"Dat Barack Obama afgelopen week de verkiezingen won was, naast aan een groot aantal andere factoren, ook te danken aan een zeer goed opgezette online en mobiele campagne [in dit stuk wordt kort & bondig een aantal concrete acties en ideeën genoemd die zijn campagneteam daarvoor inzette. Lezen!]. Van het optimale gebruik en de juiste inzet van online video, vele sociale networking sites als Facebook, LinkedIn, MySpace, Twitter, Flickr en maar liefst 20 verschillende widgets (uitleg) kunnen we binnen de muziekindustrie veel leren. De grote winst werd echter behaald door zijn eigen website en eigen community waarmee meer dan 5 miljoen e-mailadressen en 2,9 miljoen mobiele telefoonnummers zijn binnengehaald!
Wie zich registreert op my.barackobama.com kan praten met mensen uit de buurt die voor Obama stemmen, lid worden van lokale groepen of een overzicht van activiteiten dichtbij huis raadplegen. Bovendien kunnen leden bloggen op de Obama-site en my.barackobama.com personaliseren. Obama en zijn team hebben daarmee goed aangevoeld wat meer en meer mensen verlangen in een on demand-samenleving: ze aanvaarden niet het gezag van een [anonieme] autoriteit, maar luisteren wel naar de mening van gelijkgestemden van dezelfde leeftijd. Daarbij zijn ze vaak tegelijkertijd zowel producent als consument (de zg. prosumer) en bepalen deels zelf hoe een merk [want dat zíjn Obama en jouw muziek!] eruit ziet."
Sommige lezers vragen zich wellicht af waarom we het op dit blog ineens over politiek hebben? Maar ik ben volledig met Fulco eens dat Obama's succesvolle campagne enorme leermomenten voor de muziekindustrie en individuele muzikanten/artiesten bevat. Fulco geeft later deze week concrete muzikale voorbeelden. Tot die tijd licht de lieftallige Amy toe hoe my.barackobama.com precies werkt. Huiswerk voor vanmiddag:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten