30 juni 2011

Work in progress

In een artikel over MySpace op 3VOOR12 herhaalde ik wat ik eerder zei: de belangrijkste reden dat MySpace de slag verloor (naast arrogantie), is onvoldoende luisteren naar gebruikers, niet (meer) innoveren en aansluiten bij de snel veranderende wensen en behoeftes van muzikanten online. Snel en gemakkelijk delen van je muziek staat daarbij centraal, gekoppeld aan gedetailleerde statistieken wie, waar, wanneer, hoe lang en hoe vaak je muziek beluistert.

Leuk om dan vanmorgen dit te lezen:Een vriendelijk compliment van het jonge Amsterdamse PLeaSe! voor mijn boek. Voor, na.

Stilzitten op internet is geen optie. Niet voor bands en muzikanten, evenmin voor succesvolle ondernemers, platforms en veelgebruikte applicaties. Stilstand is achteruitgang, online zelfs je doodvonnis. Dat merken zelfs de grootste visionairs. David Heinemeier Hansson schreef Rework (inspirerend boek, gisteren nog kado gedaan), richtte het onvolprezen 37signals op en is gezond kritisch op ondernemers en organisaties die hun product of dienst niet verbeteren, bekostigen met geld van externe investeerders, desondanks niet of nauwelijks winst maken en toch naar de beurs brengen om razendsnel te cashen. Een Calvinist naar mijn hart. Maar ook Heinemeier krijgt ervan langs over 1 van zijn succesvolste applicaties: Goodbye Basecamp, This Is The End Of A True Love. My Heart Is Broken (via Erwin). 'I was proud to know you. But not anymore. Things move on. Neither you are beautiful anymore, nor you are the coolest girl at the party. Yes, I am a bit disappointed. In case you’re interested, here is why I leave.' Heinemeier en zijn collega's kunnen aan de slag met de gedetailleerde en onderbouwde kritiek uit die blogpost.

Een (online) product of dienst is nooit af. Luister naar je klant en je publiek, blijf continu innoveren en verbeteren. Ook je muziek is work-in-progress. Dat is geen schande. Integendeel, het is een uitgelezen kans je publiek te vinden én te betrekken. PLeaSe! weet dat inmiddels: 'We geven 'm weg, It's all Good. Opnieuw gemixt, opnieuw gemasterd en helemaal lekker. Onbetaalbaar en voor niets.' Vast nog niet 100% af, maar dat komt met hard werken vanzelf. Net als je publiek.