Enkele weken geleden deelde Martijn Arets zijn eerste stappen in een nieuw crowdfunding project. Voor de Engelse vertaling en productie van zijn boek Brand Expedition, een reis langs Europa’s meest inspirerende merken verkoopt hij 1.000 aandelen à €20 via een vorm van crowdfunding die in Nederland niet eerder is toegepast: investeerders worden officieel aandeelhouder in een corporatie die een belang van 20% koopt in de BV van zijn Engelse boek. Oftewel: aandeelhouders delen voor 20% mee in de opbrengsten. Na de kick-off, waarvoor hij op een bakfiets naar het toen nog lege Beursplein 5 fietste, mocht hij bij BNR aanschuiven. En toen?
1. Aandacht graag!
Martijn: 'De uitzending op BNR was een mooie start van de campagne en leverde veel reacties op. Samen met 2 stagiaires van Symbid werkte ik daarna een flinke perslijst af. Helaas had de offline pers weinig op met deze nieuwe vorm van financiering: alleen Brand Expedition fan van het eerste uur Marketing Tribune plaatste een artikel over de actie. Online werd het persbericht beter opgepakt met publicaties op o.a. Molblog, Dutch Cowgirls en een hele mooie op Marketingfacts. Via Symbid verschenen de eerste 2 internationale (online) publicaties; op dailycrowdsource.com noemde de blogger mijn boek spontaan een bestseller. En bedankt! Conversie haalde ik niet uit de publicaties, maar de aandacht zorgt er wel voor dat het project op het (voor mij) juiste niveau wordt geplaatst en het verhaal gaat en blijft leven.'
2. Het begint bij de eerste lijn
'In de eerste weken lag mijn focus voornamelijk op eerstelijns-contacten: mijn netwerk en bestaande Brand Expedition contacten, ambassadeurs en followers. De drempel om te investeren is laag (€20) en met deze boodschap bestookte ik mijn netwerk via Linkedin, Twitter en ouderwetse e-mail. Zij zorgden ervoor dat al snel flink wat procenten op de teller stonden, al ging het mondjesmaat: de meeste mensen investeerden 20 (met gratis ebook) tot 40 euro (gratis boek), met een uitschieter naar 100 of 500 euro (gratis advies sessie). De eerstelijns-contacten en -investeerders ontpopten zich als trouwe ambassadeurs, waardoor na een aantal weken ook voor mij onbekenden als investeerder instapten. Ik organiseerde een speciale ‘investor only’ presentatie, waarvoor ik een mooie zaal in The Branding House kosteloos mocht gebruiken. Bestaande aandeelhouders kwamen gratis binnen, ‘buitenstaanders’ moesten als entree 2 aandelen kopen. Ook al waren er uiteindelijk ‘slechts’ 20 aandeelhouders aanwezig, toch merkte ik dat het voor zowel mij als de aandeelhouders erg leuk en waardevol was om elkaar in het echt te ontmoeten.
Intussen was ik druk bezig om de merken die ik had bezocht te benaderen of zij interesse hadden in het kopen van aandelen. Ik deed het volgende voorstel: €2.500 (= 12,5%) in ruil voor aandelen, 25 boeken en een gratis presentatie ter waarde van €1.500. Tot nu toe is het Zwitserse Victorinox (die van de zakmessen) het enige merk dat hierop is ingegaan. Een sprong van 12,5% was echt even welkom en natuurlijk supergaaf dat ik naar Zwitserland mag om bij dit bedrijf mijn verhaal te doen. Reden voor andere merken dat zij niet mee willen doen is dat zij onafhankelijk willen blijven. Jammer, maar begrijpelijk. Nu maar hopen dat zij een flinke berg boeken afnemen...'
3. Op je luie reet? Vergeet het maar!
'Voor wie denkt dat je met een crowdfunding project op je luie reet kunt zitten en wachten tot het geld binnenstroomt: vergeet het maar! De aandacht van mensen houd je maar heel even vast en daarom ben ik de afgelopen maanden continue bezig om het verhaal te blijven vertellen [daar kunnen Bram, Maurits, Patrick Watson & het Concertgebouw Orkest over meepraten]. Tijdens mijn reguliere presentaties (waarmee ik momenteel mijn boterham verdien), gastcolleges, een 5 minuten pitch op het podium bij Online Tuesday, honderden mailtjes, tweets en ga zo maar door. Dat het Nederlandse boek in oktober door Sprout werd genomineerd voor de titel ‘ABN AMRO Ondernemersboek van het Jaar’ was een opsteker. Mooi is om te zien hoe investeerders en volgers meeleven in het hele traject, waarbij ik hen regelmatig updates stuur over de gang van zaken. Successen worden online samen gevierd en ik merk echt dat zij betrokken zijn bij het hele traject.
4. Doe het niet alleen voor het geld
'Mijn ervaring van de afgelopen weken is dat het bij crowdfunding zeker niet alleen om geld draait. Wanneer ik de uren die ik hierin heb gestoken als freelancer voor €80 had gewerkt, had ik het geld al bijna binnen gehad en 100% van de aandelen in handen gehouden. Ik merk dat de waarde vooral zit in het creëren van een groep ambassadeurs die betrokken zijn bij en enthousiast worden van het project waar ik mee bezig ben. Daarnaast is straks het rendement dat zij op een aandeel ontvangen ook geheel afhankelijk van het succes van de verkoop en zullen zij hier dus ook een belangrijke rol in gaan spelen. Ook helpt deze actie mij om weer een extra hoofdstuk aan het Brand Expedition avontuur, dat op 20 juli 2010 begon toen ik met mijn busje op pad ging, toe te voegen. En zo langzaam maar zeker op te bouwen naar het moment waar het nu om draait: de release van het Engelse boek.'
Dat crowdfunding/-sourcing niet uitsluitend om geld en financiering draait lieten Erwin e.a. 2 weken geleden zien tijdens Kickstart Crowdfunding. Nog steeds boeiend en leerzaam om terug te kijken!
5. De laatste loodjes
Martijn: 'As we speak is 85% van de aandelen, oftewel €17.000, verkocht aan 155 investeerders. De vertaling van het boek is bijna klaar (dacht je nu echt dat ik hier netjes mee zou wachten totdat het geld binnen is!?) en de voorbereiding voor de wereldwijde lancering zijn in volle gang, waarbij al flink wat merken als LEGO en Adidas hun medewerking hebben toegezegd. Al met al staat er een hoop te gebeuren voor de lancering op 14 februari 2012. Gelukkig sta ik er niet alleen voor. Dat is een extra voordeel van deze crowdfunding actie.'
Dank voor je verhaal, Martijn. Benieuwd naar je het slot in 2012!
[UPDATE: gelukt!]
1 opmerking:
En een update: vandaag is de funding op 100% gekomen en zijn alle aandelen verkocht! 171 Investeerders hebben samen 1.000 aandelen van 20euro per stuk gekocht. Het boek kan nu dus in januari worden gedrukt en in februari worden uitgebracht. Dit gaat uiteraard weer op een anders dan anders (en tegen de gevestigde orde in), later hier over meer....
Een reactie posten