3 november 2011

Nogmaals over succesvol crowdfunden: Cornershop doet het zo (mét korting!)

Erwin Blom: De middelen nemen af, maar de ambities en plannen zijn niet minder. Je publiek kan een rol spelen bij het realiseren van je project, of je nu een band, een label, een festival of een zaal bent. Mensen willen financieel bijdragen als de urgentie er is, als het einddoel als realistisch wordt ervaren en als de initiatiefnemers er zichtbaar keihard aan werken. Na een langzame en wat valse start van Sellaband neemt het aantal successen snel toe.

Ik vind het fascinerend onder welke omstandigheden dit kan werken. Omdat het je onafhankelijker maakt van bank, bedrijf of subsidie. Maar ook omdat het de band tussen artiest, zaal, festival of label en het publiek sterker en specialer maakt.

Vanuit die fascinatie hebben we met ons project Fast Moving Targets het afgelopen halfjaar onderzoek gedaan naar cases en succesfactoren en organiseren we op woensdagmiddag 23 november in Amsterdam het event Kickstart Crowdfunding waar je in een middag alles over dit fenomeen, de mogelijkheden en onmogelijkheden leert. Hoe zorg je er voor dat je publiek je plan of droom helpt realiseren? De prijs is €125 ex. btw, maar voor lezers van EHPO natuurlijk met korting: 20%.


Lees hier alles over Kickstart Crowdfunding, maar ga hier rechtstreeks heen als je een kaart met 20% korting wilt. En bedenk: als je serieus op zoek bent naar budget voor je album, EP, shows, concept of muziek, leer je deze middag alle tips, ins en outs. Die 100 piek heb je als het goed is in 10 minuten terug verdiend!

Erwin: EHPO is natuurlijk geen plek waar we met alleen reclame wegkomen. Terecht! Hier een case die we onderzochten, Leonieke Daalder deed het werk:

CORNERSHOP FINANCIERT ALBUM VIA DE CROWD
De in 1991 opgerichte Britse band Cornershop. Worden op Wikipedia beschreven als indie rock band, in praktijk ook wel een indie-dance-country-funk-Punjabi-hip-hop-band. Kern van de groep zijn broers Tjinder en Avtar Singh. Vooral bekend van het nummer Brimful of Asha [remix!].

WAT
Na diverse albums te hebben uitgebracht via een platenmaatschappij, heeft de band de release van haar laatste album Cornershop and the Double 'O' Groove of volledig door fans laten financieren. De band ontving 449 donaties, voldoende om de cd op de markt te brengen. Het album, waarop wordt samengewerkt met zangeres Bubbley Kaur, kwam uit op 13 maart 2011.

De pledge van Cornershop op Pledgemusic: With the music industry becoming increasingly complicated, we think that by offering our music directly to you, in exchange for your Pledge, we can give you a fairer deal. Shopper bags, signed vinyl, beautiful screen-prints, signed artwork and posters but everyone who pledges will also get a digital download of the record thrown in too, as soon as the album is finished! Plus you’ll also enjoy the warm and fuzzy feeling of being involved! We’d like to do this to say thank you for your Pledge, and you’ll be safe in the knowledge that you’ll not be lining the pockets of the bigwigs and fatcats & general amateurs.



WAAROM
Na teleurstellende ervaringen met reguliere platenmaatschappijen (“Ze verkopen net zo lief schoenen als cd’s”), begon de groep haar eigen label Ample Play. Resultaat: de release van de cd Judy Sucks a Lemon for Breakfast in 2009. Daarna was het geld op. Pledgemusic bood uitkomst. “In a way it was probably too good to be true. With Pledgemusic, there is no copyright, quite a low percentage [the website takes 15 per cent to cover costs], they do a lot of work on behalf of the artists, but there are no ties,” zegt Singh.

De groep zag het hele crowdfunding proces als een goede manier om direct contact met fans te krijgen. The crowd funding campaign was reconnecting us to people. (....) The reward was always to connect people to the music. In money terms we did not achieve lots of money, but we created a good start to the album release, which in these times of the business being the biggest cartel it has ever been, we were happy to find a model that helped us keep away from the cartel, aldus Tjinder.

HOE
Door als fan een bedrag bij te dragen, teken je als het ware vooraf in op het album. Voor 8 pond ontvang je dan een download van de cd. Bij grotere bedragen ontvang je allerlei extra’s: een gesigneerde cd, een door de band gemaakte boodschappentas, een handgeschreven brief, alle teksten handgeschreven, een email interview met zanger/songwriter Tjinder Singh zelf.
Hoofdprijs was de authentiek beschadigde akoestische gitaar, kapotgeslagen tijdens een fotosessie voor Spin Magazine. “The idea was to give a complete range of items to music lovers, and some which we knew were stretching it but creating a story.” Voor vijfhonderd pond zou hij van eigenaar veranderen. De gitaar is niet verkocht.

In de jaren '90 zou een Cornershop cd circa vijftien pond hebben gekost. Vandaag de dag kreeg je voor datzelfde bedrag de cd, toegang tot de launch-party, de kans om de band te ontmoeten en kon je je werkelijk betrokken voelen – the “warm fuzzy feeling”, zoals Singh het noemt .

INZET SOCIAL MEDIA
Cornershop is actief op Facebook. Zanger Tjinder Singh geeft persoonlijk iedereen antwoord. 2.293 mensen vinden het leuk. De band is ook te vinden op Twitter. 1.825 mensen volgen de groep. Het twitteracount is heel levendig en bovenal zeer interactief: fans krijgen antwoord, worden bedankt enz. Tjinder geeft desgevraagd zelf aan dat social media als Twitter en Facebook een duidelijke 'push' aan het hele proces hebben gegeven [Only Seven Left doet hetzelfde en kan dit beamen (zie Slideshare), dé reden waarom ik deze band hier al jaren intensief volg, red.].

CIJFERS
449 fans hebben gemiddeld 56 pond gedoneeerd, totaal ruim 25.000 pond (omgerekend ruim 28.000 euro). Daarmee werd het oorspronkelijk gevraagde bedrag van 15.000 pond ruimschoots overschreden.

SUCCESFACTOREN
Cornershop kon, voordat ze hun offensief op Pledge Music startte, nog altijd bogen op een fanbase. Dat is belangrijk voor het succes. Fans zijn gevoelig voor de extra’s die de band biedt. Daar lopen ze warm voor. “It's my belief that fans are sick of being flat out sold to”, meent mede-oprichter van Pledge-music Benji Rogers. De opzet van Pledgemusic is dan ook om fans daadwerkelijk bij de band te betrekken in ruil voor geld. Daarbij is het ook van groot belang dat het doel (de hoeveelheid geld die wordt gevraagd) realistisch is [kijk maar wat Bram deed en Martijn doet, red.].

LESSEN
Een reëel doel is belangrijk voor de haalbaarheid. Een onbekende band zonder fans moet niet om een ton vragen. Fans zijn niet voor niks fan. Ze bewonderen een artiest en vinden het om die reden leuk of interessant om dichtbij te komen. Daar speelt een goed beloningssysteem op in. Het biedt fans de kans op een ontmoeting met de band of unieke content. Zoals Pledge music co-founder Benji Rogers zegt: Ideally the fan gets, rather than just a sales pitch or an artist flat out asking them for money an experience of the making of the record or tour or what ever is on offer.

Een andere belangrijke les is dat, hoewel het hele proces goed is verlopen en als uitermate bevredigend is ervaren door de band, je het niet moet onderschatten. All of a sudden you are a record company that becomes a promotion company, an advertising company and a distribution warehouse. Er gaat kortom veel tijd in zitten. Op de vraag of de band het een tweede keer zou doen, is het antwoord duidelijk: It is something we would do again, but we wouldn't do it lightly because it is a heavy duty campaign.

RETURN ON INVESTMENT
Cornershop krijgt het niet voor niks. Fans die investeren, zeker wanneer het om meer gaat dan het basisbedrag, verwachten er ook echt iets voor terug. Dat kost tijd. Maar als het met liefde en enthousiasme wordt gedaan, levert het ook een echte hechte band op tussen band en fans.

Zoals Tjinder het zelf formuleert: It is a lot of hard work, because the fire has to be kept going to stop it looking all round bad. Then the delivery of products is an intense period of posting out parcels - it has to be very structured. It was always a relief to get correspondence that items had been received. Some orders were very intricate with people asking for very specific signatures or rare products, but the most time consuming for me was the handwritten lyrics - luckily people were very understanding that it took a while. All this is going on and you have an album to release too - very hard work but rather fulfilling.

Dank voor deze mooie case, Erwin en Leonieke. Zoals altijd: voor niets gaat de zon op, het is hard werken om dingen gedaan te krijgen, muziek te maken en uit te kunnen brengen. Succes met Fast Moving Targets (ik was er ook) en Kickstart Crowdfunding; volgens mij een uitgelezen kans voor ambitieuze muzikanten om een stap dichterbij hun doel te komen.

Geen opmerkingen: