27 juni 2011

@InVervoering hoopt het zo te doen: middels crowdfunding. Input gewenst!

Hessel Koster: 'We staan op Voordekunst! Opgetogen e-mails en Facebook-likes vliegen me om de oren. Maar ik vraag me af: is dit goed of slecht nieuws? Het is natuurlijk allemaal heel nieuw en hip en happening enzo, maar we hebben het verdorie altijd zonder gedaan. En het geld begint niet vanzelf onze kant op te stromen, na publicatie op deze crowdfunding website. Bovendien: dansen we niet stiekem naar de pijpen van die vreselijke Halbe Zijlstra en zijn Amerikaanse systeem van financiële ondersteuning voor de kunsten?'

Dit jaar wordt voor de 6e keer in de Utrechtse binnenstad het gratis festival In Vervoering georganiseerd. Een festival waarop intimiteit en mobiliteit centraal staan: alle optredens vinden plaats op mobiele podia, waar de afstand tot het publiek zo klein mogelijk is. Hessel is voor de 5e keer betrokken en (mede-)verantwoordelijk voor de muziekprogrammering en online publiciteit. In Vervoering is opgericht door een paar vrienden met een tot podium verbouwde paardenwagen en een bakfiets en uitgegroeid tot een evenement dat vorig jaar op zondag ruim 2.500 bezoekers trok en de Nationale Evenementenprijs won in de categorie Innovatie.

Hessel: 'Met minimale middelen en bijdragen van (meest private) fondsen wisten we het elk jaar net te redden. Dit vooral dankzij de inzet van de vrijwilligers die het festival van begin tot eind organiseren. Maar groei betekent investeren. Meer bezoekers betekent: professioneler geluid, meer horeca, meer toiletten, inhuur van beveiliging etc. Maar waar halen we dat geld vandaan? Niet alleen overheden doen het momenteel rustig aan met cultuursubsidies. Ook private fondsen als het VSB-fonds zijn hard getroffen door de financiële crisis. Ze gunnen je nog steeds het allerbeste, maar de mogelijkheid en bereidheid om met ons festival mee te groeien is sterk afgenomen.

We zijn als In Vervoering gelukkig niet vies van enig ondernemerschap en hebben daarom samenwerking gezocht met ondermeer
café de Zaak, het Spoorwegmuseum en festival Mooie Woorden. We sloten prima deals met de horecaondernemers op ons festivalterrein en vonden in biermerk Vedett een goeie hoofdsponsor. Desondanks werden we voor het eerst geconfronteerd met een niet gigantisch, maar wel onoverbrugbaar gat in onze begroting.

Omstreeks diezelfde tijd lanceert het Utrechte poppodium Ekko hun
Ekko Recordings op Voordekunst.nl. Deze website waren we al wel eens eerder tegengekomen, maar we hadden het nog niet als serieuze optie overwogen. Ons inschrijven bleek echter snel gedaan. Nadat een commissie positief had geoordeeld over ons project en de haalbaarheid daarvan, stonden we deze week zomaar zélf op Voordekunst:



En nu? 'Natuurlijk gaan wij de komende tijd al onze vrienden, familie en vage contacten via oude en nieuwe media oproepen een bijdrage te leveren aan Utrechts grootste kleine festival. Een festival dat wij graag vrijwillig en gratis toegankelijk willen blijven organiseren. Maar ik merk dat er nog een gapend gat zit tussen het klikken op die Like-button en het daadwerkelijk overmaken van euro’s. De afgelopen jaren hebben we ervaren dat we de sympathie van velen hebben, maar:
  • Hoe maken we die sympathie ter gelde?
  • En waarom zou iemand betalen voor iets dat-ie altijd gratis kreeg?
Zomaar 2 vragen die in verschillende context veel aan bod zijn gekomen hier op dit blog. En dan laat ik mijn vraag over de pijpen van Halbe maar even voor wat hij is.'

