9 oktober 2009

BUMA update

Vorige week donderdag ontstond een heftige discussie over nieuw beleid van BUMA. In deze post schreef ik:

"Twitter ontplofte vanmiddag: BUMA/STEMRA introduceert Fair Play, nieuwe regelgeving voor het gebruik van muziek op internet. Dit voorgenomen beleid verdient een eigen blogpost, eentje die net zo stupide is als deze regelgeving. Lees hier hoe het zit [ook in het Engels, via Lykle], inclusief stuitende rekenvoorbeelden. Als BUMA/STEMRA deze wet strak handhaaft, betekent dat het einde van blogs als deze."

Er wordt onder genoemde post druk gediscussieerd. Praat mee. Maar er wordt op de interwebs meer gezegd en dat update ik regelmatig:
Boeiend in het licht van deze discussie: in plaats van klagen over nieuwe regelgeving licht Marco een alternatief toe in zijn presentatie over 'copy left':


Weten welke Nederlandse artiesten wel/niet bij BUMA/STEMRA zijn aangesloten en wie je straks dus probleemloos kunt streamen en embedden? Check de lijst van Martijn en vul waar nodig aan.

Tot slot nog even lachen: BUMA/STEMRA biedt leerzame stage rond klanttevredenheidonderzoek. En Hitler zit er dus wéér achter:


Wordt vervolgd.

5 opmerkingen:

Marinus zei

Al het geld wat ik eind 2011 binnenkrijg voor onze clips op jouw log, krijg je van me terug hoor.

Geert Jan zei

Mm dat zijn bedragen waar ik het niet voor zou doen. Vraag me af waar ze dat op baseren terwijl de meeste mensen niet of nauwelijks geld genereren met hun blog.

Jim Offerman zei

Vimeo weigert mij om die Marco Raaphorst video te laten zien, maar hij staat gelukkig ook op YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=MrZHiVTFMnI

Eric zei

Bedenkingen bij de 'knieval' van Buma: http://log.komma.net/2009/10/09/haalt-buma-bakzeil/

Casper | Kensington zei

Nou, dan zijn we mooi de sjaak als we onze plaat begin 2010 releasen, Youtube is een haast onmisbare schakel in de promotie van je muziek. Zo zie ik het ook, als promotiemiddel. BUMA kan wel dit soort kortzichtige maatregelen gaan treffen, maar het zou mooier zijn als ze langer op een plan gingen zitten waar de muziek consument anno 2010 (die niet meer gewend is voor muziek te betalen, vooral niet op internet, waar het eigenlijk al sinds het begin illegaal gedownload wordt) begrip voor en feeling mee kan hebben. Zo jaagt de BUMA de consument alleen maar het harnas in, de goodwill jegens kunstenaars neemt af en de kloof tussen artiest en consument wordt groter. Op dit moment komt de BUMA dus eigelijk niet echt op voor de belangen van artiest, in mijn optiek. En wat Geert-Jan ook zegt, blogs genereren over het algemeen weinig geld met al dan niet embedden van YT filmpjes...