Het kan nauwelijks iemand zijn ontgaan: Caro Emerald is met afstand de grootste en meest opvallende doorbraak van 2010. Haar debuut Deleted Scenes from the Cutting Room Floor staat inmiddels 27 weken op #1 in de albumlijst, is bekroond met driemaal platina, ruim 170.000 albums gingen over de toonbank. And counting. Die vierde platina schijf komt er dus ook nog wel dit jaar. Met dat aantal albums en weken op #1 geeft ze iedereen het nakijken in Nederland, inclusief grote internationale releases als Eminem en Justin Bieber. Om een en ander in perspectief te zetten: in de maanden april t/m juli had Deleted Scenes from the Cutting Room Floor een aandeel in de Album Top 100 van achtereenvolgens 10,44%, 10,29%, 7,58% en 9,47%. Gemiddeld heeft Caro over die 4 maanden bijna 10% van de totale albumverkopen voor haar rekening genomen met 1 (één) album! Razend knap.
Sinds begin dit jaar stalk ik songschrijver/producer David Schreurs om Caro's verhaal hier uit de doeken te doen. David en zijn partners-in-crime Vincent Degiorgio en Jan van Wieringen doen veel, heel veel op eigen kracht; ideaal EHPO-leesvoer dus. Hij reageerde gelijk enthousiast, beloofde verschillende keren 'dat het eraan kwam', maar was nogal druk... Toen hij persoonlijk en uitgebreid reageerde op Pims analyse van A Night Like This (een topserie op Pims blog - lezen!) stuurde ik een reminder en ontving nog diezelfde avond Davids prachtige verhaal. Opgeknipt in enkele handzame delen staat het deze hele week op EHPO.Even voorstellen: David (1975) is oprichter van Grandmono, productiemaatschappij en label van Caro. Hij studeerde in 2000 af als entertainmentjurist aan de Rijksuniversiteit Groningen, maar was van jongs af aan vooral bezig met muziek - als pianist, drummer en later producer. Voorheen werkte hij achter de schermen als producer/schrijver/programmer voor en met o.a. Do, Intwine, Brahim (B), Dennis, Sandrine (B) en anderen.
Vincent Degiorgio (1959) is songwriter en oprichter van Chapter Two Productions. Als A&R-manager en liedjesschrijver heeft hij gewerkt met internationale artiesten als 'N Sync, Atomic Kitten, Alcazar en vele anderen. Vince woont in Toronto.
Jan van Wieringen (1981) is producer/engineer afkomstig uit de hiphop scene, waar hij o.a. aan de basis stond van het succes van Lange Frans en Baas B en produceerde en mixte voor artiesten als Terilekst, Raymzter, The Opposites, Kohfie Konnekt en Steen.
David dan: "Eind 2006 kreeg ik een beat opgestuurd van producers Robin Veldman en Jan van Wieringen, met de vraag of ik er iets mee kon. In de beat zat een heel aanstekelijk marimbaloopje, waar ik meteen een popliedje in hoorde. Zo gezegd, zo gedaan. Jan stuurde de losse tracks, ik maakte een popstructuurtje en werkte het arrangement uit met blazers enz. Het resultaat: de instrumental van Back It Up. Een half jaar eerder had Lodewijk Martens (destijds BMG Publishing) mij in contact gebracht met Vince Degiorgio, een Canadese songwriter met wie ik zowel persoonlijk als muzikaal erg goed overweg kon. Vince kwam in maart 2007 een week bij me langs om te schrijven, en tijdens die week liet ik hem de instrumental van "Back It Up" horen. Hij veerde meteen op - het bleek dat we een grote liefde deelden voor ballroom jazz, latin en exotica uit de jaren ’30, ’40 en ’50. Zijn vader was een fervent verzamelaar en had ‘em in zijn jeugd doodgegooid met dergelijke plaatjes. Mijn oudere broer en ik draaiden ook al sinds jaar en dag de meest obscure jazz, hammond- en latintracks die we maar konden vinden. Het schrijven van “Back It Up” koste ons dan ook niet meer dan een uurtje. Ik had een zangeres in gedachten voor de demo, maar die had er geen tijd voor geloof ik – waarop Jan van Wieringen voorstelde dat we zijn vaste demo zangeres vroegen, ene Caroline van der Leeuw. Sindsdien hebben we – Vince, Jan, Caro en ik - een hele reeks beslissingen genomen die allemaal extreem goed hebben uitgepakt. Hoewel het ondoenlijk is om op een rijtje te zetten – laat staan te verklaren - hoe het project Caro Emerald zo buitengewoon succesvol kon worden, benoem ik graag een aantal ideeën die aan de basis staan van dit project."
Vanmiddag het eerste, hier. De complete serie is straks lees- en doorstuurbaar via http://bit.ly/Caro_Emerald.
21 opmerkingen:
Tof! Ik ben benieuwd!