Hessel is heel benieuwd naar jullie mening en praat daar graag hieronder over mee. Hopelijk kan hij dan snel een vervolg posten, met een happy end.

28 opmerkingen:

breun zei

Iemand zal voornamelijk gaan betalen als ie iets niet meer gratis zal krijgen en dat wel graag wil krijgen. Je wil misschien bezoekers van vorige edities bereiken, omdat die als het goed is enthousiast zijn over het festival. Maar inderdaad, hoe bereik je die?

Ik heb geen idee of het zou werken voor In Vervoering, maar is entree vragen overwogen of is 'gratis toegang' een uitgangspunt van dit festival? Ik kan me overigens voorstellen dat entree vragen zoveel extra kosten met zich meebrengt (administratie, hekken, beveiliging) en bezoekers afschrikt dat het netto effect niet al te positief zou zijn.

Roy zei

ik ben zelf ook erg benieuwd. Ik heb het idee voor voordekunst in 2009 bedacht, nog voor de bezuinigingen 'er' waren, met het idee om ondernemerschap in de sector te bevorderen door publiek al in een vroeg stadium betrokken te maken. Nu de bezuinigingen dan ook echt concreet zijn, wordt er veelal gekeken naar crowd funding als een wondermiddel / reddingsboei. Dat is het dus niet. Je moet het zien als een manier om je eigen inkomsten te vergroten, maar ik zou niemand adviseren afhankelijk te worden van crowd funding... Het klinkt natuurlijk heel mooi. Platform is er, kunstenaars plaatsen projecten, donateurs dragen bij. Helaas is de praktijk is weerbarstiger en moet je als projecthouder toch wel echt je best doen om op creatieve wijze een publiek te betrekken en ze dan ook nog eens over te halen bij te dragen... De overheid wil het geven gaan stimuleren, ik ben benieuwd wat dit in gaat houden, maar in Nederland geeft men relatief veel, alleen kunst en cultuur behoren niet tot de top. Wellicht kan hier verandering in gaan komen... voordekunst zal deze zomer goed bekeken worden zodat we hopelijk eind augustus / begin september met een nog beter functionerende site kunnen relaunchen. Nogmaals, ik zie de reacties hier vol interesse tegemoet.
Roy Cremers, initiator voordekunst

Niki zei

Waarvoor zou ik willen betalen bij een gratis festival?
Privileges. Dingen die anderen niet kunnen zien/horen/doen en ik wel, omdat ik geld/steun heb gegeven.Een ervaring die ik met een kleine incrowd kan delen.
Daar zou ik (een beetje) geld voor over hebben.

Niki zei

Ik zie nu dat je bij In Vervoering kan bijdragen. Maar voor een vermelding op jullie website ga ik geen geld geven. Ik wil een kleinigheid wat ik kan vastpakken. Een gedicht met een roos. Een liedje voor een klein gul publiek. Een ervaring. geen naam op een website, sorry.

Hessel Koster zei

Allereerst: ontzettend bedankt voor jullie eerste reacties. Ik was vandaag helaas niet eerder in de gelegenheid te reageren. Maar daar komt ie dan:

@breun ik denk inderdaad dat het afsluiten van het festivalterrein - naast de praktische bezwaren - ook ingaat tegen de ideologie van het festival. Namelijk juist het verkleinen van afstanden. We zijn ook geen festival met een line-up die direct massa’s betalende bezoekers op de been zal brengen. Sommige mensen laten zich graag verrassen, en die worden bij ons beloond met unieke optredens op bijzondere podia. Andere mensen blijven liever op hun picknickkleedje zitten, en die hebben ook een topmiddag met optredens van artiesten waarvan ze niet eens weten dat Utrecht die rijk is. Die laatste (en grootste) categorie bereiken we (denk ik) alleen als de drempel heel laag is.

Voor onszelf is het ook erg belangrijk dat we een podium geven aan minder bekend Utrechts talent. Door die optredens te combineren met meer gevestigde namen zijn wij een van de weinige plekken waar al die Utrechtse artiesten op één plek te zien zijn. En waar ook nog eens een boel publiek op afkomt.

