25 augustus 2010

@CaroEmerald doet het zo (4)

Hier deel 1, 2 en 3. Hup, direct verder:

Idee 4 - Zaken zijn zaken, ook voor muzikanten
Producer/songschrijver David Schreurs: "De zakelijke kant van de muziekindustrie is voor veel artiesten, muzikanten en producers ondoorzichtig. Wie kan wat voor je betekenen, wat zijn gangbare percentages en bedragen, met wie ga ik in zee? Hoewel het allemaal echt niet zo ingewikkeld is, wordt dit versterkt door een schier oneindige reeks sterke verhalen en hardnekkige misverstanden. Iedereen die je tegenkomt roept iets anders. Nu hebben wij een voorsprong omdat ik entertainmentjurist ben met 10 jaar ervaring aan zowel de creatieve als de zakelijke kant. Maar ook zonder die bagage kun je (mits je niet al te lui bent en een beetje talent hebt) de zakelijke kant best doorgronden. Sterker nog, het is gewoon broodnodig als je een professionele carrière in de muziek ambieert!"

David en zijn partners deden het zo: "Naar aanleiding van Back It Up kwamen vanaf augustus 2008 voorstellen binnen van binnen- en buitenlandse managers, publishers en labels. Het antwoord op de vraag “Doen we het of niet?” kregen we altijd als volgt: ik nam met Jan alle voors en tegens door, net zolang tot we eruit waren. Nogmaals, een beetje bagage helpt wel, maar het principe is simpel. Je krijgt een aanbod, je zoekt uit wat je niet weet, pakt de rekenmachine erbij en daarop baseer je je oordeel. Het klinkt misschien wat abstract, en het heeft heel wat nachtelijke gesprekken opgeleverd, maar het werkt tot nu toe altijd. Als we iets niet weten zoeken we het uit. Soms bluffen we een beetje, vaak vragen we andere mensen om advies. Bert Meyer (ex-Zomba, SONY Music) is bijvoorbeeld een heel belangrijke adviseur van ons geworden. Zonder zijn kennis, ervaring en netwerk hadden we nooit zulke goede internationale deals kunnen doen. Ook onze distributeur Rough Trade heeft vanaf het begin geweldig geholpen met allerlei dingen die we niet wisten.
Uiteindelijk kwam het er op neer dat we alles zelf hebben gedaan. We hadden ook zoveel tijd en liefde in het project zitten, dat we het niet zomaar weg wilden tekenen voor de standaard percentages. Toen uiteindelijk niemand met een verhaal kwam waar wij enthousiast van werden, besloten we het maar zelf te doen. Geen van de labels zag van tevoren dat het zo groot zou worden, wij ook niet overigens, maar wij zagen wel in dat het succesvoller zou zijn dan labels dachten (of zeiden, da's weer wat anders...)."

Eén van de belangrijkste fundamenten van dit project, in zakelijk opzicht, is dat David en zijn collega's niet bang waren om 'nee' te zeggen (zie ook zijn verhaal en mijn opmerkingen gisteren): "Wees niet bang dat je ‘de kans van je leven’ mist als je 'nee' zegt op een aanbod – of het nu gaat om een platencontract, TV-optreden of wat dan ook. Zo werden we afgelopen week gevraagd of Caro een duet wilde doen met
Seal, op zijn nieuwe single. Seal is een te gekke artiest, maar het liedje paste totaal niet bij Caro. Jan, Caro en ik zijn het dan in 1 seconde eens: nee. Niet omdat we Seal niet goed vinden, niet omdat we niet vereerd zijn dat hij ons vraagt, niet omdat we vinden dat Caro een betere artiest is, maar omdat het gewoon nergens op slaat [zie ook: A&R-invuloefening, 3e alinea in de post van gisteren]. Bij alle beslissingen die we hebben genomen zijn we nooit bang geweest om een kans te missen. De insteek was altijd: als we een kans missen, fuck it. We hebben in ieder geval gedaan waarvan we zelf dachten dat het goed was."
Er bestaat overigens een heel handig apparaat om je te helpen of het antwoord 'ja' of 'nee' moet zijn: "De rekenmachine. Jan en ik hebben heel veel deals tot in de puntjes doorgerekend – van distributiedeals tot licentie- en publishingaanbiedingen. We vonden het ook veel te leuk om uit handen te geven, net zoals George Martin liever geen sessiemuzikanten in wilde huren – te leuk om het zelf in te rammen, ook al duurde het daardoor soms dagen langer."

Heerlijk eigenwijs; klasse! Deze serie is in z'n geheel te lezen en door te sturen via http://bit.ly/Caro_Emerald, meepraten doe je bijvoorbeeld hier. Morgen Davids laatste 2 ideeën in het slot van deze serie.

4 opmerkingen:

Bram de Wijs zei

Dit verhaal klinkt me bekend in de oren! :) Nu maar hopen dat we ook zo'n hit scoren...

Louis Gauthier zei

Motiverend stuk. Klasse:)
Louis

Guuzbourg zei

Dit soort ervaringsdeskundige verhale, daar lees je EHPO voor. Dank, David!

Unknown zei

Thnx iedereen voor fijn & verhelderend verhaal
Tommi