21 oktober 2009

John Coffey doet het zo (slot)

Twan sluit deze serie af met enkele nuttige tips voor online tools die zijn band John Coffey met succes gebruikt:

"Voor Twitteren of het uploaden van foto's van een optreden met een mobiele telefoon is Moby Picture ideaal. Daarmee wordt een image of video geüpload en gelijk doorgepost op zowel Twitter, Facebook, YouTube als Hyves.

Voor optredens willen we gaan werken met
Ustream - een online tool die ervoor zorgt dat je je eigen show live kunt streamen, ook via je mobiel. Je kunt schedules maken en er zit bij de live stream ook een Twitter-chat. We hebben Ustream veel gebruikt in de studio tijdens de opnamen van de plaat bij Mailmen en willen binnenkort met een mobiele telefoon ook een optreden live streamen. John Coffey Live TV! Een probleempje is nog de WIFI-connectie van veel zalen, maar op mobiel breedband lukt het ook redelijk. Wordt vervolgd.

Een hele handige tool die wij gebruiken is
Google Forms. Je kunt hiermee formulieren aanmaken, zoals nieuwsbrief-aanmeldingen of reserveringen voor onze release-show morgen. Die worden vervolgens direct in een spreadsheet gezet binnen Google Docs.

We wilden zoveel mogelijk content automiseren door middel van feeds. Het is ideaal om je netwerken automatisch te updaten, maar het is wel handig om te weten welke services je waaraan hebt gekoppeld. Wat voor ons goed werkt om informatiestromen in kaart te brengen is
Mindmeister, een mind mapping tool waarmee je een overzicht maakt van je feeds en online informatiestromen. Zie hier de onze:

Bovenstaand diagram laat zien hoe informatiestromen lopen en waar ze terecht komen binnen ons sociale online netwerk. Het levert informatie waar moeten we updaten, waar updates terecht komen en wat vervolgens de totale 'opbrengst' is van 1 keer informatie invoeren.

Het is op
Twitter soms lastig om je vrienden te organiseren. En waar zitten mensen die onze muziek misschien leuk vinden? Een handige tool waarmee je snel mensen kunt vinden en overzichtelijk kunt beheren is Refollow.

Tot slot: om content online rond te sturen maken we zoals gezegd gebruik van
Artistdata, al vaker genoemd op dit blog. Daarmee updaten we via RSS-feeds ook onze website. De pagina 'shows' op onze website linkt bijvoorbeeld direct naar de ArtistData-feed: je hoeft dan niet meer apart je homepage te updaten, maar update je homepage, MySpace, Facebook en Twitter tegelijk."

Dank voor deze tips en jullie inspirerende verhaal, Twan. Volgens mij is alleen jullie Last.fm niet genoemd, maar verder hebben we alle ins en outs gezien. Uiterst leerzaam, omdat jullie heel bewust de techniek van de website aan jullie wensen en doelen hebben aangepast, zónder concessies te doen aan het creatieve concept. Jaren geleden waren topzware en dus trage band-sites schering en inslag, door een overdosis Flash-filmpjes en allerlei zware content. De afgelopen 2 jaar werden sites steeds functioneler, met veel ruimte voor alle genoemde sociale netwerken. Creativiteit en design waren daar vaak de dupe van. Jullie zijn er in mijn ogen in geslaagd om die 2 uitersten (maximale functionaliteit, prachtig vormgegeven) op voortreffelijke wijze te combineren. Chapeau. Veel succes met jullie releaseshow in EKKO morgenavond!

Nieuwsgierig naar VANITY? Lang leve 3VOOR12's Luisterpaal!

4 opmerkingen:

SUPPLY ART DEMAND zei

Veel dank voor de complimenten en hoop dat dit andere bands / muzikanten / etc. helpt om hun ding te doen!

Voor de lezers die benieuwd zijn geworden naar hoe die muziek nu klinkt :)
Onze plaat staat vanaf vandaag op de 3voor12 luisterpaal! http://3voor12.vpro.nl/luisterpaal/

Misha zei

Indrukwekkend verhaal (alle drie gelezen). Hunker nu alleen wel naar de volgende sociale netwerkrevolutie die alle genoemde waardevolle functies daadwerkelijk organiseert op één site en de rest daarmee overbodig maakt.

Joris Postulart zei

Leuke, inspirerend verhaal. Sommige tools ken ik nog niet maar klinken tof. Twan en Niels, bedankt!

Leuke muziek ook trouwens, niet geheel onbelangrijk :) Succes morgen, ben er helaas niet bij.

Joris Postulart zei

PS: ben trouwens wel benieuwd naar het feitelijke resultaat a la de series over Only Seven Left en Gasoline Brothers: downloads, verkoop, reacties, publiciteit, traffic, bezoeksaantallen bij shows, etc.

Vervolg graag!