@Roy ik ben met je eens dat we Voordekunst niet als wondermiddel moeten beschouwen. Ik hoop dat ik dat in mijn stuk ook wel duidelijk heb weten te maken. Maar een reddingsboei is het eerlijk gezegd wel. Als we nog een half jaar hadden gehad, dan hadden we Voordekunst misschien niet nodig gehad. En dat is meteen het lastige hieraan: hebben wij stiekem niet genoeg ons best gedaan om sponsors te vinden? Of is die een half jaar lang een halve tot hele dag in de week al investering genoeg van onze kant?

Ik wil overigens graag heel ver verwijderd blijven van die subsidiediscussie die momenteel speelt. Maar ik vond het wel altijd mooi dat we op een dag hebben gezegd: laten we een festival gaan organiseren. En dat we toen de kans hadden dat ook echt te gaan doen. Wij gaven zes jaar lang de stad Utrecht een mooi evenement. Ik hoop dat Utrecht na zes jaar vindt dat we bestaansrecht hebben. En dus bereid is om wat terug te geven.

Als structurele basis om een festival op te organiseren is het echter te wankel. Ik doe het dus graag maar één keer op deze manier… ;)

Tot slot vind ik je initiatief tegek en een goeie kans voor velen. En ook ik volg alle ontwikkelingen met interesse.

@Niki ik denk dat je helemaal gelijk hebt. En misschien hebben we daar niet lang genoeg over nagedacht. Wat heb je aan je naam op een website? Niks dus. We moeten de donateur iets unieks geven. Hij geeft tenslotte, zonder dat het van iemand moet, zomaar zijn eigen geld aan ons. Wow.

Zomaar een gedachte: we worden gesteund door het Spoorwegmuseum. Zou het een mooie beloning zijn onze donateurs op de festivaldag te trakteren op een uniek miniconcert in het museum? Is om de hoek bij Lepelenburg. Misschien kunnen we nog wel zorgen voor een hapje en drankje (sponsors!?;)). Ik hoor graag je mening. Lijkt mij in ieder geval heel leuk als we zoiets als tegenprestatie kunnen leveren.

Zo dat was dat. Ik hoop dat ik er ondanks het late uur nog een beetje een coherent verhaal van heb weten te maken. Heb je er iets over te zeggen: schroom niet!

breun zei

Iets terugkrijgen voor een donatie is leuk, maar het moet uiteindelijk wel geld opleveren voor het festival. Je kan dus niet iedereen die een euro doneert een glas wijn en een blokje kaas gaan aanbieden. Aardig dat ze wat in de pot gooien, maar dat is dan ook dat.

Voor gullere gevers is misschien wel een leuk getrapt systeem van cadeautjes (kan ook een 'ervaring' zijn) te verzinnen. Particulieren zullen waarschijnlijk inderdaad minder snel voor een naamsvermelding gaan dan bedrijven.

En 'met de pet rond' tijdens het festival zelf is waarschijnlijk weer een beetje te last minute voor jullie begroting. Lastig, maar succes gewenst, want het is een prachtig festival!

Niki zei

Inderdaad, wat Braun zegt. Je moet een goede balans vinden tussen donaties / teruggeven. Moeilijk, maar wel leuk om te bedenken! Nu zag ik dat er bij In Vervoering al een getrapt systeem van cadeautjes/ervaringen was bedacht. Dus daar zitten jullie al heel goed, denk ik. Misschien nog iets anders voor de donatie van 20 euro verzinnen, en die naamsvermelding op de website in het lekker in het tekstje naar achter plaatsen?

Een miniconcert in het Spoorwegmuseum zou mij over de streep trekken. Dan heb je mijn donatie binnen! :)Maar het kan kleiner. Bijvoorbeeld een liedje van een van de artiesten speciaal te downloaden voor de donateurs? (of is dat juist groter? daarin ben ik een nitwit!)

Lein zei

Ik denk dat een naam op de website wel aantrekkelijk kan zijn voor sponsoren, maar niet voor bezoekers. En dan moeten die mogelijke sponsoren wel heel duidelijk geinformeerd worden over de mogelijkheden. Je kan bijvoorbeeld een beloningssysteem (aantal aangeklikte links, aantal gekochte producten) afspreken. Daar kan je best wat inkomsten mee genereren, maar dan moet je goed duidelijk hebben voor wie DE IV-bezoeker een interessante klant zou kunnen zijn.

Hessel Koster zei

Dank jullie, ook Lein bedankt. Ik denk dat als we serieuze sponsors zoeken we inderdaad met wat harde feiten/cijfers moeten komen. De komende dagen gaan een paar van ons zich daar volop mee bezig houden.

Ik verwacht dat je ons ook nog wel een paar keer in de media gaat tegenkomen. Daar hebben we vanavond ook wat plannen voor gemaakt.

Daarnaast... hebben we denk ik een heel leuk idee om alle donateurs te belonen. Morgen gaan we de haalbaarheid daarvan onderzoeken. Als het zeker is, vertel ik er graag meer over. Tot later!

Han Orsel zei

Ik heb via Voor de kunst meebetaald aan In Vervoering omdat ik Utrechter ben en het een sympathiek festival vind.
Het was mijn eerste ervaring met voordekunst.nl en ik ben eerlijk gezegd een beetje teleurgesteld. Ik betaal regelmatig mee aan projecten van Amerikaanse acts via Kickstarter en IndieGoGo en die sites bieden wat mij betreft een veel betere manier van crowdsourcing. Kickstarter en IndieGoGo zorgen ervoor dat je een soort band krijgt met de acts die je steunt. Ook het beloningssysteem werkt bij mij prima.
Het gaat bij crowdsourcing m.i. ook en vooral om het opbouwen van een band tussen de gulle gever en de ontvanger. En op dat punt schiet voordekunst.nl te kort.
Tot nu toe heb ik het gevoel dat mijn bijdrage a la de donaties aan Unicef in een bodemloze put terecht komt.

Hessel Koster zei

@Han bedankt voor je bijdrage! Kun je iets zeggen op welke manier de sites die je noemt dat doen? Dan wil ik graag kijken wat daarin met Voordekunst mogelijk is, en wat we zelf nog kunnen doen.

Misschien kan ook Roy daar dan nog iets over zeggen... Ben benieuwd!

Ylona Supèr zei

Kan je een voorbeeld geven van de soort band die ze maken met je? Misschien kunnen wij hier wat mee!
Dank voor je bericht in ieder geval en natuurlijk al helemaal voor je steun.

Deze gaat zeker niet in een bodemloze put maar direct naar de programmering. Dus door jouw kan er straks een beginnend artiest een hele groep mensen toezingen of spreken. Op deze manier draag je direct bij aan talent-ontwikkeling in de Provincie Utrecht!

Roy zei

fijn deze feedback op jullie project en crowdfunding / voordekunst! @han ik ben benieuwd hoe je die band precies bedoelt. Zie je dit als iets van het platform (in dit geval voordekunst) met de donateur of is dit een zaak van de betreffende projecthouder. Ik ben het met je eens dat voordekunst niet helemaal optimaal functioneert richting donateurs, de communicatie mag wel iets royaler (html bevestiging, je als donateur meer op een voetstuk zetten) en hier wordt aan gewerkt. Verder ben ik ook aan het uitzoeken hoe voordekunst de donateurs meer invloed kan geven, bijvoorbeeld door ze actief mee te laten selecteren / feedback te kunnen geven in de voorfase, dus wanneer het project nog niet live staat, maar nog in de 'maakfase' is. Dit lijkt mij in ieder geval interessant en zo creëer je denk ik nog vroeger betrokkenheid / ambassadeurschap.

