In het laatste deel van deze informatieve serie (start HIER) spuwt Martijn z'n gal over zg. 'hidden tracks': "Over dat soort verschijnselen, opzettelijk lange stiltes en andere capriolen zijn de muzikanten die mij terug mailden unaniem: de gein is er al jaren vanaf en als het niks toevoegt is het heel storend. Lange stiltes worden als pretentieus ervaren en er gaat al tijden niemand meer op zoek in een half uur stilte naar een verborgen track." Foei dus, Bertolf en Guido!
Vraag is of er verschil is tussen het bepalen van een tracklisting van een debuut of opvolgers? Je kunt je voorstellen dat wanneer je bekender bent het publiek nieuwsgieriger is en je meer 'kunt maken' en experimenteren. Tip van Martijn: "Kijk eens op Last.fm wat het luistergedrag bij verschillende CD's daar is. Dat kan erg verhelderend zijn."
Verder geldt natuurlijk dat, net als bij alle artistieke uitingen, eigenlijk geen enkele regel bepaalt wat je moet doen. Het is de eeuwige spagaat tussen wat je zelf wilt en wat je denkt dat goed is voor de aandacht en verkoop. "Juist in deze tijd van MP3's, torrents, iPods en playlists is het steeds minder belangrijk dat een CD een coherent geheel is", aldus Martijn. "De meeste mensen zullen de single op YouTube bekijken en dat is het dan. Een andere opmerkelijke ontwikkeling is de stijgende lijn in vinylverkoop [zie bewijs hier]. In de nabije toekomst zou het wel eens zo kunnen zijn dat de fysieke beperking van een tweezijdige zwarte schijf van 180 gram weer bepalend wordt. De CD is er over 10 jaar niet meer, vinyl waarschijnlijk nog wel. Veel van de muzikanten die bij mij opnemen brengen hun muziek ook op vinyl uit en ze worden steeds beter verkocht."
Tot slot legt Martijn uit waar hij alle wijsheid uit deze serie vandaan haalde: "Voor een gedeelte van dit stuk heb ik gebruik gemaakt van een vragenlijst die ik naar diverse bands heb gestuurd waar ik recentelijk mee heb gewerkt. De overeenkomsten waren opmerkelijk. Er is dus een soort consensus over waar een goede tracklisting aan moet voldoen. De CD lijkt nog steeds een belangrijke geluidsdrager. Enkele bands vinden dit juist niet meer zo relevant. Die richten zich meer op de volgorde van hun MySpace-lijstje en brengen überhaupt geen CD's meer uit. Een goede tracklisting bepalen lijkt een ambacht dat je steeds beter beheerst naarmate je het vaker doet. Helaas brengen bands niet aan de lopende band albums uit en lijken A&R-managers en andere platenbazen hier in het voordeel. Zij zullen dus al snel een stempel op een tracklisting drukken."
Vraag is of er verschil is tussen het bepalen van een tracklisting van een debuut of opvolgers? Je kunt je voorstellen dat wanneer je bekender bent het publiek nieuwsgieriger is en je meer 'kunt maken' en experimenteren. Tip van Martijn: "Kijk eens op Last.fm wat het luistergedrag bij verschillende CD's daar is. Dat kan erg verhelderend zijn."
Verder geldt natuurlijk dat, net als bij alle artistieke uitingen, eigenlijk geen enkele regel bepaalt wat je moet doen. Het is de eeuwige spagaat tussen wat je zelf wilt en wat je denkt dat goed is voor de aandacht en verkoop. "Juist in deze tijd van MP3's, torrents, iPods en playlists is het steeds minder belangrijk dat een CD een coherent geheel is", aldus Martijn. "De meeste mensen zullen de single op YouTube bekijken en dat is het dan. Een andere opmerkelijke ontwikkeling is de stijgende lijn in vinylverkoop [zie bewijs hier]. In de nabije toekomst zou het wel eens zo kunnen zijn dat de fysieke beperking van een tweezijdige zwarte schijf van 180 gram weer bepalend wordt. De CD is er over 10 jaar niet meer, vinyl waarschijnlijk nog wel. Veel van de muzikanten die bij mij opnemen brengen hun muziek ook op vinyl uit en ze worden steeds beter verkocht."
Tot slot legt Martijn uit waar hij alle wijsheid uit deze serie vandaan haalde: "Voor een gedeelte van dit stuk heb ik gebruik gemaakt van een vragenlijst die ik naar diverse bands heb gestuurd waar ik recentelijk mee heb gewerkt. De overeenkomsten waren opmerkelijk. Er is dus een soort consensus over waar een goede tracklisting aan moet voldoen. De CD lijkt nog steeds een belangrijke geluidsdrager. Enkele bands vinden dit juist niet meer zo relevant. Die richten zich meer op de volgorde van hun MySpace-lijstje en brengen überhaupt geen CD's meer uit. Een goede tracklisting bepalen lijkt een ambacht dat je steeds beter beheerst naarmate je het vaker doet. Helaas brengen bands niet aan de lopende band albums uit en lijken A&R-managers en andere platenbazen hier in het voordeel. Zij zullen dus al snel een stempel op een tracklisting drukken."
Dank voor je uitgebreide en zeer informatieve verhaal, Martijn! Mooie serie geworden. Directe aanleiding was de geslaagde cartoon die je me stuurde en die ik eerder plaatste. Blijkbaar schuilt daar veel waars in. In de reacties lieten ik en 7 lezers van dit blog het album achter met hun perfecte tracklisting. Wie dat toen niet heeft gedaan, heeft hier een tweede kans. Schroom niet!
4 opmerkingen:
XTC - Apple Venus vol1
Dank je wel Martijn (& Niels)! Goede serie!
Mewithoutyou - Brother, Sister... megalomaan mooie opbouw met terugkerende "reclameblokjes" van 1 uit elkaar getrokken nummertje en een zinderend gestripte anti-climax aan het einde.
briljant
(sorry even anoniem, geen inloggegevens bij de hand)
Tim
Stairs to Nowhere
Bazz, Marc Nolte, Helge Slikker, Hans Sigmond, Lydia van Maurik-Wever, Sjoerd van Kammen, Leon Geuyen, Willem Janssen, Minco eggersman, Pim van de Werken, Jeroen van der werken Ramses Singeling en Carsten bedankt voor het meewerken!
Groet,
Martijn (Mailmen)
Een reactie posten