2 mei 2010

Zoals dingen in 2 jaar kunnen veranderen...

Nog een half jaar tot Happy Quit MySpace Day.

15 opmerkingen:

Niek zei

dan de grote vraag, wat is er nu en voor in de nabije toekomst interessant? (eh, behalve twitter, daarvan is duidelijk dat je daar fan van bent)

Unknown zei

In de comments bij de blogpost waar ik naar link worden zo'n beetje alle platforms genoemd die op dit moment boeiend en interessant zijn: Bandcamp voorop, maar ook Soundcloud, Facebook, Wordpress (Blogger in mindere mate), Reverbnation, Twitter (uiteraard!) en Tumblr. En zoals het in die reacties sterk omschreven wordt: elk platform op een slimme manier in combinatie met elkaar gebruiken. Die 51 reacties zijn zeer de moeite van het lezen waard!

Niek zei

Ik heb ze "even" gelezen helemaal waar. Erg de moeite waard. \

Maar wat ook gezegd wordt, de gemiddelde muziek luisteraar komt niet veel verder dan MySpace, Last.fm en Facebook. Een blog is natuurlijk makkelijk door te linken, maar hoe zou die omslag kunnen worden gezet dat ze zelfstandig worden zoals nu MySpace of Google dat zijn geworden. Nu worden Bandcamp/Soundcloud etc nog vaak geïmplementeerd in een MySpace of gewone site.

Of zitten we gewoon te wachten totdat er 1 partij komt die het gewoon allemaal op 1 stapel gooit en er 1 geniaal platform van weet te maken?

Unknown zei

Volgens mij is juist het punt dat in de reacties wordt gemaakt dat al die platforms helemaal niet het idee of de ambitie moeten hebben om '1 geniaal platform' te worden. Gewoon (blijven) uitblinken waarin ze al goed zijn.
Verder denk ik dat juist de kracht van alle genoemde alternatieven is dat ze zich zo gemakkelijk laten integreren met andere tools, platforms en websites. Punt is dus ook niet dat 'de gemiddelde luisteraar' niet verder komt dan MySpace, Last.fm, Facebook etc. Een muzikant die de (prachtig vormgegeven!) Bandcamp-player eenvoudig integreert in z'n eigen website laat fans en surfers op het web automatisch kennis maken met de voordelen van hun diensten en player. Simple as that.

Bram de Wijs zei

YouTube is de nieuwe alles! :) Vrijwel iedereen die ik ken, zeker de wat jongere mensen, typen een bandnaam al eerste in op YouTube...

Unknown zei

@niek: "de gemiddelde gebruiker", tja ik vind het altijd moeilijk om "de gemiddelde gebruiker" in te schatten, maar ik denk wel dat je onderschat hoe makkelijk iemand een link deelt met zijn vrienden.

Het gemak van het delen is waar je naar moet kijken, niet naar de diensten zelf. Als iemand door een beetje rond te struinen iets ontdekt en het heel gemakkelijk kan delen met zijn vrienden, dan is dat een hele grote plus. Of het nu via myspace, facebook, hyves, twitter, blogger, wordpress, tumblr, last.fm, msn of wat dan ook gebeurt is weer wat anders.

Als iets of iemand het delen onmogelijk maakt dan is de winst van het online gaan altijd nihil, dat is denk ik het belangrijkste om in je achterhoofd te houden (Leest u mee EMI? dus geen embedding uitzetten!).

@Bram:
dat weet ik zo net nog niet, op het moment is het inderdaad megagroot, maar ik kom tot mijn verbazing steeds vaker clips tegen die zijn geoblocked in Nederland om bizarre redenen. Vevo moet het nieuwe clipgebeuren worden schijnt het, maar die site is ook alweer geoblocked in nederland. EEN CLIPSITE, GEOBLOCKED.. *facepalm*

Bram de Wijs zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Bram de Wijs zei

Ik denk dat het meestal niet zo zeer om de officiële clips gaat, het beeld is namelijk niet zo belangrijk. Zoek op YouTube maar eens "Only Seven Left with lyrics". Dat zijn allemaal filmpjes met 1 foto, die fans er zélf op hebben gezet.

En de tips op deze weblog zijn toch met name bedoeld voor bands die juist NIET zo'n nazi-label hebben? :) Op YouTube dus, met je muziek!

Unknown zei

@Bram: ja ik weet van de onofficiële uploads, echter:

Ik had het inderdaad over het onbegrijpelijke feit dat officiële uploads om rare redenen geoblocked worden. Maar door audiofingerprinting zie ik ook steeds meer niet officiële uploads verdwijnen.

Joris Postulart zei

Het is misschien heel lelijk en gebruikersonvriendelijk, maar Myspace heeft zeker nog steeds nut. De hele Monomania UK tour is via Myspace geboekt, en met Forsophie heb ik ook alleen maar contact met promotors via Myspace. Ik vind het dus nog steeds interessant!

Niek zei

@D.Ducksie. Nu niet dat ik geniale marketing strateeg ben. Maar wat ik geleerd heb de afgelopen decennia is dat je het zo makkelijk en eenvoudig mogelijk moet maken. Ik houd in mijn achterhoofd wat vrienden en familie van me in de gaten die niet allemaal even computervaardig zijn als ik. Zij gebruiken Google en (idd Bram) veel YouTube om iets te vinden. Eventueel Myspace. Bandcamp hebben ze echt nog nooit van gehoord.

Het probleem waar Vimeo en Vevo etc mee zitten is dat er al een service is die gewoon algemeen bekend is. Zoals inderdaad YouTube vaak standaard wordt ingetypt.
Hetzelfde hebben we zien gebeuren met Google die ondanks de pogingen van Bing nog altijd de marktleider is (en zal blijven). Omdat de "gemiddelde gebruiker" de voordelen niet ziet/ervaart en Google de default is geweest voor lange tijd. Tenzij Google natuurlijk ineens veel laat afweten en niet met zijn tijd meegaat (met alle laatste nieuwe snufjes zal dat niet gebeuren)

Hetzelfde geld dan voor YouTube en Myspace (al dan niet te laat?) dat ze marktleider zullen blijven zo lang ze met hun tijd meegaan.

Unknown zei

Boeiend om te lezen dat MySpace voor jou nog duidelijke voordelen heeft én concrete resultaten oplevert, Joris. Op m'n Facebook ook nog een fanatieke MySpace-enthousiasteling.

Unknown zei

@Niek:

Mijn punt is juist dat, Youtube is nu koning, maar als deze door de rechtzaken van viacom e.d veel geoblocking en audiofingerprinting toepast en dit resultaten negatief beïnvloed of je dat upload word deleted dan kan het snel gebeuren dat de gebruiksvriendelijkheid flink afneemt. Je kunt proxies/VPNs gebruiken om de geoblocking te omzeilen of extra effecten inzetten om de audiofingerprints te slim af te zijn. Maar je moet beducht zijn op een exodus naar een andere dienst als dit common practice word.

Helaas voor ons beiden gebeurt het maar al te vaak dat Youtube wat over eager is om (vermoedelijk) auteursrechtelijk beschermt materiaal te verwijderen ook al is de claim onterecht.

Het is goed dat je de "gemiddelde gebruiker" in acht neemt, maar ik zou ook zeker kijken naar de voorhoede anders zit je straks zonder publiek omdat je het verkeerde kanaal te pakken hebt.

Niek zei

@ D.Ducksie
helemaal gelijk en waar. Maar zouden kanalen als YouTube dat zelf ook niet in de gaten hebben?
Maar, het is inderdaad goed om bij de voorhoede te zitten, anders blijf je inderdaad met enkel en myspace en zul je net zien dat je de trein mist bij Bandcamp.

Unknown zei

@Niek:

We hopen het, maar het voorbeeld MySpace is feitelijk al een tijdje geen netwerksite meer maar verworden tot een proto-bandcamp, iets waar MySpace zelf zich niet echt bewust van lijkt te zijn.