1 oktober 2009

Kwartaalcijfers (3)

Zoals ieder kwartaal een overzicht van de 10 bestgelezen posts op dit blog, voor het geval je iets hebt gemist:
  1. Beetje jammer dat op een blog dat pretendeert om inhoud te draaien de absolute winnaars de tieten van Grace Jones zijn. Met ruime afstand zelfs: 897 views, meer dan het dubbele van elke andere EHPO-post ooit. Sex sells, zoveel is duidelijk.
  2. De runner-up is gelukkig wél inhoudelijk, gebracht als modern stripverhaal: Twitter vs. het auteursrecht. Met dank aan Joost + een interessante discussie in de reacties.
  3. Nachtwerk, maar gezien de populariteit de moeite waard: mijn persoonlijke Lowlands-gids 2009. Het hele blokkenschema doorlopen en harde keuzes gemaakt. Als ik uiteindelijk 20% van m'n goede voornemens heb gehaald, is het veel. En jij?
  4. De volgende post sluit hier mooi bij aan: de zegetocht van Kyteman's Hiphop Orkest op Lowlands. Met de mooiste foto van Atze, enkele recensies en een link naar de registratie van het complete optreden. See for yourself.
  5. Niet alles met Kyteman lukt. Ik vroeg een aantal maal om hulp bij het maken van de clip voor Une Seule Fois: veelgelezen, teleurstellend weinig reacties.
  6. Hier ben ik blij mee: Wilde Ideeën & Nieuwe Muziek in de Top 10! Deze vaste rubriek op vrijdag lijkt steeds populairder te worden. Dat aflevering 28 hier staat komt vermoedelijk door de veelgelezen en gereTweette (schrijf je dat zo?) blogpost van Imogen Heap. Nog steeds een aanrader.
  7. Het dreigement dat EHPO ermee ophield deed veel mensen schrikken én lezen. Loos alarm, maar Trent Reznors verhaal staat nog steeds als een huis.
  8. Een soort Twitter-strip sloot ook The Gasoline Brothers doen het zo (2) af. EHPO volgt de broers met zeer veel interesse omdat het succes van hun acties zo ontzettend goed laat zien wat er mogelijk is als je je met je muziek, enthousiasme en een open blik op internet stort. Ziet ook 3VOOR12. Aflevering 2 focust op de hoofdrol voor Twitter in de Koos Moerenhout-hype. Hun pas verschenen tweede album gratis downloaden kan ook ook nog steeds.
  9. Enthousiast fotoverslagje van het leukste nieuwe festival van 2009. Tot in 2010!
  10. Geweldige actie van Wilbert: ontwerp je eigen albumhoes. Wij maakten er een passende compilatie bij (download-links werken nog). Crowdsourcen en wedstrijdjes verhogen het bezoek!
Een paar wijze lessen bij het zien van deze Top 10:
  • Blogposts met een actuele link naar een populair onderwerp (de Lowlands-gids, Grace Jones en Kyteman aldaar, Into The Great Wide Open) scoren uitzonderlijk goed, vooral als ze tijdens of direct na een evenement of optreden zijn geplaatst.
  • Via het onvolprezen Google Analytics zie ik verder dat het helpt als alle illustraties uitgebreid en relevant getagt zijn. Foto's dus als 'Kyteman's Hiphop Orkest live optreden Lowlands Alpha 22 augustus 2009.png' of 'Into The Great Wide Open 2009 Vlieland Stortemelk.jpg'. Goed om te weten voor je eigen site, releases, tours en optredens!
  • Bij interessante posts, bijvoorbeeld de link in Wilde Ideeën & Nieuwe Muziek, werkt Twitter als een gigantisch vliegwiel voor je bereik en het aantal lezers! Hetzelfde geldt voor een beetje sensatie (Grace' topje, het einde van EHPO), mits gedoseerd gebruikt. Iets om rekening mee te houden bij je eigen blogs en communicatie.
Eerdere afleveringen in deze serie en derhalve perfecte startpunten om de beste en populairste informatie op dit blog te vinden zijn dit, dit en dit: barstensvol links, tips & trucs over muziek, productie, opnamen, internet, marketing en promotie, voor muzikanten en andere geïnteresseerden. Aanmelden voor EHPO Headlines kan ook nog steeds: iedere maandag alle links naar nieuwe berichten in 1 overzichtelijke mail.

Morgen meer Wilde Ideeën & Nieuwe Muziek.

6 opmerkingen:

Hilke zei

sorry, deze kan ik uit beroepsmisvorming niet laten liggen: iets minder doceren en beter doseren, Niels :-)

Unknown zei

Als in: minder schrijven, andere stijl?

m zei

Haha nee, je schreef: 'Hetzelfde geldt voor een beetje sensatie (Grace' topje, het einde van EHPO), mits gedoceerd gebruikt'

gedoceerd moet gedoseerd zijn.

Unknown zei

Ha :-) Verbeterd. Dom.

Maar Hilkes opmerking over de 'schoolmeester-toon' van dit blog hoorde ik eerder deze week ook van Atze. Vandaar. Misschien is een verandering van stijl op z'n plaats, na 1 jaar...?

Hilke zei

Ik bedoelde het inderdaad als grapje over de spellingsfout.

Schoolmeesterachtig vind ik het niet echt. Maar nu we er toch over bezig: soms is het misschien wel wat te veel, vooral de posts met opsommingen van 6 linkjes in één zin :-) Volgens mij zou je er een dag over doen om dat allemaal te lezen. Ik doe het dus niet. Ik heb ook ergens geleerd dat je links eigenlijk duidelijk moeten maken wat er achter zit. 'hier' als linktekst is dan naar het schijnt te vermijden. Soms heb ik wel eens bij EHPO: waar leidt die link me naar toe, vaak immers iets dat ik zelf al heb gelezen :-)

maar ik vind het een goede blog hoor, ik vraag me af waar je de tijd vandaanhaalt...

Unknown zei

Ik soms ook :-)