4 november 2008

Een kijkje achter de schermen (3)

Niclas peinst op basis van de resultaten van vanmorgen:

"Bij elkaar opgeteld is mijn versie van 'The Wall Street Shuffle' door zo'n 225 mensen gedownload, inclusief downloads van niclas.nl. Lijkt mij een mooi publiek om voor te spelen in een leuke zaal! Wel opvallend is dat ik minstens 15 berichten heb gehad van mensen die de track via Bandcamp zouden hebben binnen gehaald terwijl ik daar slechts 7 downloads zie. Benieuwd of zij liegen (fijn!) of dat Bandcamp op statistisch gebied nog wat bugs vertoont. 

Ach, voor nu doet het er allemaal niet toe. Het wordt tijd dat ik fatsoenlijke opnames maak, mijn account volgooi, statistieken analyseer en bekijk of ik m'n gitaar aan de wilgen hang of een rondje Nederland mag doen. Voor mij staat wel als een paal boven water dat Bandcamp in mijn nieuwe website geïntegreerd wordt. Puur doordat het precies biedt wat ik nodig heb: niet meer (dus geen oerwoud) en ook niet minder (dus geen frustraties).

Over Michiels opmerking over klikgedrag: ik denk ook niet dat iedereen elk nummer aanklikt. Bezoekers luisteren al je tracks misschien wanneer ze het als 'online CD' aanzetten. Exclusives en extra's als het gratis live concert in Vera en Exhibit A (erg mooi en super om te ontvangen, Michiel!) hebben altijd gewerkt in muziekmarketing. Ik twijfel er niet aan dat mensen graag je songs legaal downloaden wanneer ze wat je doet tof vinden. Maar internet is zo'n enorm grote, volle poel muziek dat je als gebruiker gemakkelijk (te)veel aan de oppervlakte blijft of de helft van wat je vangt niet eens aanraakt. Zo heb ik de gratis downloadable albums van Roy Santiago en enkele albums van In A Cabin With
[te gek project!] niet of niet helemaal beluisterd.

Op internet werkt een nieuw soort marketing, zoveel is duidelijk. Interessant is voor mij hoe ik er als muzikant in slaag mensen via internet of op andere manieren aan me te binden. Hoe ik ze naar mijn site krijg om mijn songs te checken. En vervolgens hopelijk naar m'n gigs. Kortom: hoe krijg ik mensen naar mijn online showcase? En belangrijker nog: hoe krijg ik mensen nadat ze 1x zijn geweest nog eens naar mijn site, Bandcamp en vervolgens mijn concert?"

Dankjewel, Niclas. En die laatste alinea lijkt mij een expliciete uitnodiging om uitgebreid te reageren!

Geen opmerkingen: