Hoe je als muzikant in een razendsnel veranderende muziekindustrie je eigen boontjes dopt.
Niels Aalberts deelt zijn ervaringen, tips, trucs & adviezen, nodigt anderen uit dat ook te doen en vermijdt iedere schijn van objectiviteit. Daarvoor ga je maar naar www.ehpo.net. Daar lees je ook waar Niels al die praatjes over muziek, internet, social media, marketing, management, uitgeven en ondernemen vandaan haalt.
Over democratie en creativiteit gesproken: daar blogde ik eergisteren over, maar die combi werkt niet (meer) optimaal bij het Nationaal Songfestival aldus Anouk's manager Kees de Koning: 'Anouk wil graag meedoen. De enige voorwaarde is dat ze niet mee hoeft te doen aan een show waarbij het publiek bepaalt wie er met welk liedje gaat. De TROS wil zoveel mogelijk tv-programma's uit het Songfestival destilleren. Als we kijken naar de resultaten van de afgelopen jaren, moeten we misschien concluderen dat die methode niet tot het beste resultaat leidt.'
Tip van Mars: Streaming goes global: analysing global streaming music with EMI inzicht data. '32% of consumers across the globe are now using streaming services. Norway and Sweden (the home of Spotify) are respectively the 1st and 3rd most active streaming markets globale. Key to this trend is the relative sophistication of Internet users in these markets.' Boeiend.
Eindelijk, de nieuwe sterfdatum voor de CD is bekend: 2022.
Greedy artists, StubHub and how to fight back (via Joost): '[Artists] are the biggest factor in determining ticket price, they're frequently the ones delivering tickets to the secondary market and for all the fan-friendly poses they strike, they're often greedy.'
Labels op hun beurt waren ook geen lieverdjes. De universteit van Camden deed onderzoek naar de manier waar waarop zij digitale innovatie blokkeerden en start-ups het leven zuur maakte, Torrentfreak vlooide de 63 pagina's door, vond saillante details en vrij stuitende anekdotes: 'One of the respondents said it was “very scary” when the labels presented a “...multiple inch lawsuit for a couple billion bucks”. The threats also extended to the families of innovators. One was told it was “too bad” he had children “...who are going to want to go to college and you’re not going to be able to pay for it' (via Atze). En als je deze advocaat mag geloven is er weinig veranderd: Major labels rarely pass through Spotify earnings. 'Because the labels apportion based on the number of Masters included in the license rather than the number of plays, the label keeps the vast majority of money from the advances paid by Spotify, and most artists on major labels probably never see a dime.' Zou het echt?
Over de Stones gesproken: weinig mooiers dan enthousiaste, volstrekt niet-kritische rants van fans over hun favoriete band of artiest. Vorige week deed Frank Meeuwsen dat hier over Pearl Jam (met afstand de bestgelezen post van deze maand), gisteren in De Volkskrantover The Stones die 50 (!) jaar bestaan. Heerlijk!
Aangekondigd op Incubate: Robert Levine. Ouder interview over de 'free ride' cultuur op internet: 'Ik denk dat er altijd mensen zijn die nieuwe dingen creëren, maar op den duur zullen artiesten in deze free ride cultuur niet meer over de middelen beschikken om iets moois neer te zetten en zullen zij niet gehoord worden, wat jammer zou zijn.'
Ook jammer:
Levende legende Bill Drummond (ex-KLF, schrijver, kunstenaar, ex-manager Echo & the Bunnymen) doet het wéér anders: slechts 100 stuks van zijn nieuwe boek in de etalage van 1 winkel, met de 100 laatste interviewvragen die hij beantwoordt (waarvan 4 zelfbedacht, via Erwin). Top!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten