19 oktober 2009

John Coffey doet het zo (1)

De 'trailer' van John Coffey's debuutalbum stond hier eerder. De 5 heren doen deze week op EHPO uit de doeken hoe ze hun zaken hebben aangepakt en dat filmpje legt in 40 seconden het creatieve concept achter artwork, marketing en promo mooi uit. Voor wie 'em gemist heeft:



Gitarist Twan Eikelenboom vertelt: "We hebben onze debuutplaat VANITY vorig jaar november opgenomen bij Mailmen in Utrecht en begin dit jaar voor de release getekend bij Sally Forth Records. Samen met hen hebben we het concept voor onze plaat aangescherpt en de afgelopen maanden zijn we druk geweest om alles klaar te krijgen voor de release. Zelf ben ik de afgelopen tijd bezig geweest met onze online netwerken en vooral onze nieuwe website [gaat dat zien!], samen met designer Hein Lagerweij."

Valt je op hoe lang er tussen opname en release van VANITY zit? Een jaar! Een albumrelease is net Clearasil: you've only got one chance to make a first impression. Mooie, opvallende dingen maken en die op het juiste moment en de juiste manier naar buiten brengen kost voorbereiding en tijd. Neem die. VANITY ligt komende donderdag in de winkel. De albumpresentatie is dezelfde avond in EKKO, tickets hier. Komt allen.

Twan vervolgt: "Voor onze website hebben we een strak beeld aangehouden: we schieten een kogel door onze eigen website. Dat beeld van kogelgat, kogel en guns komt terug in al het artwork en alle uitingen voor VANITY. We hebben daarnaast allerlei ideeën verzonnen om door te voeren in andere communicatie." Daarbij kun je ook te ver gaan: "Kogelbrieven rondsturen een dag voordat onze plaat bij recensenten op de mat zou liggen vonden we toch niet zo'n goed idee - we hadden geen zin om een nacht in de cel te zitten - hoewel het wel geweldige Tweets had opgeleverd. We hebben uiteindelijk in de envelop en biografie een gat 'geschoten' en die opgestuurd naar recensenten:

Tof detail is dat TNT post er in sommige gevallen een 'damaged goods' sticker op heeft geplakt:"

Dit intrigerende pakketje lag eergisteren ook bij mij in de bus. Foto's van ontvanger David en ontwerper Hein.

Tot zover hoe John Coffey's spullen eruit zien. Prachtig! Morgenmiddag vertelt Twan hoe ze hun schitterende website technisch hebben ingericht en waarom. Daar zit namelijk beleid achter. Tot slot van deze serie geven de heren woensdag concrete tips over hun online aanpak. Dit belooft boeiend te worden.

6 opmerkingen:

Tim@Primerrock zei

Ik wacht met smart op de volgende in de serie!
Dit is intressant!
We zijn zelf ook bezig met een cd'tje te releasen,
toch nog maar even beter plannen..?

Silence is Sexy zei

Heel goed concept!

Als jullie er zelf nog niet aan gedacht hadden: er zijn op internet mooie beelden te vinden van kogel-inslagen in super-slowmotion. Plak jullie muziek erachter en laat de YouTube hits tot je komen.

monstertux zei

Knap werk. Complimenten.

(en mijn plaatsingscode is 'potfr' ;-))

Paul zei

Heren,

Goed concept en goed doorgevoerd. Te gekke animaties op de website. Ik werd er door gepakt.

Succes met de Release

Groet,

Paul Heijink

bram zei

Mooi idee, met dat gat in de envelop! En mijn complimenten voor (oud-klasgenoot!) Hein!

Johan zei

Goed werk mannen! Echt heel mooi geworden allemaal. Komt allen komende donderdag: John Coffey + The Medics in Ekko...

Check de concertposter hier.