15 september 2011

Je CD-oplage bekostigen via crowdfunding

@BramOSL, drummer van Only Seven Left, deed het razendsnel en succesvol met @voordekunst voor zijn soloproject Impossible Situations. Kijk mee:


View more presentations from Bram de Wijs
Mooie presentatie, incl. Brams commentaar en persoonlijke ervaringen. Uit zijn en andere cases vallen volgens mij enkele 'gouden regels' te distilleren:
  • Ga voor een haalbaar bedrag, een duidelijk doel. Voor de hand liggend, maar €2.000 haal je eerder op dan een ton.
  • Creëer urgentie. Geen open einde met een deadline ver in de toekomst, maar een harde einddatum binnen afzienbare tijd. Geef je vrienden, fans, geïnteresseerden en nieuwsgierigen op een positieve manier het gevoel dat enige haast geboden is. Jij kunt niet wachten.
  • Een tastbaar resultaat, iets dat mensen kunnen vasthouden (in dit geval een CD), heeft volgens mij meer kans van slagen dan een meer abstract einddoel (een 'project').
  • Dat werkt ook zo in de communicatie. Houd het 'dichtbij' en persoonlijk, 'mijn CD' in plaats van 'dit project', 'jullie hulp' in plaats van 'een donatie'.
  • Een tip die succesvol internationaal crowdfund-platform Kickstarter ook geeft: het grote belang van bewegend beeld ('highly recommended!').

  • Geef veel keuzes, van heel betaalbaar tot een flink bedrag, met duidelijke, realistische en passende beloningen. Zorg dat op je menukaart 'voor elk wat wils' staat. Het totale bedrag bereik je vaak door een optelsom van heel veel kleine donaties (€1, €5 of €10) en 1-2 grote investeerders (je vader en moeder die ieder €100 over hebben voor de hobby van hun zoon). Prachtig voorbeeld is drummer Josh Freese. Bekijk (en lach je gek om) zijn oorspronkelijke aanbieding, van bloedserieus tot hilarisch over-the-top, en hoe het afliep. Bram zegt hier ook iets goeds over: in tegenstelling tot het einddoel (concreet en tastbaar) werken juist immateriële, unieke, eenmalige, niet in geld uit te drukken beloningen goed op je menukaart.
  • Supertip van Bram, een waarheid als een koe: het gaat niet slechts om geld. Wie niet wil of kan betalen, helpt jou met aandacht, publiciteit, doorsturen en embedden van je filmpje(s). Dat heeft ook (veel) waarde!
  • En vergis je niet: dit kost tijd en aandacht. Véél tijd en aandacht!
Meer nuttige posts over dit onderwerp:
  1. Believe in your project, LOVE your project.
  2. There are NO short-cuts (waarbij wel?)
  3. Your work begins BEFORE you launch your campaign
  4. Begin your campaign on a Monday, end it on a Friday
  5. Personal incentives and combatting piracy (daar ook al!)
  6. Your campaign is more than your campaign video
  7. Set an obtainable goal within a proper timeframe
  8. Varying your message, use your creativity
  9. Audience building
  10. The exposure from your campaign is more valuable than the amount of money you raise
  11. TWITTER ('You are being stubborn and foolish if you continue to ignore the power of this tool.' - ik zeg het je toch! ;-)
  12. The Kickstarter Effect
  13. Your work doesn’t end when your campaign ends

8 opmerkingen:

Roy zei

dank Bram en Niels voor deze crowdfunding tips! EKKO is trouwens inmiddels ook 100% voordekunst! Jeee!

Mark Grasmayer zei

Ik ben de laatste dagen erg druk bezig met internet fan werving en moet zeggen dat ook hiervoor sommige van deze tips zeer goed te gebruiken zijn!

groeten,
Mark Grasmayer
Massive Magic

Rene Sebastian zei

Aan de ene kant vind ik het een sterke blogpost, maar je laat met de statistieken ook zien dat je oorspronkelijke plan niet werkte. Van alle volgers die je hebt via social media (en dat waren er nogal wat), heb je er toch "maar" 82 zover gekregen om te betalen. Ben ik dan de enige die dat een vrij laag percentage tegenover het geheel vind?

Hoe dan ook; mooi dat je het voor elkaar hebt gekregen hoor!

Niels Aalberts zei

@Rene: goeie vraag. Als je weet dat een willekeurige maketeer een respons van 2-3% op zijn DM-actie ziet als een gigantisch succes (en dat is gratis) en er in dit geval daadwerkelijk geld van eigenaar wisselt (dat is nogal wat!), denk ik dat je van een groot succes kunt spreken binnen 10 dagen.

Bram zei

@Rene, die optelsom was een beetje een grapje. Veel mensen hebben natuurlijk én Hyves, én Facebook én Twitter, dus je kunt het totaal om te beginnen al door 3 delen. Dan zijn er nog veel buitenlanders die het niet kunnen lezen, veel inactieve internetters en veel mensen die het gewoon geen hol interesseert.

Maar de belangrijkste reden dat er geen duizenden mensen hebben gedoneerd: niemand geeft natuurlijk écht 35 cent, daar krijg je namelijk niks voor en het komt nogal gierig over. Vanaf €15 kreeg je de cd, en zodra de €2000 behaald was, was het klaar. Dus niet zoals op Kickstarter dat je ook 200% van je bedrag kan ophalen. Als ik een bedrag van €20.000 had geprobeerd op te halen, waren er misschien wel 800 donateurs geweest.

Tot slot: bekijk even wat andere 100%-projecten op Voordekunst: http://voordekunst.nl/vdk/project/browse?filter=fundingSucces&inCategory=&withKeywords=

Dan zie je dat 83 een uitzonderlijk hoog aantal donateurs is, gemiddeld zit het rond de 30-50, met wat uitschieters.

Street zei

indiegogo maakt hier (Amerika) z'n opmars, heeft een aantal voordelen ten opzichte van Kickstarter...

Niels Aalberts zei

Vertel!

Justin Bieber zei

Thanks meant for sharing this type of satisfying opinion, written piece is fastidious, that’s why I’ve read it completely.http://whatthecast.com