23 oktober 2009

Wilde ideeën & nieuwe muziek (38)

Veel plaatjes-kijken deze week. En vooruit, toch ook weer veel leesvoer:
  • Kijk nou: 's lands meest uitgesproken boeker Willem Venema (r) houdt zeer onregelmatig een blog bij. Lees bijvoorbeeld wat hij vertelde bij Rock ON Roll - The Stories over zijn tripjes en patat-testen met Pinkpops Jan Smeets (m).
  • Ook lekker: likken aan Blur-, Bowie- en Coldplay-postzegels aan de overkant van het kanaal. Deze klassieke hoezen wil de Britse post daarvoor gebruiken. Wanneer volgt TNT?
  • Enkele weken geleden berichtte ik over de groeiende invloed van Twitter en andere sociale netwerken op het succes van nieuwe films. Daar komen langzaam maar zeker steeds slimmere applicaties en platforms voor. Johan bekijkt er één met kritische blik.
  • We zitten middenin ADE. Maar in wat voor wereld leven we als zelfs Richie Hawtin wordt geweigerd in een Duitse technoclub?!
  • Een oudje van Seth over de muziekindustrie, maar niet minder waar. Laat mooi zien wat er aan de hand is, maar vooral waar jouw kansen als muzikant liggen. Via Leon.
  • Kings of Convenience hebben opnieuw een absolute prachtplaat gemaakt. Aanschaffen. En getuige dit interview hebben ze ook zinnige dingen te zeggen over het schrijven en opnemen daarvan, de verregaande invloed van reclames en commercials, het nut van blogs, het duivelse Pirate Bay en Spotify.
  • Dit artikel is een doorbijtertje. En een doordenkertje. Het gaat over de tour die 'celebrity blogger' Perez Hilton in de US opzette met enkele 'hippe' acts. Resultaat: desastreuze bezoekcijfers. Tickets werden uiteindelijk vaak gratis weggegeven. Het artikel laat goed zien dat veel geschreeuw, media-aandacht, volgers en bekendheid niet automatisch leiden tot meer kaartverkoop. En gelukkig maar. Bewijst opnieuw dat het om inhoud draait. Ik wens Warner veel succes met de verkoop van CD's op Perez' label!
  • Rock Band op de iPhone.
  • Voor op je verlanglijstje voor Sinterklaas: prachtig koffietafelboek met de namen van meer dan 150.000 metalbands. Lachen, via Job.
  • Over de 1,000 True Fans-theorie heb ik hier vaker geschreven. Dit mooie stuk op Think Tank legt goed uit hoe het zit. Maar zelfs als je niet in de theorie gelooft (en dat mag - het is een vrije wereld) worden er met name aan het einde hele zinnige, concrete dingen gezegd over muziek, fans en je boterham verdienen.
  • En knoop in je oren: áls je dan op je 23ste wordt opgehemeld op internet, bij je eerste optreden gelijk voor 700 mensen staat, ben je niet ineens gelukkig en zonder zorgen. Integendeel.

1 opmerking:

Joris zei

wat betreft dat richie hawtin verhaal bleek de soep weer eens niet zo heet te worden gegeten.