GEM lijkt het prima voor elkaar te hebben: een gerespecteerd label, distributeur, boeker, manager, veel spelen en airplay dik in orde. Eerder deze week liet zanger Maurits Westerik al zien dat dan nog steeds bergen werk verzet moeten worden, juist ook on-line, om de boel aan de praat te krijgen én te houden. Vandaag de 2 laatste delen van zijn verhaal, waarin hij laat zien hoe hard het werken was om ook de 3e single van NEW gedraaid te krijgen.
En heb je na al dit gelul die-single-met-die-belachelijk-lange-titel nog steeds niet gehoord, dan biedt 3FM ‘em deze week voor nop aan! Haal ‘em gauw. Over naar Maurits:
“Na een heel succesvol Lowlands was het de vraag wanneer we SSOOOISYYY wilden uitbrengen. Grofweg hadden we 2 opties: dit jaar nog of begin 2009. Maar in september kregen we via verschillende mensen, waaronder onze plugger, te horen dat DJ’s ernaar vroegen en oktober een goed moment vonden om de single te draaien. Eigenlijk dachten we toen: als het nu goed voelt, moeten we het meteen doen. De clubtour zou beginnen en zo konden we ook bij het publiek de single onder de aandacht brengen. Of een single werkelijk in de smaak valt en gedraaid wordt is altijd afwachten. Maar je best doen en er veel energie insteken heb je zelf in handen.”
En dat klopt als een zwerende vinger! Wat betreft het dilemma ove de timing van de single een toelichting: het najaar is in winkels, de pers, op radio en TV veruit de drukste periode van het jaar. Alle grote nationale en internationale artiesten brengen dan albums en nieuwe singles uit (of de niet te vermijden ‘Best Of’) om zo te profiteren van de feestdagen. Het is dus heel lastig om in die hoos op te vallen. Helemaal als Nederlandse band met je 3e single (oud nieuws!). Op radio speelt nog een extra probleem: vanaf half november gaat het uitsluitend nog over de bestverkochte singles van 2008, de Top 1000 of 2000, Het Glazen Huis, Serious Requests en Kerstplaten. De stapel singles is dus groter en de ruimte voor nieuwe platen (tenzij je Coldplay of Bløf bent) kleiner dan ooit…
Maurits vertelt verder: “Nadat de beslissing was gevallen, zijn we gaan nadenken over acties. Via Excelsior konden we een Bluetooth-apparaat lenen dat ringtones kan versturen. Op de een of andere manier triggeren dit soort hebbedingetjes mensen. Na afloop van de shows was het dan ook erg druk rondom onze merchandise-stand. Dat ziet er iedere avond goed uit en het wekt belangstelling: als de één het wil, wil de ander het ook. Dat werkt uitstekend met gratis dingen ☺ Zo plugden we SSOOOISYYY via de mobiele telefoon.”
Vanmiddag legt Maurits verder uit dat een gratis ringtone alleen niet genoeg is.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten