Hoe je als muzikant in een razendsnel veranderende muziekindustrie je eigen boontjes dopt. Niels Aalberts deelt zijn ervaringen, tips, trucs & adviezen, nodigt anderen uit dat ook te doen en vermijdt iedere schijn van objectiviteit. Daarvoor ga je maar naar www.ehpo.net. Daar lees je ook waar Niels al die praatjes over muziek, internet, social media, marketing, management, uitgeven en ondernemen vandaan haalt.
27 maart 2009
De begrafenis van de hitlijst as-we-know-it
Ik ben absoluut geen fan van die ongemanierde hufters van GeenStijl die zich alles denken te kunnen permitteren. En nog minder van hun reaguurders met het IQ van een poffertje. Maar deze actie legt pijnlijk bloot wat iedereen in de muziekindustrie al lang weet, maar hardnekkig blijft ontkennen: hitlijsten zijn een wassen neus. Gebakken lucht. Dood. Met 1.000 fans of on-line vrienden manipuleer je eenvoudig de charts, maak je een Nummer 1-hit, een trucje dat Geer, Goor, Berk Music en een paar andere artiesten en platenmaatschappijen al een paar jaar door hebben. Dat winkeliers, platenmaatschappijen, redacties, radio- en TV-stations hitlijsten blijven gebruiken, rondsturen, ophangen en vooral hun beleid erop baseren, is zonde van de energie en inmiddels volslagen onzin. Kap ermee. Dankjewel, GeenStijl.
Labels:
hits,
jammer jôh,
leuk
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
4 opmerkingen:
Ben benieuwd welke Nederlandse band het als eerste flikt om ook zo'n nummer één-hit te scoren!
dat zou iedereen onderhand wel moeten weten toch?
hetzelfde geldt overigens voor The Box vroeger, er werd vanuit 1 plek de hele dag een rondje gebeld naar verschillende postcodes om een high rotation te krijgen en daardoor een hoge plek op de daarbij horende hitlijsten.
hitlijsten in het algemeen zijn helemaal geen wassen neus. lijsten die enkel uit verkoopcijfers bestaan zoals de single top 100 zijn een wassen neus
eh....airplay baseren op verkooplijsten, da's pas een wassen neus.
Oftewel: als je daadwerkelijk zelf 2000 singles in een week koopt en bovenaan een verkooplijst komt: Prima, gefeliciteerd! Maar om dan als programma veroordeelt te worden om die single dan ook te draaien vanwege die verkoop, da's toch vreemd.
Een reactie posten