2 oktober 2009

Wilde ideeën & nieuwe muziek (35)

Smeer eerst maar een stapel boterhammen, want het is een boel deze week:
  • U kent uiteraard Het Zesde Vlak van mijn warme vriend Wilbert. Hij heeft de twijfelachtige primeur van een heus tribute-blog. Of moet ik zeggen 'copy cats'? Check die titel! Werpt iemand zich op voor tweedehulpbijplaatopnamen.blogspot.com?
  • De 20 beste acid-housetracks. Over oude muziek gesproken: goed, beter en rampzalig nieuws van het herenigingsfront. HELP!
  • Sterk en verhelderend interview met Tim Kuik van BREIN. Maakt 'em een stuk realistischer en ja, toch ook sympathieker. Goed werk, Atze én Tim.
  • Afgelopen zaterdag Koefnoen gezien? Hoe zou dit zitten met de afrekeningen van BUMA/STEMRA:


    Of moet ik daarvoor kijken in de nieuwe brochure Digitale Tarieven 2010? Pim reageert verontwaardigd, Marco is furieus en 3VOOR12 legt uit. Dit krijgt absoluut een vervolg, bijvoorbeeld na de persconferentie van BUMA. Doe ondertussen mee aan de actie als je blogt.
  • A.s. zondag meer Kyteman, in de laatste aflevering van In A Cabin With, 17.05u op NED2 (NPS), samen met Morris Kliphuis:

  • Wordpress-gebruiker? Hoe je Soundcloud-tracks embed (via Lykle).
  • Gouden Kalf voor Perquisite? We zullen het vanavond weten.
  • Bob fileert met enige regelmaat op geheel eigen wijze (eigenwijze?) de Amerikaanse albumverkopen en hitlijsten. Niet voor iedereen interessant. Z'n conclusie wél: "Holy fuck. While everybody's been focusing on people stealing the music, the whole business imploded. The album model has been destroyed. You're better off selling one hit single on iTunes and having no album! The concept of a hit driving fans to hear the other 9 tracks is laughable. People know the rest is crap. They've learned this over decades. It will take years to convince them otherwise. But you've got to start with great music, that's the only way out of this. And there's just not enough of it. Because the industry is leaving the consumer out of the equation. Labels sell to radio [waar!] and indies are so busy trying to look hip, most people don't pay attention. A sorry state of affairs, but not terminal. Just like Facebook eclipsed MySpace almost instantly, music could be revived again. But not by Rupert Murdoch and those fucks at MySpace, they're too old wave, but by innovators. You might decry Twitter, but there's more action there than there is on [the charts]. Twitter is everything music used to be: immediate, thrilling, satisfying, educational. And you could be a part of it! Interscope doesn't care about fans, it cares about lifestyle, that of its executives, and the fans know it. I don't see Jimmy [Iovine] inviting Black Eyed Peas fans into the building to romp and participate. It's us versus them in the music business whereas online we're all in it together, the customer is truly king." Punt.
  • Een voormalig directeur van EMI werpt een blik in de toekomst. Professional/blogger David Sherbow ook. Winnaar van de week is echter deze blogpost, The Product Features That Will Save Recorded Music, inclusief stroomschema (via Bonny):

  • Staat daar ook in wat een fan waard is? Hier wel. Wist niet dat je dat met een eenvoudig spreadsheetje kon uitrekenen...
  • Lucy in The Sky with Diamonds is niet meer :-(

  • Kane toont zich het afgelopen jaar opvallend bescheiden, zie o.a. de opname en productie van het komende album. Gelukkig hebben we er een 'nieuwe' band met lange teentjes bij. Of is het een storm in een glas water? Mooi dat Twitter dit soort misverstanden uit de wereld helpt!
  • Meer Twitter: ze beginnen een eigen app store (via Frank). Dit wordt spannend om te volgen!
  • En de Tweetie-app wordt binnenkort zwaar geüpgrade (via Erwin). Fijn, want die gebruik ik met veel plezier op m'n eigen aiPhøne! Minder: huidige Tweetie-gebruikers krijgen geen gratis upgrade, maar moeten gewoon betalen voor de nieuwe versie. Ondertussen lijdt het geen twijfel dat sociaal netwerken vooral mobiel gebeurt. Daar moet jij dus ook zijn met je muziek!
  • Twitter #FAIL (via Bram): het Nederlandse kantoor van Warner Music Twittert:



    En als je klikt?
  • Gelukkig is Warner er wél uit met YouTube.
  • Lily Allen stopt met muziek. Toch? Of toch niet?
  • En Thom Yorke begint weer, mét Flea!
  • Tot slot: Ditto ziet er goed uit (via Marcel). Ze beloven wereldwijde levering aan 700+ winkels en behoud van 100% van je royalties en rechten. Dat klinkt te mooi om waar te zijn! Ook deze overzichtelijke vergelijkingstabel is indrukwekkend:


    Iemand ervaring? Deel het hier!

7 opmerkingen:

Jim zei

Hee, dat is gek - die Paramore/WMNL twitterfail, my bad waarschijnlijk. Ik ga eens navragen waar het fout gaat, het is een 'Europese' link dus het zou moeten werken... raar.

Goeie sessie hoor, by the way ;)

Unknown zei

Kijk, daar houd ik van: 'big corporations' die gewoon reageren op problemen. Laat me weten wanneer het gefixt is!

Bram de Wijs zei

:)

Bram de Wijs zei

ze reageerden trouwens niet op twitter!

Jim zei

Problem solved! - We hebben vier links aangeleverd gekregen waarvan één 'Europese' (mtv.tv) link. Wegens rechten beperkingen e.d. zijn de US, UK en EU links allemaal afgeschermd per land/gebied en gingen wij er vanuit dat we voor NL de EU link moesten doorzetten.

Blijkt dus niet te werken, maar bij deze dan toch voor alle Paramore fans:
http://www.mtv.com/videos/misc/431889/ignorance-live.jhtml#id=1620645

Enjoy!

@bram, thanks. Maandag weer achter de Twitter ;)

Bram de Wijs zei

Mooi! :) Jammer voor Niels' blog dat het geen echte fail blijkt waarin majors zoveel grenzen aan hun online promo stellen dat ze zichzelf in de vingers snijden ;)

Jim zei

Ik zou willen zeggen gelukkig maar, ipv Jammer ;)