Eén van de missies van dit blog is laten zien dat je met succes je eigen boontjes kunt doppen in de moderne muziekindustrie. Kyteman, Caro Emerald, Antillectual en bijna 50 anderen laten hier zien dat dat niet in hobbyïsme of houtje-touwtje blijft steken, vele anderen doen het ook uitstekend zónder dat op EHPO uit de doeken te doen. Zoniet Only Seven Left, die hier regelmatig zelf vertellen hoe ze hun zaken aanpakken. Vandaag is het afrekendag: wat staat er op het kassabonnetje van drummer Bram de Wijs?
"Iets meer dan een jaar geleden stelde ik op dit blog de vraag: Wat levert het nu concreet op als je band alle social media-zaken op orde heeft? Fans, inkomsten, bekendheid? We brachten met Only Seven Left vorige maand onze debuut-CD uit. Zonder label, zonder manager, alles op onze eigen voorwaarden. Dat was (en is) heel hard werken, veel investeren, veel uitproberen. Maar nog geen maand na de release kan ik mijn eigen vraag beantwoorden: Ja, het heeft wat opgeleverd.
1. Uitverkochte zalen
Releaseparty in Tivoli: meer dan uitverkocht (108%). Dag later in Rotown: uitverkocht. De derde show komende donderdag in Paradiso: uitverkocht. En ook de show in 013 lijkt de goede kant op te gaan. Geen betere reclame dan een 'sold out' bordje op de deur, blijkt, want onze boeker Friendly Fire heeft zonder problemen al een lange tour (ruim 20 shows) voor 2011 kunnen boeken, waaronder een aantal data in het buitenland.
2. Fans
De basis van ons succes zijn en blijven onze trouwe fans. We hebben geen seconde getwijfeld om het complete album op Bandcamp en de 3VOOR12 Luisterpaal beluisterbaar te maken; laat iedereen maar vast de teksten kennen zodat er meegezongen kan worden. De CD kopen ze als de show overtuigt. De reacties op de nieuwe liedjes zijn overweldigend (en dat is héél fijn als je er een jaar aan gewerkt hebt en ze eindelijk kan laten horen). Er zijn inmiddels berichten dat fans onze CD 2 of 3 keer hebben gekocht om ons te steunen. Al dat bouwen aan een band met de fans via Twitter en Hyves is dus niet alleen gezellig maar ook écht nuttig. En mochten we ons soms even afvragen waar we het voor doen, is het terugkijken van dit filmpje voldoende.
3. Geld
Voor ons nooit de belangrijkste drijfveer, maar wél de reden dat we geen 360˚-deal hebben getekend en ons eigen management doen. Van iedere verkochte CD krijgen we zo'n 70% van de verkoopprijs. Binnen 7 dagen [!] verdienden we alle studio-, productie- en promotiekosten terug. En dan komen daar nog de inkomsten van de merchandise bij, wat hopelijk betekent dat we ook de studiokosten voor de volgende CD bij elkaar kunnen sparen.
4. 3FM Serious Talent
3FM zag het succes van de optredens en besloot ons, ondanks eerdere vraagtekens bij de match tussen onze jonge fans en hun doelgroep, Serious Talent te maken. Perfecte timing, single Sleeping Without You krijgt airplay en komende tijd spelen we regelmatig live in de studio. Nu 3FM om is, wordt het hopelijk makkelijker om TMF, MTV en wellicht andere radiozenders mee te krijgen. Wat we uiteindelijk weer terugzien in de kaartverkoop van de optredens.
5. Een notering in de charts
Het album kwam op #35 binnen in de Album Top 100 en op #1 in de Alternative Top 30. Geen platina, maar toch best veel CD's. Nog vóór de CD uit was moesten we al 1.000 extra exemplaren bestellen bij de perserij. Wij denken met veel plezier terug aan gesprekken met labels die steevast eindigden met: "Liedjes goed, shows goed, koppies goed, maar jullie doelgroep koopt geen CD's". Bijna 1.100 in de eerste week om precies te zijn...
6. Interesse van sponsors
De inzet op social media (in ons geval vooral YouTube, Twitter en Hyves) levert nog iets onverwachts op: we zijn ineens een interessante partner voor bedrijven die moeite hebben hun doelgroep te bereiken met conventionele marketing. De views van onze videodagboeken zijn afgelopen halfjaar spectaculair gestegen en merken als Fred Perry, Club Sportive en Vogue Girl zien dat. Natuurlijk kijken we overal kritisch naar en willen we zeker geen fans van ons vervreemden met irritante of overbodige reclameboodschappen. Overigens is McDonalds (helaas nog) geen sponsor, maar gewoon een slechte gewoonte. Een fan maakte deze confronterende compilatie:
7. Het is nog steeds gezellig
We zijn behalve bandmaatjes en zakenpartners ook elkaars beste vrienden. En dat we het oprecht leuk hebben met elkaar is iets wat je terugziet op het podium, in de video's, onze Tweets en blogs. We zijn ruim een jaar voor de CD uitkwam begonnen om mensen warm te maken, niet door vage praatjes en spannende beloftes, maar door nieuwe liedjes live te spelen, door alvast een single en een clip uit te brengen en door iedereen te betrekken bij het proces. Dat opbouwen van de spanning, op een natuurlijke en aanstekelijke manier, werkt ontzettend goed en is een niet te onderschatten kracht, mooi samengevat in deze Tweet over de release:
Ik zou tot slot graag van deze gelegenheid gebruik willen maken om de eigenaar van dit blog te bedanken voor zijn volhardende advies geen wurgcontract te tekenen, zijn niet kapot te krijgen optimisme en zijn regelmatige schop onder de kont. Hup!"
En daar zeg ik vervolgens op: rot op met je dank, Bram. Jullie hebben het allemaal zélf gedaan!
Hoe je als muzikant in een razendsnel veranderende muziekindustrie je eigen boontjes dopt. Niels Aalberts deelt zijn ervaringen, tips, trucs & adviezen, nodigt anderen uit dat ook te doen en vermijdt iedere schijn van objectiviteit. Daarvoor ga je maar naar www.ehpo.net. Daar lees je ook waar Niels al die praatjes over muziek, internet, social media, marketing, management, uitgeven en ondernemen vandaan haalt.
2 opmerkingen:
Leuk!
Nooit vergeten dat we jullie altijd zullen blijven steunen, we love you!
Only Seven Left is geen band van hier is onze muziek, nee, ze gaan verder. Na de show praten ze nog even met de fans, ze geven iedereen de kans voor een handtekening of foto. Arrogant, sterallures, smachtend naar populariteit? Nee. Ze staan gewoon altijd klaar voor hun fans.
< 3
Ja, Bram: Jullie hebben het allemaal zélf gedaan! :@
Een reactie posten