11 november 2008

Even een tandje erbij (2)

De belangrijkste aspecten van Obama's succesvolle online campagne, waar Fulco vanmorgen over sprak, worden mooi samengevat in deze presentatie (met veel voorbeelden!):



Maar wat kun jij als muzikant nu van Obama leren? Fulco vertelt: "Binnen de Nederlandse muziekindustrie doet men al ‘iets’ met Social Media. Een effectieve en doelgerichte online marketingcampagne opzetten, als onderdeel van de complete marketingmix, is echter een moeilijke, specialistische en onderschatte opgave. Daarbij moet je social communities als voorportalen inzetten om in contact te komen en te communiceren met je (potentiële) online fanbase. Het uiteindelijke doel is je fans te leiden naar je belangrijkste platform: je eigen website." [zoals ik hier ook zei.]

Fulco waarschuwt: "Prosumers zijn echter zeer gevoelig voor de acties van bedrijven en merken op sociale netwerken. Ze willen niet dat merken hun digitale platform ‘misbruiken’ om reclame te maken. Voorzichtigheid geboden dus bij het communiceren met je online fanbase op Hyves, MySpace, Youtube en Facebook! Houd het persoonlijk, probeer je muziek in de sfeer van aanbevelingen te krijgen, update regelmatig al je content (blog, video) en strooi vooral geen algemeen, nietszeggend bericht met 1 klik naar al je Hyves-vrienden. Ook heeft het geen zin om iemand die naar gangsta-rap luistert als Hyves-vriendje toe te voegen, terwijl jij in de provinciale country-band speelt. Zet targeting in op basis van demografie (waar speel je?), merkvoorkeur (wat luistert de persoon nog meer?) en community-gerelateerd. Hoe relevanter je krabbel, comment, widget of banner, hoe groter het effect!"

Morgen een aantal concrete voorbeelden. Tot dan.

4 opmerkingen:

erwin blom zei

Niels, ik weet eigenlijk niet of ik het al eerder heb gezegd. Maar dan alsnog. Ik vind dat je aan je publiek moet laten hoe ze je inhoud het liefst tot zich nemen. Mij frustreer je door in je rss feed alleen de eerste zinnen prijs te geven. Mag de rest ook in de feed? dank U !

erwin blom zei

Oh nog iets. Ik vind niet dat het doel moet zijn je fans naar je eigen site te loodsen. Ik vind dat je doel moet zijn de banden met je fans aanhalen, je fans zo goed mogelijk van dienst te zijn, etcetera. Je moet de communicatie aangaan op de plekken waar je publiek is. En als je wat te verkopen hebt, kun je dat op die andere plekken ook wel duidelijk maken, dan kun je ze daar ook wel laten weten dat ze voor merchandise of muziekverkoop op www.mijnfavorieteband.nl moeten zijn.

EHPO zei

True, je moet je fans opzoeken waar ze zitten (bijvoorbeeld m.b.v. de voorbeeldige statistieken van Bandcamp), maar je hebt meer dan een dagtaak als je continu op alle platforms aanwezig én up-to-date wil zijn. Dat weet ik inmiddels uit ervaring... Voor je eigen gezondheid en agenda lijkt het me dus raadzaam om het overzichtelijk te houden en toch te pogen, als je fans eenmaal hebt overtuigd, naar je site te komen. Uiteraard doe je dat alleen door het beste, nieuwste en meest exclusieve daar neer te zetten.

En hoe doet de feed het nu?

jorg zei

via o.a. http://ping.fm/ kan je een aantal "sociale platforms" in 1 keer updaten. Nog niet perfect, maar er komen steeds meer van deze applicaties en zo wordt uiteindelijk alles makkelijker. :-)