Han Orsel zei

Ik heb met name ervaring met Kickstarter. Ik heb projectjes gesponderd van acts als Cameron McGill, Antarctica Takes It, Small Sur en Haley Bonar. Op m’n blog heb ik regelmatig over crowdsourcing geschreven. Hier bijvoorbeeld: http://tinyurl.com/3ps679j of http://tinyurl.com/3dyede7
De acts die ik sponsor houden me op de hoogte van de vorderingen van de opnames, sturen via de mail MP3-tjes van demo’s of live-opnamen, ze sturen me alternatieve hoesontwerpen. Op die manier heb ik tenminste het idee dat ik als sponsor betrokken wordt bij het project. In ruil voor mijn bijdrage krijg ik dan digitaal en fysiek exemplaar van de CD. Ik heb al vaak met muzikanten en kunstenaars gepraat over crowdsourcing en benadruk altijd dat crowdsourcing de creativiteit in een kunstenaar aan kan spreken. Simpel gezegd: verzin iets leuks en de mensen willen wel betalen.
Zo zou ik best willen meebetalen aan een nieuw project van bijvoorbeeld I Am Oak of The Black Atlantic in ruil voor een huiskameroptreden van de band.
Ik denk dat daarin met name de kracht van crowdsourcing ligt.
Ook als festival kun je, denk ik, dingen verzinnen om mensen zo ver te krijgen om te sponsoren. Ik denk aan backstage-passes, een borrel met de headliner.

Han Orsel zei

crowdfunding, bedoelde ik natuurlijk.

Hessel Koster zei

@Han bedankt voor je toevoegingen. Ik denk inderdaad dat we dit soort dingen te veel (hebben) laten liggen. Wat eerlijk gezegd ook met de beperkte voorbereidingstijd te maken had: we hadden er gewoon nog helemaal niet over nagedacht. En we zijn pas anderhalve week onderweg.

Ik denk dat het nu van belang is onze donateurs in ieder geval goed op de hoogte te houden. Wat we ze extra kunnen bieden boven op de dingen die al vermeld staan op Voordekunst, daar hebben we over nagedacht. Het moet natuurlijk ook een beetje in verhouding zijn: de meeste donateurs doneren 20 euro. Daarvan hebben we er 300 nodig. Om voor 300 mensen iets bijzonders te organiseren is een festival op zich.

Vandaag hebben we een aantal van de artiesten die op In Vervoering spelen gevraagd of ze een liedje ter beschikking willen stellen en de reacties zijn super enthousiast. Dus wat mij betreft gaan we het doen: iedere donateur ontvangt in ieder geval een (unieke?)link naar een digitaal album met daarop IV11-artiesten. Een aantal van de songs daarop zijn zelfs nog niet uitgebracht.

Ben heel benieuwd wat jullie hiervan vinden.

@Roy kunnen wij via Voordekunst ook e-mail versturen naar onze donateurs? Of valt dit op een of andere manier te organiseren?

bo - aestrid zei

@Hessel en Niki

Aestrid zal kleine liedjes spelen, in een kleine gelegenheid voor donateurs met een kleine portomonee. Serieus.
bo-

Niki zei

@ Hessel: wat leuk dat de artiesten hun liedjes ter beschikking stellen! Ik denk dat het een hele goede "beloning" is voor de 20 euro donateurs (en natuurlijk voor de mensen die meer hebben gegeven).
Misschien nog een tip: geef niet in 1x alle liedjes weg, maar één voor één, zodat je de donateurs warm & betrokken houdt tot het festival plaatsvindt. Kan je ook steeds wat (achtergrond/bijzondere) info geven over het festival als je de link naar het liedje mailt.

Roy zei

@Han: dank voor je feedback! Hier kan ik wat mee en daarnaast is het wel interessante input om aan nieuwe projecthouders mee te geven!
@Hessel: ja dat kan. Als je een update plaatst wordt deze naar alle donateurs gestuurd. Maar als je nieuws hebt, laat het dan vooral ook even weten per mail (info@..) dan nemen we het mee in de nieuwsbrief/blog/facebook/twitter.

Hessel Koster zei

@Bo leuk dat je zo betrokken bent. Ik moet even kijken, maar als we een beroep op je willen doen, dan laat ik het weten. Een liedje van Aestrid zal in ieder geval alvast niet misstaan op onze verzamelaar.

@Nikki ben blij dat je ook zo enthousiast bent. Vind het een heel goed idee dat je stuurt. Dus ik denk dat we het op de door jou voorgestelde manier gaan doen.

@Roy we kunnen wel een update plaatsen op de site, maar die is voor iedereen zichtbaar toch? Ik zoek dus een mail of bericht exclusief voor de donateurs, om de links naar liedjes te kunnen sturen...

Yspr zei

Nee Hessel je kan ook kiezen om alleen naar donateurs een update te sturen.

Hessel Koster zei

Aha, goed om te weten. Ik ga het dit weekend uitwerken. Alle donateurs kunnen dan hun eerste update verwachten. Leuk!

Jan zei

Hoi,
Is dit al genoemd? Het 'Pay What You Want' model van Incubute Pirate Conference leverde MEER op dan begroot.
http://incubate-innovation.org/tag/pay-what-you-want/

Bram zei

Leerzame discussie. En mooie tips die ik ook zeker een keer ga uitproberen! Ik vraag me een aantal dingen af.

Is het een idee om de bands te vragen om hun netwerk aan te spreken en evt te doneren? Ik weet niet of & hoe je dat misschien al doet?

En kun je de bands ook zien als potentiële donateurs? Door een klein stukje gage in te leveren? En wat doe je terug voor de bands, qua publiciteit / hen een podium bieden voor en na het festival?

Hessel Koster zei

bedankt voor jullie reacties!

@Jan Pay What You want zou heel geschikt kunnen zijn en wat Incubate met crowdsourcing en -funding doet is tegek, ...maar we zijn een gratis festival zonder afgesloten festivalterrein. Beslist ook mooi als alle kleine beetjes helpen, maar wij hebben iets meer zekerheid vooraf nodig. Maar als ik het helemaal mis heb, hoor ik het graag hoor!

@Bram een aantal van onze artiesten hebben uit zichzelf al wat aandacht geschonken via bijvoorbeeld de sociale media. Maar het is zeker de bedoeling ze hiervoor ook nog actief uit te nodigen. Het is allemaal ook een beetje kwestie van tijd: als ik dat kan vinden, ga ik dat deze week doen :)

Om bands uit te nodigen mee te betalen of (deel van) hun gage in te leveren, is mij persoonlijk een brug te ver. We zitten al op een minimale begroting. We vragen bands al tegen vaak amper meer dan onkostenvergoeding te komen spelen. En daarin zijn we al afhankelijk van hun bekendheid met en sympathie voor het festival. We zijn onze artiesten heel dankbaar dat ze komen. Zij geven ons daarmee voor mijn gevoel al genoeg.

Hey, trouwens UPDATE: we zitten inmiddels op 28 donateurs. € 2.245 van € 7.500 is bereikt. We zijn er dus nog niet, maar dat gaat helemaal niet verkeerd. Helemaal enthousiast geworden door het verhaal hier? Zelf je bijdrage leveren doe je dus hier:

http://bit.ly/mgmU70

Tot snel!

Hessel Koster zei

Okee, klikbaar linkje: HIER!

Bram zei

@ Hessel: okay duidelijk. Mee eens. Onkostenvergoeding is natuurlijk het minste wat je je acts kan betalen. En goed dat je via de netwerken van de bands een groter publiek probeert te bereiken. En tijdgebrek is een herkenbaar punt voor me. Ik wens je erg veel succes en hoop dat je het allemaal rond krijgt!

Hessel Koster zei

@Bram nogmaals dank! Daar gaan we voor.

Heb ik er nog eentje voor iedereen: heb je een goeie suggestie voor de titel van het In Vervoering verzamelalbum, laat het even weten!