25 maart 2009

Wilde ideeën & nieuwe muziek (12)

Tjongejongejonge, het lijkt wel of er elke week meer nieuws, handige tips en trucs verschijnen op internet, dat wereldwijde netwerk van aaneengeschakelde computers op basis van een gestandaardiseerd en gemeenschappelijk protocol (© Wilbert).

Een festival als SXSW, met optredens op iedere straathoek en dagenlang een enorme hoeveelheid seminars, wakkert die stroom nuttige informatie en nieuwe muziek nog verder aan. Mooie tijden. Hoog tijd dus voor een propvolle nieuwe aflevering in deze serie:
  • Goed verhaal over de toekomst van de digitale muziekindustrie. Door Terry McBride, baas van Nettwerk Music Group, die Avril Lavigne, Dido, Stereophonics, Sara McLachlan, Sum 41 e.a. tot z'n klanten mag rekenen. Je leest het bij Ariel, een blog dat inhoudelijk een Engelstalig zusje van dit blog lijkt: veel adviezen voor artiesten, bands en muzikanten om zichzelf on-line te redden. Met wat goed snuffelen kom je vast een boel interessants tegen!
  • Hoe je social media inzet voor je marketing en promotie.
  • Cory Denis maakt het nog concreter door gedetailleerd antwoord te geven op 10 vragen over social media en on-line marketing voor en door muzikanten. Ook te lezen bij Ariel trouwens.
  • De diensten van TimBoodle zijn, zoals ze op hun website melden, 'gericht op professionals werkzaam in de reclamebranche, radio- en TV-sector. TimBoodle biedt de mogelijkheid om precies díe muziek te vinden, die past bij het gevoel of de sfeer die een specifieke reclame of RTV-productie nodig heeft'. Dus. Tim B. heeft onderzoek gedaan naar de samenhang tussen muzieksmaak en opleidingsniveau en dat bevestigt gelukkig al je vooroordelen:

    Haal HIERRR een samenvatting van het onderzoek (3 pagina's). Hier en daar gaat het mij erg kort door de bocht. Met name op pagina 2, waar intellect direct wordt gekoppeld aan 'complexere' muziek. Wat is 'complex'? En waaruit blijkt dat schlagers 'minder complex' zijn en klassiek en jazz 'complexer' dan rock- en wereldmuziek? Ik zie niet terug waarop Tim die claims baseert. Sowieso zie ik nergens dat de conclusies op meer gebaseerd zijn dan het aantal respondenten. Ik zou graag willen weten wat de onderzoeksmethode is geweest alvorens Tim deze verbanden legt. Maar goed, hij kan met dit onderzoek in z'n hand keurig aan Procter & Gamble uitleggen dat Frans Bauer onder de nieuwe Pampers-commercial moet en Miles Davis onder een aflevering van Tegenlicht. Omzet weer gered.
  • Triest nieuws: Sheriff of Hong Kong is niet meer. In elk geval niet in de huidige samenstelling. Zanger/gitarist/brein Tom schijnt door te gaan, wellicht onder dezelfde naam.
  • Er blijft gelukkig genoeg mooie nieuwe muziek over, soms ook gratis: een remix-album van Keynote Speakerz bijvoorbeeld. Download je vanaf overmorgen gratis en kun je niet laten liggen! Met remixen van o.a. DJ DNA, Arts The Beatdoctor, Niwa, Boemklatsch en Kyteman (zijn website zoek je zelf maar op). Paradox, de briljante, boomlange MC uit zijn Hiphop Orkest, heeft samen met Pry 2 albums uitgebracht. Beide albums op slechts 300 handgenummerde (!) LP's, maar ook als gratis download in verschillende formaten (MP3 en ongecomprimeerde .WAV's), inclusief acapella's en instrumentale tracks. Allemaal voor nop, om andere mooie dingen mee te maken! HIERRR halen, vanaf een strak vormgegeven site. Doe tof, en laat als dank een fooi achter voor die jongens. Ze verdienen het!
  • And now for something completely different: Van Binnen. Nederlandstalige pop, presenteren hun nieuwe album op donderdag 2 april in Tivoli De Helling. Nieuwe site, strak in de lak, mooie foto's, paar relevante platforms opgetuigd, complete album beluisterbaar, rijtje optredens geregeld en de heren zijn klaar voor 2009 e.v. Heel goed; het lijkt wel alsof ze dit blog regelmatig lezen. Komt allen!
  • Blinde paniek op Twitter: voortaan betalen voor Last.fm. Help! Even goed lezen, jongens: alleen voor de radio-dienst moet je binnenkort betalen, de rest van dit briljante platform blijft (voorlopig) gratis. Gelukkig maar.
  • Vorige week citeerde ik Universals managing director Norbert Plantinga die alhier evolutie predikte, terwijl een revolutie noodzakelijk is. Misschien heeft Norbert toch gelijk, want als ze bij zijn werkgever goed luisteren naar deze meneer komt het misschien toch nog allemaal goed voor de grote labels. Lang geleden dat ik 4-5 uiterst verstandige opmerkingen uit het kantoor van een grote platenmaatschappij hoorde komen. Hier meer over 's mans aanstelling en achtergrond. Dat geeft de burger moed!

1 opmerking:

Johan zei

Ik weet niet of deze al eerder langs is gekomen, maar je kunt als artiest/band ook je eigen muziek beschikbaar maken op Blip.fm. Zie dit stukje uit de FAQ:

How do I get my music to show up in the search results?

In a perfect world we would have every song from every band ever, and we’re working on that, but for now there’s a chance that your music isn’t in our database. If you have music that you would like to make available for others to blip, you can save URLs to music otherwise not hosted. First, create an account (or log in if you already have one), then click the “Settings” link in the top right corner and click “Music” (link: http://blip.fm/settings/music). From there you can enter in as many urls to songs as you would like and we’ll save them for you and they will be accessible from our search. If you are an artist or label and would like us to host your content (e.g., because your content isn’t hosted anywhere else), you can contact us at artists@blip.fm, providing your name and full contact information, as well as a list of the content you represent; requests will be considered on a case by case basis. NOTE: It’s a good idea to make sure the ID3 tags are in order, we plan to use them quite a bit.


Ik heb vorige week gemaild, en kreeg vandaag toestemming om nummers te uploaden - worden dan door Blip.fm gehost, kan veel dataverkeer schelen - en zijn voortaan voor iedereen opvraagbaar. Voor wat het waard is...