20 oktober 2009

Perfect Elliott Smith (door Roy Santiago)

Roy Santiago is naast liedjessmid ook liedjesverzamelaar. Inspiratie haalt hij uit oude soul, geluid uit de jaren '70 en '80 en de betere popliedjes van nu. Samen met zijn lief draait hij geregeld plaatjes op feestjes als het Goed Volk DJ-team. Met enige regelmaat brengen ze DIY verzamel-CD'tjes uit voor vrienden en bekenden. Momenteel werkt Roy Santiago samen met Pascal Deweze in Antwerpen aan een nieuwe plaat. Ook verschijnt binnenkort van zijn hand het project Shipwreck Songs. Eerder materiaal is gratis te beluisteren en te downloaden op zijn website.

Niet iedere artiest verstaat de kunst van het liedjes maken als de andere en sommigen zijn dan ook beter vertegenwoordigd in de platenkast van Roy Santiago. Elliott Smith is daarvan een groot voorbeeld.

HIER Perfect Elliott Smith voor Mac,
HIER voor PC.



"Er zijn altijd mensen in je omgeving die concerten hebben gezien waar je jaloers op bent. Pavement in een achterzaaltje in Dordrecht, een onverwacht nachtconcert van Prince in de jaren '80, The Bintangs toen ze nog rond de 23 waren en de versterkers op 11 hadden staan, dat soort concerten. Zal je ook net zien dat die mensen zich elk detail weten te herinneren van die avond. Wat hun toenmalige liefjes aanhadden, complete setlists, hoeveel soorten speciaal bier ze bij de bar op de tap hadden... Vermoeiende gesprekken. En hoewel ik altijd geïnteresseerd ben in speciaal bier kan ik maar zelden echt jaloers worden.

Ik heb Elliott Smith zien optreden.

Ik sjokte aan het begin van deze eeuw eens achter een vriend aan op Rock Werchter. Veel te heet, veel te weinig geslapen en matige bands op de bewuste dag. Vriend ging bij een singer/songwriter kijken waar ik weleens van gehoord had en ik ging dus maar mee.

Elliott Smith kwam op met een brede grijns op zijn gezicht en een glimmend T-shirt aan van Willy Nelson. De show begon met 'Son of Sam' en ik zat er meteen in. Een half uur later, zoiets, speelde de band 'Everything Means Nothing To Me' en alles klopte. Het geluid, de samenzang en boven alles: een Elliott Smith die er voor ging.

Een paar jaar later was ik in Glasgow kortstondig verliefd geworden op een Zweeds meisje die van zijn muziek hield. Daar enigszins door gestimuleerd kocht ik 'Either Or' en in de weken daarna de rest van zijn albums. Met dat meisje werd het niks. De vriend sms-te dat Elliott Smith overleden was. Ik was verdrietig, maar niet om haar."
- Roy Santiago

Vanmiddag rond 14u deel 2 van John Coffey doet het zo. Volgende week: Perfect (early) Bowie.

5 opmerkingen:

Silence is Sexy zei

Helemaal niks van From A Basement On A Hill erop? Ik vind Pretty (Ugly Before) en King's Crossing van die plaat helemaal geniaal.

Roy Santiago zei

Jawel hoor. Twee stuks. Don't Go Down en Little One.

breun zei

Best. Songsmith. Ever.

breun zei

Ik ben overigens ook heel erg blij dat ik hem heb zien optreden. Solo in de Melkweg en met band in Paradiso. Magische shows.

Gerben zei

@roy @breun ~jaloezie~
Half Right (op de compilatie "New Moon) is ook een meesterwerkje.