Hmm, dus gewoon bij elkaar gezocht. Jammer.
-Floris
Verklaar je nader, Floris. Volgens mij is hier een succes ontstaan op de beste en mooiste basis die er is: top geschreven en uitgevoerde liedjes. Zie ook deel 2. Dat noem ik niet 'bij elkaar gezocht', integendeel.
Beat opsturen > uitwerken > anderen erbij > zangeres erbij = Caro Emerald. Dat bedoel ik met bij elkaar zoeken. Geen artieste die met een zak eigen geschreven liedjes hoopt door te breken, maar bij elkaar gegooid idee dat vervolgens gemarketeerd wordt. En dat vind ik jammer. :)
-Floris
De standaard vergelijking in deze, Floris: het belang van Elvis en de schoonheid van zijn muziek is ook minder doordat hij geen song zelf schreef? Idem voor zo ongeveer iedere Motown-klassieker tot "What's Going On"? Lijkt me niet.
Ik vind wat David c.s. hier hebben gedaan van een aanzienlijk andere orde dan wat, laten we zeggen, een ordinaire hitfabriek als Stock, Aitken & Waterman in de jaren '80 deden (hoewel ook zij een paar geweldige songs schreven en produceerden, zeg ik zonder enige ironie). Dat was met recht een hitfabriek, in vorm, uitvoering en winstdoelstellingen vergelijkbaar met Motown. Prachtig al die warme romantiek over blank/zwart en het bestrijden van rassendiscriminatie eind jaren '60, maar Berry Gordy deed het gewoon voor de poen. Is soms niks mis mee als het prachtige muziek oplevert.
Uit Davids verhaal en intenties blijkt wat mij betreft onomstotelijk dat het maken van de mooiste en beste muziek hun drijfveer was, het succes een fantastische verrassing, loon naar werken, maar in zekere zin een bijkomstigheid.
Ik heb Caro afgelopen mei neergezet op een festival in Hengelo. Leuk feitje: heb d'r voor prikkie kunnen krijgen omdat ik haar eind 2009 had geboekt. De nieuwe CD was nog niet uit en men was de zomerhit "Back It Up" alweer vergeten. Dat terzijde.
Ik heb op dat festival geleerd dat de persoon Caroline van Leeuwen niet zoveel voorstelt en ze gewoon de zoveelste Britney, Christina, Duffy, etc. is. Het concept Caro Emerald (inclusief goeie nummers) is desniettemin geniaal uitgewerkt en verdient ieders respect. Mijn 2 centen.
Hoe dan ook, erg interessant om te lezen Niels, thanks!!
-- Matthijs
Wow Mathijs,
Wat een ontzettend leuk feitje plaats je hier zeg! Mischien, leuk om daar bedragen bij te zetten ook?Je was vast hartstikke trots op je zelf of niet?
Wat goed ook om te lezen ook dat je Caroline in een middag al zo goed hebt leren kennen dat je weet dat ze als persoon niet zoveel voorstelt.
Valt me overigens vaak op dat programmeurs uit een ander soort, bovennatuurlijk goed, hout gesneden zijn. Zij kunnen dat gewoon echt, mensen in een middag doorgronden. Fijn ook dat ze dan toch zo bescheiden blijven maar ons gewone mensen wel op de hoogte kunnen brengen van hun bevindingen.
Way to go Matthijs!
Mvg Jelle
Theres a thin line tussen een samenwerkingsverband aangaan en bij elkaar gezocht zijn. Aangezien dit een independent project is vind ik dat je toch echt beter als een samenwerking kan benoemen.
-Jelle
Eens.
Voor mij is Davids grote nadruk op kwaliteit van de songs een doorslaggevende factor. X-Factor, Popstars etc. hebben als doel succesvolle TV maken, commercials verkopen en een zakcent verdienen met muziek, MP3'tjes en wat tape-shows in discotheken. Niks mis mee voor TV-liefhebbers, en als zodanig zeer geslaagd, maar het is niet vol te houden dat muziek hierbij het uitgangspunt laat staan het belangrijkste doel is. Het is een bijzaak, behalve in de ogen van die arme kinderen die meedoen (die ook eerder slachtoffer dan ster zijn).
Dat alles is m.i. niet van toepassing op dit samenwerkingsverband, gestoeld op muzikale voorkeuren, uitstekend repertoire, elkaar recht, kritisch en eerlijk in de ogen (blijven) kijken en de perfect match zoeken tussen songs, stem en uitstraling. En de zaken erbij doen. Missie geslaagd.
En in hoeverre verschilt die laatste beschrijving van een écht goede, ambitieuze band in een repetitieruimte bij jou om de hoek? Precies.
Geloof ook wel dat toen ze begonnen toch wel degelijk nieuwe terreinen aan het zoeken waren binnen de popmuziek. En geloof ook dat ze gewoon een goede zangeres zochten, dat doen zo veel bands.
Prachtige inzichtelijke post over hoe het materiaal tot stand is gekomen. Superplaat ook overigens, terwijl ik doorgaans niet zo veel heb met #1 hits.
@jelle
Op geen enkele manier voel ik mij verheven boven wie dan ook. Met doorgronden - zoals jij t noemt - bedoel ik uiteraard op prof. vlak. Hoe zij als persoon is weet ik natuurlijk niet.
- Matthijs
Nou, Matthijs, ben je niet een beetje kort door de bocht? Caro professioneel niet zo veel voorstellen? Omdat zij een bescheiden mens is zonder poeha? Dacht je heus dat Babette Labeij haar aangenomen zou hebben om te werken bij haar zangschool als zij niet zeer professioneel was? Misschien moet je maar eerst de andere delen van David's verhaal afwachten. Hij heeft nog niets verteld over het aandeel van Caro bij de totstandkoming van het album. Je kunt nog zulke mooie songs schrijven, maar als degene die het uitvoert het niet oppakt (het vocale deel) wordt het drie keer niets. De visie van een zanger(es) zal je altijd kunnen horen in de manier waarop het gebracht wordt, in de kleine nuances. Dat vraagt een behoorlijke vakkennis. Elke professionele musicus weet dat. Hoe gemakkelijker een artiest zijn partij brengt, hoe hoger het technisch niveau!
Bladiebladiebladiebla...... producersduo schrijft mooie muziek, zoeken demo zangeres die het in kan zingen, degene die ze in gedachte hebben kan niet, dan maar een andere, dus Caro, blijkt wonderwel een hele goede combi, wat gaan we doen, hele plaat opnemen, zal niet de wereld hebben gekost. single slaat aan, want is weer eens wat anders, wat altijd leuk is, oeps misschien hebben we wel goud in handen, top, fijn, chapeau, ik kan niet anders zeggen. maar laten we nou niet net doen alsof ze het wiel opnieuw hebben uitgevonden. ze waren gewoon op het juiste moment met de juiste muziek, dat is heus geen toeval, zo gaan die dingen en dat is hartstikke fijn we moeten er allemaal van genieten, zowel makers, zangeres als publiek en gewoon lekker verder leven. niemand heeft de wijsheid in pacht, op geen enkel gebied, kyteman is super en zo gegund voor iedereen, Miss Montreal ook zo fijn, Alain Clark door iedereen afgewezen en uiteindelijk bewijst kwaliteit zich heus wel. doe je ding zoals jij denkt dat het moet en hou nou eens allemaal op te denken dat anderen het niet goed doen!!!!!!!!! Ieder doet het zoals hij/zij denkt dat het goed is en gelukkig maar, leuk die diversiteit en een ieder krijgt wat hem/haar toekomt, altijd!!!!!!!
Nauwelijks punctuatie, veel uitroeptekens, leuk dat Bazz ook eens reageert! :P
Toffe serie zeg, heel leuk om te lezen. Ik denk dat het bij elkaar brengen van de juiste mensen een van de moeilijkste dingen is!
@ Anoniem, deze site is voor mensen die WEL willen leren van praktijk voorbeelden. Als jij daar niet in geïnteresseerd bent en het op je eigen manier wilt doen, moet je niet op deze site komen en al helemaal niet reageren!
@ Mathijs
En jij moet leren om mensen hun zegje te laten doen!
Geen idee wie je bent, maar we spreken elkaar vast nog wel eend :-)
Uiteraard bedoel ik 'vast nog eens'.
Geweldig verhaal, smullen. Goed dat Erwin Blom nog wat extra exposure geeft met zijn opiniestuk op Webwereld.
Toch nog één vraagje. Waarom is het album niet op Spotify uitgebracht?
@Hans: ik heb zakelijk niks te maken met David, maar Caro's album wordt door de firma gedistribueerd die ook Kyteman's album distribueerde, Rough Trade Benelux. Prima club. Ik meen gehoord te hebben dat die hun contract met Spotify aan het heronderhandelen zijn en dat een aantal albums van het afgelopen jaar daardoor niet beschikbaar is. In de toekomst zou dat dus wel het geval moeten zijn.
@ Hans en Niels: wij hebben besloten om (nog) niet met Spotify te werken omdat we uit betrouwbare bronnen hebben begrepen dat het bij Spotify niet helemaal helder is welke bedragen je als artiest/rechthebbende overhoudt aan het geld dat abonnementhouders betalen. Daarom lijkt het er op dat vooralsnog vooral de oprichters en aandeelhouders (waaronder een aantal majors) profiteren van de revenuen. Ik heb zelf geen contact gehad met Spotify en het bedrijf is constant in ontwikkeling, dus correct me if I'm wrong.
Leerzaam blog en leuk de reacties te lezen. Hier kan ik veel mee in mijn eigen zoektocht naar de juiste wegen om verder met m'n muziek te komen!
Een reactie posten