Hoe je als muzikant in een razendsnel veranderende muziekindustrie je eigen boontjes dopt.
Niels Aalberts deelt zijn ervaringen, tips, trucs & adviezen, nodigt anderen uit dat ook te doen en vermijdt iedere schijn van objectiviteit. Daarvoor ga je maar naar www.ehpo.net. Daar lees je ook waar Niels al die praatjes over muziek, internet, social media, marketing, management, uitgeven en ondernemen vandaan haalt.
Twee kanten aan ieder verhaal en dus ook aan dat van de moderne muziekindustrie: Garth Brooks' kant en Bobs kant. Waar sta jij?
Bob wees me ook op dit interview over de staat van de filmindustrie en de overeenkomsten met de muziekindustrie. Sleutel-alinea: "[The film industry] will have to chase legal remedies, legislative agendas, all the way to what they view as being the end of the line before they say 'OK, so this really is the landscape we're stuck with. As much as we didn't want it, this appears to be it. Now we have to just dive in and make businesses that work here.' And that's where music has only just arrived in [America]. Note that it hasn't even come close to arriving in a lot of European countries. If you ask Universal Music Group in the U.K. 'Are you going to win this war on piracy?' they will say 'Oh yes, swiftly and decisively and soon. The rate of peer-to-peer infringement will be down 70% in the U.K. in the next few months.' They have specific targets. Not here. We've exhausted all of those paths. There's a big gap. If the music industry in this country just now sort of arrived at the conclusion where they say 'We just have to play on this field even though it ain't home court and there isn't a lot of advantage.' And in some territories, music hasn't even gotten there yet, then how can Hollywood be there?" Dat geïnterviewde Eric Garland, oprichter van entertainmentdata-site Big Champagne, gelijk heeft bewijst deze uitverkoop in Hollywood.
Wat een enorme sukkel. Ik had Armin slimmer ingeschat! Margriet Koedooder is overigens entertainment-advocate dus die kan het weten...
Frequente lezers van dit blog weten dat ik geen fan van MySpace ben. Het is verworden tot een statische, gedateerde, slecht-functionerende etalage van je muziek, waar voorbijgangers zonder blikken of blozen langs surfen, op weg naar interessantere dingen op het wereldwijde web. Voor muzikanten zijn er inmiddels 1.001 flexibele, mooie, effectieve en beter functionerende platforms en applicaties waarmee ze aandacht voor hun muziek kunnen genereren of omzet maken. Rupert maakt het nu nog bonter door wat statistieken en een video-archief te presenteren als the next best thing since sliced bread voor MySpace-gebruikers. Mafkees. Daarom stellen we MySpace een ultimatum: doe écht iets goeds voor de miljoenen bands die hun muziek daar nog steeds hebben staan of over precies 1 jaar heffen we allemaal onze accounts op. Lijkt me een uitstekend plan dus doe mee! Dirk Scheringa heeft gemerkt wat er gebeurt als klanten zich massaal mobiliseren...
Andrew Dubber is niet te beroerd om uit te leggen waar MySpace' kansen liggen:
Frequente lezers kennen ook mijn toenemend enthousiasme over Twitter. Als ik (gast-)colleges geef of dat enthousiasme deel met mensen in mijn omgeving, merk ik dat de hype rond Twitter nogal wat vooroordelen tot gevolg heeft. Samengevat: 'Wie zit er nu te wachten op waar jij mee bezig bent, dat je koffie zet en de afwas doet?' Jammer, want Twitter is in mijn ogen met afstand het leukste, beste en bij vlagen meest effectieve platform op internet op dit moment. Zonder overdrijven! Niet overtuigd? Op Erwins blog legt Ton Wesseling uit wat Twitter inmiddels voor hem doet, iets waar bijv. The Gasoline Brothers over mee kunnen praten. Erwin brengt komende dinsdag zijn Handboek Communities uit. Een must-read, lijkt me. En dat-ie niet uit z'n nek lult blijkt wel uit hoe Erwin zijn boek met behulp van communities en social media op een haar na de Top 10 in weet te krijgen:
Meer Twitter: Tweet For A Track. Uiterst simpele maar o zo effectieve tool om je muziek rond te Tweeten.
Twee andere nieuwe tools voor startende muzikanten (samenvatting hier): MobBase voor je eigen iPhone apps en DigABand, dat claimt het aantal optredens te helpen vergroten en de relatie met fans te intensiveren.
De kaartverkoop voor de finales van de Grote Prijs van Nederland is gestart.
Ik doe hier al langere tijd druk over het briljante Bandcamp. Steve ook en hij legt goed uit waarom we dat doen (via Leon). Lezen als je nog niet overtuigd was. En dat geldt ook voor jou, Rupert!
Meer kijkvoer: 4-delige BBC-documentaire over de geschiedenis van electronische muziek, The Great Bleep Forward.
Turbo Recordings, het label van de Canadese DJ/producer Tiga, heeft sinds kort een subscription model. Voor een bedrag van €30 krijg je een jaar lang alle releases als 320kbps MP3's doorgestuurd. Je kunt ook voor €45 een Pro DJ abonnement nemen. Dan krijg je de tracks een week voor de releasedatum. Met toekomstige releases van o.a. Proxy en ZZT is dit een leuke deal voor fans van het label. En soms doet Turbo wat extra's: Engelse fans die nu lid worden krijgen een gratis kaartje voor Matter in London morgenavond. Doet Tiga stukken slimmer dan Armin! Via Kevin.
Tot slot: punk- en DIY-legende Billy Bragg is samen met Jon Newton het A2F2A-blog gestart: Artists-to-Fans-to-Artists. Lees het mission statement.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten