPop blog, FileUnder en EHPO. Ook werd er vanaf het begin flink gereageerd en gediscussieerd in de comments. De leukste reactie was die van Caro Emerald-componist David Schreurs met aanvullingen op mijn analyse van A Night Like This. Grootste knaller is de rubriek Wat maakt dit een hit? Daarin analyseer ik hits als Song 2 (Blur), Alejandro (Lady Gaga), Paranoid Android (Radiohead) en Chasing Cars (Snow Patrol) vanuit mijn visie als producer. Mijn verwachting was dat geleuter over songstructuur, maatsoorten en productiemethoden typisch iets zou zijn voor muzikanten onderling. In de praktijk blijken ook veel muziekliefhebbers deze stukken met plezier te lezen. Een leuke bijkomstigheid: naar aanleiding van deze serie ga ik op 14 oktober een live-versie van 'Wat maakt dit een hit?' doen op een bijeenkomst voor songwriters van ZEPmusic. Ook leuk: Jelle paste het concept toe op Type-O-Negative."
De plussen en minnen op een rij
Pim: "Bloggen is pas effectief als je het heel regelmatig doet. En dat kost aardig wat tijd. Erwin Blom had me gelukkig al overtuigd dat dat de moeite waard is. Daarnaast is het analyseren van liedjes eigenlijk een vorm van openbare zelfstudie. Zonder de 'dwang' van een blog zou ik niet zo regelmatig diepgravend in nummers duiken. De kennis en creatieve ideeën die ik daarmee opdoe maken het al de moeite waard. Wat betreft de korte termijn zijn mijn verwachtingen al ruimschoots overtroffen. Ik ben benieuwd wat er op de lange termijn gaat gebeuren."
En wat kun jij hiermee? Laat ik zeggen dat 2 jaar geleden slechts een enkeling wist (of van mening was) dat ik verstand had van muziek en marketing. Dat zijn er nu iets meer. Zelf heb ik een heleboel bijgeleerd over internet, social media en uitgeven, en die kennis gedeeld. Volgens mij heet dat 'van niets iets maken'. Hoe groot is op dit moment jouw publiek en hoeveel mensen kennen jouw achtergrond, interesses, je songs en beweegredenen om muziek te maken? En wat houdt je tegen om dat vanaf morgen met ons te delen en zo een band met je publiek op te bouwen? Precies.
Meer over belang en impact van bloggen werd uitgeknipt door m'n broertje, n.a.v. Ernst-Jan's boek:
4 opmerkingen:
Cool! Maarrr... heb je er ook meer wérk door gekregen?
De presentatie op de ZEPmusic middag is extra werk wat ik aan het blog te danken heb.
Ik heb er nog geen extra productie klussen mee binnen gesleept, maar dat had ik op de korte termijn ook niet verwacht. Bloggen is een middel om op de lange termijn vertrouwen op te bouwen.
Mooi! Gebookmarkt!
Wat mij opvalt is dat bloggen valt of staat met of je een passie hebt bij je onderwerp. Ik zie dat terug in de serie van Pim en ook hier op EHPO! Een eerlijkheid die verder gaat dan louter informatie delen. Dan is het net als netwerken... je doet wat je leuk vindt en daar komen mooie dingen uit. Maar het is niet krampachtig. Mooi toch!
Een reactie posten