"In het digitale tijdperk transformeert statische informatie van oude media langzaam in een vloeiende stroom van kennis. De gebruiker, die zowel producent als consument van deze informatie is (de eerdergenoemde prosumer), is aan de macht. Dit blog is daar een goed voorbeeld van en dit filmpje [gaat dat zien!, red.] laat zien wat ons nog te wachten staat. Als artiest of band is de uitdaging onderdeel te worden van deze stroom van kennis. Mond-tot-mond reclame is nog nooit zo belangrijk geweest, omdat gebruikers bepalen welke informatie gedeeld wordt.
Een muzikant, die op internet feitelijk als leverancier van content fungeert, lijkt in deze situatie misschien machteloos en overgeleverd aan de gratie van zijn publiek. Lijkt, want wij geloven dat artiesten bij het uitstippelen van hun muzikale carrière een aantal mogelijkheden hebben om dit proces te sturen en te beheersen." [volgens mij is dit laatste een slecht gekozen term: beheersen is het grote probleem van muziek en internet, loslaten deel van de oplossing!]
"In de eerste plaats moeten de band, muzikanten, het repertoire en de timing goed zijn. Dit is de basis van content die via internet aangeboden wordt. Vervolgens moet dit uitgangspunt aangekleed worden met een goed verhaal dat de doelgroep aanspreekt en opvalt. Alleen het gratis aanbieden van content is niet genoeg (meer). Dit is waarom Niclas het album van Roy Santiago niet heeft gehoord. Er zit in het geval van Roy Santiago een ontroerend verhaal achter zijn plaat: het overlijden van zijn vader dit jaar. Deze emotionele lading is bij te weinig mensen bekend, terwijl dit verhaal (hoe cru ook) mensen juist aanspreekt, zijn album diepgang geeft en bijzonder maakt.
De uitdaging van muziekmarketing in deze tijd zijn de razendsnelle en drastische veranderingen. Viel je vorig jaar nog op door je muziek weg te geven, dit jaar is het bijna een voorwaarde om überhaupt aan het spel deel te nemen. Alle heersende conventies over muziek en muziekgebruik staan ter discussie. Zaken als copyright, publiciteit en distributie, maar ook inkomstenbronnen voor bands en zakelijke deals staan op de helling. Wat vandaag baanbrekend is, is morgen standaard. Met dit in ons achterhoofd maken wij als artiestenmanagement plannen die inspelen op de toekomst van muziek. Het draait om het creëren en delen van interessante, opvallende content die de gebruiker kan opnemen, gebruiken en doorgeven. Doel: groei van aandacht en zichtbaarheid van een artiest. Aandacht is dé sleutel om geboekt te worden en een publiek op de been te krijgen (in tegenstelling tot het aantal verkochte platen vroeger). [Inderdaad: focus op aandacht in plaats van omzet. Prosumers hebben minder tijd dan geld!]
Ons antwoord op de vraag van Niclas (“Hoe slaag ik er als muzikant in mensen via internet of op andere manieren aan me te binden?) is dan ook: investeer veel tijd in het opbouwen van relaties met je luisteraars en creëer zo betrokkenheid bij je muziek. Daar zijn netwerksites als Hyves een uitermate geschikt middel voor, maar de investering (in tijd) en creativiteit komt vanuit jezelf. Zo nodigt Silence Is Sexy via Hyves en a balladeer via hun gedetailleerde mailinglist mensen persoonlijk uit te komen kijken bij optredens in de buurt. En staat er altijd iemand van die bands na de show te signeren. Een tijdrovende taak, maar uiteindelijk levert het een trouwe fanbase op, voor langere termijn."
Een muzikant, die op internet feitelijk als leverancier van content fungeert, lijkt in deze situatie misschien machteloos en overgeleverd aan de gratie van zijn publiek. Lijkt, want wij geloven dat artiesten bij het uitstippelen van hun muzikale carrière een aantal mogelijkheden hebben om dit proces te sturen en te beheersen." [volgens mij is dit laatste een slecht gekozen term: beheersen is het grote probleem van muziek en internet, loslaten deel van de oplossing!]
"In de eerste plaats moeten de band, muzikanten, het repertoire en de timing goed zijn. Dit is de basis van content die via internet aangeboden wordt. Vervolgens moet dit uitgangspunt aangekleed worden met een goed verhaal dat de doelgroep aanspreekt en opvalt. Alleen het gratis aanbieden van content is niet genoeg (meer). Dit is waarom Niclas het album van Roy Santiago niet heeft gehoord. Er zit in het geval van Roy Santiago een ontroerend verhaal achter zijn plaat: het overlijden van zijn vader dit jaar. Deze emotionele lading is bij te weinig mensen bekend, terwijl dit verhaal (hoe cru ook) mensen juist aanspreekt, zijn album diepgang geeft en bijzonder maakt.
De uitdaging van muziekmarketing in deze tijd zijn de razendsnelle en drastische veranderingen. Viel je vorig jaar nog op door je muziek weg te geven, dit jaar is het bijna een voorwaarde om überhaupt aan het spel deel te nemen. Alle heersende conventies over muziek en muziekgebruik staan ter discussie. Zaken als copyright, publiciteit en distributie, maar ook inkomstenbronnen voor bands en zakelijke deals staan op de helling. Wat vandaag baanbrekend is, is morgen standaard. Met dit in ons achterhoofd maken wij als artiestenmanagement plannen die inspelen op de toekomst van muziek. Het draait om het creëren en delen van interessante, opvallende content die de gebruiker kan opnemen, gebruiken en doorgeven. Doel: groei van aandacht en zichtbaarheid van een artiest. Aandacht is dé sleutel om geboekt te worden en een publiek op de been te krijgen (in tegenstelling tot het aantal verkochte platen vroeger). [Inderdaad: focus op aandacht in plaats van omzet. Prosumers hebben minder tijd dan geld!]
Ons antwoord op de vraag van Niclas (“Hoe slaag ik er als muzikant in mensen via internet of op andere manieren aan me te binden?) is dan ook: investeer veel tijd in het opbouwen van relaties met je luisteraars en creëer zo betrokkenheid bij je muziek. Daar zijn netwerksites als Hyves een uitermate geschikt middel voor, maar de investering (in tijd) en creativiteit komt vanuit jezelf. Zo nodigt Silence Is Sexy via Hyves en a balladeer via hun gedetailleerde mailinglist mensen persoonlijk uit te komen kijken bij optredens in de buurt. En staat er altijd iemand van die bands na de show te signeren. Een tijdrovende taak, maar uiteindelijk levert het een trouwe fanbase op, voor langere termijn."
5 opmerkingen:
Klinkt interessant! Hebben Thomas en Barry ook e-mail of telefoon?
Volgens mij staan er genoeg links waarmee je Thomas of Barry kunt vinden, Jim. Even berichtje posten of wachten tot ze hier reageren.
Pff, inderdaad, ik ben natuurlijk ook weer vreselijk ouderwets bezig met mijn ge-e-mail... *zucht* ;)
Dank voor het plaatsen, Niels.
Jim; Je kunt ons gewoon 'ouderwets' mailen op barry@kaisermanagement.nl / thomas@kaisermanagement.nl
Helemaal niets mis mee.
Ik had inmiddels je compagnon al benaderd via LinkedIn... gaat helemaal goed komen dus! :)
Een reactie posten