1 juli 2009

De nieuwe Coverclub onder de loep genomen

Vorige week woensdag was ik bij Onder Invloed met Tim Knol en Anne Soldaat. Leuke avond. Die Tim kan wel zingen zeg! Zie ook de lokale 3VOOR12. Tout Utrecht liep er rond en zo sprak ik o.a. Pim, één van de drijvende krachten achter de Coverclub, en Sander van Novack, die Gypsy Woman coverden. Ik beloofde Pim terug te komen op hun compilatie.

Waarom? Allereerst omdat een rijtje covers doorgaans een groot doorskip-gehalte heeft. Dat geldt niet voor deze verzameling. Alle versies hebben een eigen smoel (Annabel! Pien die Sting doet!), zijn vaak goed tot zeer goed en de compilatie klopt als geheel. Niet te lang, niet te kort, precies goed. Check zelf.

Op dit blog gaat het veel & vaak over marketing, promotie en publiciteit, maar muziek is en blijft het belangrijkste. Meer dan ooit! Met een strak, inspirerend thema rond een bewezen concept (covers) is het eindresultaat van hoge kwaliteit. Creativiteit is niet te sturen: je hebt altijd dat beetje geluk en inspiratie nodig, maar met een strakke planning, scherpe briefing, goede deelnemers en het scheppen van de juiste randvoorwaarden help je die creativiteit enorm.

Dan de wijze waarop Pim en Leon de marketing, promotie en publiciteit hebben aangepakt. In de originele post kwam dat zijdelings ter sprake, maar nadat ik woensdag met Pim sprak realiseerde ik me dat zaken die voor mij voor de hand liggen, voor anderen eye-openers zijn. Nadat de 10 tracks binnen waren hebben Pim en Leon met hulp van Roel een eenvoudige maar uiterst functionele site ontworpen waar alles dat met het project te maken heeft gemakkelijk is te vinden. Ik heb het hier al eerder gezegd: je eigen site is je hoofdkwartier. Daar moet alles te vinden zijn, als eerste en in de hoogste kwaliteit. En liefst ook een paar mooie dingen die nergens anders te krijgen zijn. Naast de muziek, die snel download- en beluisterbaar is via de veelgeroemde Bandcamp-player, bewijst de Coverclub de deelnemende artiesten een prima dienst door van ieder een beknopte aanbeveling te plaatsen + foto en 2-3 relevante links naar sites en biografie. Zie hier.



En wat valt je op? Ook als je op die bands-pagina klikt blijven de Bandcamp-player en het beste idee van deze actie vol in beeld: de 10 YouTube-filmpjes. Van Pim begreep ik dat dit een bere-klus was om te maken, maar het resultaat is er dan ook naar: de originele clips gemonteerd op de 10 Coverclub-versies. Vaak met hilarisch resultaat en vooral een hoog doorstuur- en moet-je-nou-eens-kijken-gehalte. Zo heeft hét muzieknieuws van afgelopen week Silence is Sexy al bijna 1.000 views op hun uitstekende versie van Billie Jean opgeleverd. Komend jaar zullen duizenden mensen bewust of onbewust langs 1 van de filmpjes op YouTube surfen en met 1 klik bij de Coverclub terecht komen. 1 Klik, want Pim heeft (razend slim!) directe links naar de Coverclub en de site IN ieder filmpje gemonteerd. Dat noem ik een goed idee briljant afmaken!

In het verhaal dat Leon vorige week vertelde liet hij vallen 3VOOR12 benaderd te hebben om het project op de Luisterpaal te krijgen. Niet gelukt. De ochtend dat ik het op mijn blog zette en er samen met 4-5 anderen druk over Twitterde, bood 3VOOR12 alsnog aan de compilatie op hun Luisterpaal te plaatsen. Een klein voorbeeld van actie-reactie waar ik sterk in geloof: wees geen Calimero, wacht niet af, bedel niet om aandacht of airplay (frustrerend!), maar maak je eigen sterke verhaal rond je muziek. Een verhaal dat de moeite van het doorvertellen waard is, creëer er met behulp van sociale platforms, je netwerk en internet rumoer omheen en kijk 'ns wat er dan gebeurt!

Ook belangrijk op je site of platform: de mogelijkheid voor fans of luisteraars om te reageren of hun mening achter te laten. En tot slot 1 klik naar de contactgegevens, een e-mail adres. Simpel, maar essentieel.

Zoals ik het zie is www.coverclub.nl de winkel en hengelt de Coverclub met 10 stukjes aas in de YouTube-vijver naar geïnteresseerde klanten. Heel slim, creatief en effectief! Bovendien is het geen gekunsteld idee, maar sluit het 100% aan bij de muziek en het concept. Ook vind ik de aanpak van Pim, Leon, Roel en Barry een uitstekend voorbeeld van online marketing en promotie die aantoont dat creativiteit en vooral effectiviteit schuilt in perfecte uitwerking van details. In dit voorbeeld zijn dat de functionele site, het feit dat de Bandcamp-player en reacties daar altijd in beeld blijven en vooral de directe links in ieder YouTube-filmpje. Klasse! De volgende editie heeft als thema Neue Deutsche Welle begreep ik? Of doe een Kerst-CD. Ik kijk er naar uit!

2 opmerkingen:

Silence is Sexy zei

Dank voor je loftrompet! Na een stuk op de Viva-website staat er nu een hele pagina over ons clubje in de Revu: http://twitpic.com/8xn1h

Een kleine correctie: de luisterpaal was al wel toegezegd voor deze editie. Leon doelde met zijn uitspraak op zijn originele plan uit 2006 om de coverclub helemaal binnen 3voor12 uit te voeren. Daar was destijds geen interesse voor.

Nils Breunese zei

Een kersteditie hadden ze in 2006 al: http://www.coverclub.nl/editions.php