30 juli 2012

Schatgraven in #Spotify (14) - DJ Shadow

Vandaag 1 van mijn favoriete albums in deze serie. Alle delen zijn aan te klikken via schatgraven in Spotify. Niet met me eens? Morgen een nieuwe kans!
Wie? DJ Shadow (Wiki)
Welke? Endtroducing.... (met 4 puntjes inderdaad)
Wanneer? 1996
Wat? Grensverleggende, instrumentale hiphop.
Waarom? Ik zei het eerder in deel #7 van deze serie (The Streets): mijn favoriete albums verzetten de bakens, maar vernieuwen nooit om het vernieuwen alleen. Wie had halverwege de jaren '90 gedacht dat je abstracte, instrumentale hiphop met een gerust hart op kon zetten als je moeder op de koffie kwam? Muzikale grenzen opgerekt bij een stukje appeltaart, zonder het verzoek 'Mag die vreemde muziek uit?' DJ Shadow deed het. Machtig. Dit niveau heeft Josh Davis hierna nooit meer benaderd, maar Entroducing.... staat nog als een huis en muurvast in mijn Top 5 albums allertijden.
Woogtepunten? Stem/Long Stem, Midnight In A Perfect World, Building Steam With A Grain of Salt, The Number Song, What Does Your Soul Look Like?, Napalm Brain/Scatter Brain. Louter classics. Vergeet ook eerdere monumentale singles In/Flux en Lost and Found (S.F.L.) niet (Gôh, waar ken ik die drums van? Hint).
HIER op Spotify. Vanmiddag een extra aflevering, en als altijd morgen om 9.30u weer.

3 opmerkingen:

breun zei

4 puntjes? 5!

http://en.wikipedia.org/wiki/DJ_Shadow#Endtroducing.....

breun zei

Preemptive Strike is trouwens ook erg prettig. Een verzamelaar van oude singles, maar dus gek genoeg zonder Lost And Found. Vanwege de U2-sample?

Z'n laatste twee platen ben ik nog niet eens aan begonnen. Bij The Private Press verloor ik al interesse.

Unknown zei

Same here.