18 november 2008

Wat je met een beetje Google'n al niet vindt...

De Effie noemt zichzelf 'de belangrijkste communicatieprijs' en van mijn vrienden in de reclamewereld weet ik inderdaad dat zij daar behoorlijk druk over kunnen doen. De prijs wordt door de Bond van Adverteerders en Vereniging van Communicatie-adviesbureaus uitgereikt aan de effectiefste (vandaar de naam) Nederlandse communicatiecampagne. 'Effectief' als in: de marketing, promotie en communicatie droegen aantoonbaar bij aan het succes van een product.
Schrijver Kluun meende dat hij met zijn campagne rond Komt Een Vrouw Bij De Dokter aanspraak maakte op zo'n lelijk beeldje. En gezien het feit dat zijn boek zo'n beetje de succesvolste Nederlandse debuutroman sinds mensenheugenis is, praat hij niet helemaal poep. Voor zo'n Effie moet je een complete argumentatie naar eerdergenoemde clubs sturen en uitleggen hoe het allemaal zo gekomen is. En wat blijkt? Die argumentatie en dus Kluuns complete Plan van Aanpak is met wat slim Google'n gewoon van het net te plukken!

Ik weet niet of dat helemaal de bedoeling is, maar wel dat 's mans ideeën en strategieën zéér leerzaam zijn voor lezers van dit blog. Kluun gebruikt zijn ervaring uit de reclamewereld en werkt in zijn plan heel creatief en met relatief weinig budget om een aantal beren-op-de-weg heen. Hij was een debutant, met een autobiografisch boek, vol gelikte (reclame-)taal, woord-, stijl- en visuele grappen (zoals de zelfbedachte wrample, de schriftelijke variant van een sample). Allemaal elementen die de kans vergrootten dat zijn debuut door bewezen succesvolle promotiekanalen (lees: de literaire recensies van NRC, Trouw, De Volkskrant, Vrij Nederland, HP/De Tijd, Elsevier en Parool) genegeerd of vermorzeld zou worden.

Herken je de overeenkomsten met jouw onbekende band, jullie debuutsingle, het feit dat je genegeerd wordt door landelijke zenders als 3FM, 538 en dit jaar wéér niet op Noorderslag en Sensation staat?!
Kluun laat in zijn plan een heuse SWOT-analyse los op zijn eigen boek: de grootste bedreiging vormen niet zozeer slechte recensies alswel helemaal geen recensies. Ook heel herkenbaar toch? En in zijn plan doet hij in 12 pagina's gedetailleerd uit de doeken hoe hij dat koste wat kost heeft weten te voorkomen. Vlot en overtuigend geschreven (net als zijn boek), met specifieke voorbeelden, creatieve ideeën en groots resultaat. Doe er uw voordeel mee, maar niet zeggen dat je het van mij hebt!

P.S. Gisteren Radar gezien over de 'servicekosten' als je online tickets bestelt? Werd hoog tijd dat iemand daar eens indook! Ken geen enkele Copy Service waar ik voor €4,15 mijn eigen A4'tje mag uitprinten...

7 opmerkingen:

Bram de Wijs zei

Geweldig stuk zeg, erg boeiend, dankjewel!

Unknown zei

Ja, die Kluun weet wel wat marketing is...

Anoniem zei

als debuterend auteur dank ik u van harte. ;-)

Unknown zei

Wordt jouw debuut dan ook een flodderroman vol reclame-taal en flauwe zijsprongen, geplaatst in een hip kader?

Kluuns idee van een soundtrack bij z'n boek zou ik overigens wel graag horen bij jouw debuut! Allicht boeiender dan tracks van Keane en Snow Patrol...

Anoniem zei

Zou je die link opnieuw willen plaatsten ajb? Op dit moment is de YouSendIt file 'expired'... Ben erg benieuwd!

Niek zei

Of gewoon het zelf ergens hosten?

Ben zelf ook erg benieuwd hoe die Kluun het voor elkaar heeft weten te krijgen. (en natuurlijk valt er altijd wat te leren van een succesvol plan).

(en ik kon het met mijn toch redelijke google skills niet vinden)

JesseB zei

Bedankt! Altijd inspirerend successtory's te lezen - achteraf lijkt het allemaal zo makkelijk maar vooraf is het natuurlijk ook een enorme sprong in het diepe geweest.