5 november 2008

The Lendyls mailen

The Lendyls uit Zeist (da's bijna om de hoek - vanavond spelen ze letterlijk om de hoek) zijn de afgelopen tijd druk geweest:
  • Via Hyves en Youtube hebben ze zoveel mogelijk muziekliefhebbers benaderd. MySpace is binnenkort aan de beurt.
  • Ze nemen 7 nummers op in de studio van de drummer en denken erover deze te laten masteren in Wisseloord. Demo's verkopen ze bij optredens.
  • Iemand van de Hogeschool voor de Kunsten in Antwerpen heeft aangeboden een clip op te nemen.
  • Op dit ogenblik maken ze een tour langs regionale radiozenders.
Ze vragen:
  • Hoe maken we de stap naar 3FM of Kink FM?
  • Hoe moeten we onze komende videoclip promoten richting TMF en MTV?
  • Is een boekingskantoor een optie?
  • En een manager?

Heren Lendyls, laat ik er geen doekjes om winden: ik denk dat jullie voorlopig op eigen kracht door moeten ploeteren, beter moeten worden en je concentreren op je omgeving alvorens de stap naar landelijke zenders te wagen. Lokaal en in de regio spelen & promotie doen is prima, maar in alle eerlijkheid is er nog onvoldoende aan de hand voor 3FM, MTV en TMF om in te stappen. Kink FM doet volgens mij wel iets aan Live XS' Locals Only en anders is dat sowieso een mooie manier om je meer in de kijker te spelen. En Zeist = Utrecht dus waarom zie ik niets op 3VOOR12 Utrecht? In deze serie staan veel nuttige tips (hier samengevat) hoe en waarom je lokaal moet beginnen. Lees ook wat Kevin (van LLiNK op 3FM) zegt.

Dan die clip: waarom die verbeten focus op TMF en MTV? Wel 'ns gezien hoeveel weinig mensen daar naar kijken? Check onder kijkcijfers en bedenk dat dit een gemiddelde is: naar reportages & programma's kijken meer mensen, uren met clips hebben soms minder dan 5.000 kijkers... Met een goedkoop maar écht opvallend idee en een beetje druk doen haal je dat aantal views binnen 4 dagen op YouTube! Daar zijn mensen actief naar je op zoek of worden op je clip gewezen door enthousiaste vrienden die ze vertrouwen. Op TMF en MTV moet je eerst langs Erik Kross en concurreer je met huiswerk, GSM's, de radio die aanstaat, het avondeten van mama en MSN. Wie denk je dat er wint?

Als beginnende Nederlandse band mag je in je handen klappen als je clip 2 keer langskomt bij TMF NL. Wetende dat TMF's belangrijkste en best bekeken (...) evenement vorig jaar slechts 96.000 kijkers trok, hoef ik je niet uit te leggen hoeveel mensen er op woensdagavond om 22u kijken?! Als Utrechtse band lijkt het me stukken slimmer om vrienden te worden met Radio M en RTV Utrecht. Niet bedelen om die ene half bekeken play op een nationale behang-zender, maar aankloppen bij een regionale partij die op dit moment een stuk relevanter is voor je band en bovenal stukken beter bekeken wordt. Kortom: vergeet die kwakkelende clipzenders, wacht niet af, doe het zelf op internet en vooral: wees relevant! Bouw van daaruit verder.

Daarmee beantwoord ik eigenlijk ook jullie laatste vragen. Waarom nu iemand 15-20% geven over je gages en andere inkomsten? Er is nog weinig aan de hand; die vergoeding kun je beter in je zak houden door je management en boekingen voorlopig zelf te doen. Belangrijker vind ik echter dat je op die manier (naast het maken van muziek) leert je eigen broek op te houden en zaakjes te regelen. Zelf communiceert met fans, media, zalen en andere partijen en zo leert waar je straks je manager, boeker, plugger, promotor, platenmaatschappij en distributeur voor betaalt.

Veel succes!

1 opmerking:

Anoniem zei

helemaal waar, dat stuk over clips op TMF en MTV. Neem als voorbeeld Nobody Beats The Drum; je plaatste de clip onlangs nog. De clip ( http://www.youtube.com/watch?v=wrk_cEmNnPc ) staat nu precies 1 week online, en is een dikke 22.000 keer bekeken. Dit terwijl er "teveel geweld" inzit om op tv te mogen komen.
Vooral op blogs is de clip (die eigenlijk een soort mini-film is) een dikke hit, zelfs Kanye West heeft m gepost op zijn blog kanyeuniversecity