29 september 2011

Je boekvertaling realiseren via crowdsourcing en -funding

Hoe Bram binnen 10 dagen zijn CD-oplage financierde werd veelgelezen en hoog gewaardeerd alhier. Regelmatig bericht ik ook over ontwikkelingen in de boekenbranche (lees bijvoorbeeld deze stuitende malligheid...). Hoe Martijn Arets (twitter) de Engelse vertaling van zijn boek Brand Expedition, een reis langs Europa’s meest inspirerende merken middels crowdsourcing en -funding wil realiseren leek me dan ook een volgende, bijzonder interessante case voor EHPO.

Hij vertelt het zelf (hier deel II): 'In 2010 zegde ik mijn baan op en maakte in een oud Volkswagen T2 busje een 5 maanden durende reis door Europa. Iedere week sprak ik de CEO, oprichter of merkverantwoordelijke van in mijn ogen authentieke Europese merken als LEGO, Adidas, Alessi, Manchester United en Innocent Drinks. Mijn ervaringen deelde ik met een breed publiek via wekelijkse publicaties in dagblad De Pers en natuurlijk via social media. Met ruim ruim 1.000 tweets, 500 foto’s op Flickr en ruim 30 YouTube video’s was dit een mooi experiment hoe ik met social media een verhaal kon vertellen.

Na terugkomst schreef ik mijn boek en lukte het om dit, onder andere met dit boekguerrilla filmpje, in de Nederlandse boekhandel te krijgen:



Aangezien mijn verhaal voor een breder publiek dan alleen Nederlandstaligen interessant is, wilde ik graag een Engelse vertaling uitgeven. Het wiel hoeft niet opnieuw te worden uitgevonden; er ligt immers een goed verhaal en een mooi ontwerp. Dus was de keuze om dit in eigen beheer te doen snel gemaakt. Voor de promotie in het buitenland had ik ook een idee: wanneer het boek uit is wil ik de fans van de merken die ik bezocht (alleen al op Facebook zijn dat er ruim 45 miljoen!) uitdagen om het hoofdstuk van 'hun' merk voor te lezen voor de webcam, waar vervolgens een montage van wordt gemaakt. Doel: minimaal 1.000 merkfans bij deze video betrekken en mijn boek direct bekend maken onder deze voor mij belangrijke doelgroep. Een mooie logistieke uitdaging...

Voor nu heb ik als doel om in de komende 8 weken de financiering van de productie van het boek (€20.000) via crowdfunding binnen te halen. In totaal worden 1.000 aandelen van €20 uitgegeven. Dit doe ik in samenwerking met crowdfunding platform Symbid. Om de investering voor een breed publiek interessant te maken, heb ik gekozen voor een balans tussen een ‘softe’ en een ‘harde’ beloning. Meedoen mag niet alleen interessant zijn voor familie en vrienden: ik wil aandeelhouders echt iets waardevols bieden. Investeerders krijgen naast de ‘softe’ goodies (gratis ebook, de papieren versie, een adviessessie via Skype, presentatie, exclusieve toegang tot de boeklancering, dankvermelding in boek, etc.) een aandeel van in totaal 20% in de coöperatie die wordt opgericht wanneer de funding binnen is. Bij een verkoop van 7.000 boeken draaien aandeelhouders break-even op hun investering. In mijn ogen absoluut een haalbaar aantal, zeker omdat ik me richt op de fans van merken die ik heb bezocht. Om het aandeel ook op de langere termijn interessant te houden, krijgen de aandeelhouders automatisch een aandeel van 10% in volgende vertalingen (Chinees en mogelijk ook Spaans).

De deadlines voor de start van de actie kwamen in de eerste week al onder druk te staan toen BNR Nieuwsradio 5 dagen voor de lancering een plekje in de show Aan Tafel Met had. Ik had niet verwacht dat zij zó snel zouden reageren! Ik heb direct alle zeilen bijgezet en een funding video gemaakt om potentiële investeerders een beter beeld te geven bij het project:



Vorige week woensdag zat ik bij BNR aan tafel. Ondanks dat ik weinig ruimte kreeg voor mijn eigen verhaal [herkenbaar..., red.] toch een mooie ervaring. En ik mag waarschijnlijk terugkomen wanneer de funding binnen is. Da's mooi meegenomen!

Als kick-off fietste ik afgelopen maandag op een oude bakfiets naar de plek waar ‘de grote jongens’ hun aandelen verkopen: Beursplein 5 in Amsterdam, om hier op een ludieke manier aandacht te vragen voor de verkoop van mijn aandelen. Helaas kwamen de beurshandelaren niet naar buiten, dus heb ik een Foursquare tip achtergelaten:

Foursquare screenshot Brand Expedition
En mooie beelden geschoten:



Op dit moment ben ik druk met het benaderen van mijn netwerk, media en merken die ik heb bezocht. De eerste 6,3% van de aandelen zijn verkocht, wat een mooie start schijnt te zijn. De komende periode houd ik je hier op de hoogte van de vorderingen, wat goed ging en natuurlijk wat anders ging dan gehoopt...'

Veelbelovende aftrap, Martijn. Hier deel II.
Benieuwd naar de komende weken! Meer informatie over deze crowdfundingactie vind je hier.

Geen opmerkingen: